• Vi 5

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Anne, tack för att du skickade frågan om prasteron till tillverkaren och varm kram till dig som känner dig som ett gungfly just nu. Jag vet hur det kan vara när det blir så att man inte vet varken ut eller in vad man själv vill. Inte så konstigt när du haft så mkt kring dig!

Mammagås, helt fantastiskt, håller tummarna hårt för att det ska hålla i sig!

syskon nu, håller mina tummar hårt även för dig!

sunseed, varm kram till dig om vi inte ses så mkt nu under sommaren.

snorpan, min äl kom i dag har aldrig haft så sen äl någonsin faktiskt, dag 20, det måste ha varit hela ivf behandlingen som försenat den. Så fortsätt du att testa lite till.

Nu undrar jag om någon vet om det är dumt (=sämre) att göra FET om äl är så pass sen som min? Har för mig att jag läst någonstans att om den är mer än 7 dagar vill en del kliniker inte göra FET, men hittar nu inget om det. 

• Vi 5

msBoring, tack vad söt du är som googlar till mig Jag hittade nu vad jag läst och det är i CvLs information som jag fått hem, där står att man inte "ska testa med clearblue mer än 7 dagar" utan om l inte ännu kommit då höra av ig till dem för planering. De har ett schema för när man ska börja testa och om man har en cykel på 26-27 dagar är det dag 10, så jag har ju passerat det. men jag ringer i morgon och frågar.

Tjorven även jag tänker på dig och hoppas att ditt vul idag har gått bra!

• Vi 5

snorpan, åh förlåt, jag hade missat att du skrev att du bestämt dig för att sluta tempa. Så typiskt! Det låter ju som att det var äl då i helgen iaf och som att du kan ha nytta av att följa din temp. Om du vill ha mer koll på det med tempen så kan du ju som sagt hänga med i fertility friend där man registerarar temparna noga. Det gäller att ta dem samma tid på samma sätt osv.

• Vi 5

Enya, vad fint att det verkar gå bra för din pappa och så underbart att han får glädjas åt sitt barnbarn Hjärta

Tjorven, underbara nyheter, hoppas nu du kan börja våga lita mer på att det är en liten därinne. Tänker på er och hoppas att ni får bra besked ang din man!

Nu har jag bokat in mig på FET på torsdag. Hon på CvL sa att cykeln ofta var förskjuten ca en vecka efter IVF och att bara jag hade äl så var kroppen redo att ta emot ett embryo. Jag har bett dem tina båda mina embryon, det känns lite läskigt särskilt som vi körde hemmaförsök samtidigt. men tänk om inget klarat sig och man inte ens försökt hemma. Men risken för trillingar borde väl vara minimal, jag tror ju knappt på att något ska klara sig...

• Vi 5
    ***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK*** 
    Finafina 43 år, gjort I 3 VF, korta metoden, CFC , ska ner i vikt (8kg) inför nästa försök 
    Cathy, 38 år, 2 ET, väntar på IVF3. 
    Myran6801, 43 år, 1 IVF på Sophiahemmet & 3 på CvL, IVF nr 5 
    Thuleslapper, 39 år, Värmland (men går på USÖ), 3 IVF samt 1 FET, alltid minus..... 
    Hönan 39 år, Stockholm, första spraydag 11 okt, ICSI 4 slutet på November i Örebro 
    Fjällsippan,  43 år, Stockholm, ruvat sexton gånger; fick en son på tionde. Sista  syskonförsöket i juli, CFC. Linköping68, 43 år. CFC. Gjort 1 IVF,  negativt. 2 avbrutna IVF -ägglossat spontant innan ÄP 
    Sunseed 41 år, I väntan på IVF 3 eller FET (6:e insättningen) 
    Sushi, 42 år. IVF 6 på Calanderska, korta metoden med Fostimon 
    Poppy 39 år, gjort 3 IVF, långa metoden, och 1 FET, hos FC. 
    Hemulen 38 år, RPC Uppsala, 2 IVF,  4FET (1MA, maj-11 och maj-12), 
    Zinfandel, 40 år i Skåne, FET i juni 
    Maryhe, 42 år Pozzolo Formigaro ICSI1 MF ICSI2 (frusna ägg) - ICSI3- FET - Promea Turin 
    Victoria71, 40 år, Göteborg, Carlanderska Vi 4, 40år, (syskonförsök) CvL, IVF1 = mf, IVF 2= minus, FET i juni.  
    Germany, 38 år, IVF-försök nr 3 (korta med menopur 375 IE)  
    pralinen jessica, 39 år, Göteborg, ICSI 3 (2 FET),SU,  FET 12/5 TD26/5
    Bengalen:  39 år, 7 IVF:er varav 2 ET Cura. 1 ÄD Ava, Riga, 1 ÄD RMC,  3:e  IVF/japanen på CFC i juli

***SÄNGHALMSLIGAN*** 
    Tuvalina, 41 år, Trönö/Hälsingland - hoppas på ett mirakel över sommaren!
    Snorpan 42 år, 5 st ivf kör naturellt i sommar och satsar på FET i aug på CvL

***SPRAYAR***

***SPRUTAR*** 

***ÄP/ET/FET*** 
    Vi 4, 40 år, syskonförsök, IVF nr 1 blev mf, IVF nr 2 minus, nu FET på CvL 14/6

***RUVARE OCH TESTDAG*** 

Mammagås, 39 år, 3 IVF:er + 1 FET. IVF 3 pos. MA v. 16, IVF på CvL. IVF 4 - Falun, TD 15/6. 
    Nu Syskon, 42 år, IVF Kliniken Sthlm, 13 ruvningar 1 barn, Syskonförsök 9 Sprutstart 22/5 VUL 29/5

***GRAVIDA*** 
    Min Tur, snart 38 år, Halmstad, (3st ICSI + 1 FET , 1 MA 06-07,annat förhållande) 1:a IVF BF 30 jan 
    Maraki73,  38 , Nordic IVF-Center Göteborg (2 IVF+ 1 FET och 1 MF ) ÄP 16/11, ET  18/11, 27/11 TD 6/12 Inanna 43 år, Nordic IVF-Center Gbg, (3 ICSI + 3  FET, 2 MA). ICSI 4, ÄP 14/11, ET 16/11, TD 4/12, BF 5/8-2012 
    Ciara, 41 år, Stockholm, IVF nr 1 hos CFC. ÄP 14/3 + ET 16/3, TD 29/3. BF dec 2012 . 
    Slemtorsk i din bralla, född 73, Västra Götaland, halvsyskonförsök, ICSI försök 2bf ca 8/1 2013

***FÖDDA*** 
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011 (KS i vecka 42) 
    Fahlvik, 40 år, son född 17/7 2011, bor i Göteborg 
    Kattenizze,  38 år, korta metoden, BF 26/12, son och dotter födda 12/12 genom KS  
    Eviglängtan, 39 år, Skåne, (IVF4). BF 19/1.Tvillingar 
    Turlid, 41 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, TD 24/5, BF 27/1, son 11/1 genom KS 
    Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5, BF 14/1, son född 25/1 genom KS 
    No Ka Oi, 39 år, Göteborg, Carlanderska, FET, BF slutet av jan. Son född 29/1. 
    Enya70, 41 år Uppsala, (MA september 2010) ICSI 10 CFC, TD 9/9, BF 15 maj, Enya född 13/5 3640g 51cm
    Boe, född 72, Stockholm, syskonförsök 2, FET CvL, TD 18/9, dotter född i maj 2012

• Vi 5

myran, så himla tråkigt med sådant bemötandee, jag tycker också ni ska prova fler läkare, men det är ju idiotiskt att man ska behöva slösa tid ochenergi på sådant!

Tjorven så besvärligt. Jag läste nyligen om en familj som gått idare och åkt till Tysland där gjorde de andra prover för att konstatera just Borrelia och den familjen fick besked om att det var borrelia pojken hade drabbats av och behandling hjälpte honom. Samtidigt har jag stor respekt för vad stress kan orsaka i kroppen, det verkar kunna ge alla möjliga starka fysiska symptom.

MammaGås blir testerna starkare?

Jag är just nu konfunderad för jag hade ju äl-utslag i måndags tog både RFSUsäl- sticka och clearblues digitala, (för det vill kliniken att man tar), men min temp går inte upp. Den brukar gå upp dagen efter äl-utslag eller senast två dagar efter för mig. Nu hoppas jag att det inte betyder att det är något vajsing med kroppen. Tror inte det är någon idé att fråga på CvL för de tycker nog inte att tempmetod räknas, men för mig som anvnt den i flera år är det en tillförlitlig mtare, det har inte varit så här tidigare och då blir jag fundersam på om det verkligen kan vara optimalt att köra FET nu. Funderar på om jag borde ställa in. Å andra sidan kan det ju vara så att kroppen inte får till ett ägg, (det är det man ibland säger att man kan få äl-utslag utan ägglossning och då går inte tempen upp) men ägg behövs ju eg. inte för jag får ju ett embryo, men tänk om det betyder att slemhinnan (och kroppen) inte heller är som den ska? Någon som vet?

• Vi 5

Tjorven, ja ang Tyskland var proverna här negativa men i Tyskland hade man en annan mätmetod. Det stod i Dagens nyheter för någon vecka eller lite mer sedan. Och ja, jag har inte fått tempökning, men fullt äl-utslag. Kroppen verkar inte hänga med för normalt sett brukar jag ha andra tecken på att äl är över också (som sekret tex) men det stämmer inte denna gång..... 

• Vi 5

tack för svar och funderingar kring FET och äl, men eg är det jag undrar om den uteblivna tempstegringen kan tyda inte bara på att ett ägg inte släppts utan också på annat som inte stämmer, tex att slemhinnan är för tunn.
    Jag fick nu tag i CvL som sa att det ju kunde vara så och att det kanske vore bra att mäta slemhinnan innan jag åker, (ibland tar de in pat tidigt på morgonen innan de tinar embryona för att kolla slemhinnan) så nu försöker jag få tag i min klinik som inte har telefontid på em, så jag har skickat ett mejl. Har ju ingen aning om hur ofta hon läser mejl, men jag har tidigare fått svar snabbt. Vet inte annars vad jag ska göra riktigt...Känns ju inte bra att åka till Cvl om det nu inte är optimalt... 

• Vi 5

tack igen för mer input, jag fick en tid till min hemortsgyn i em (som hon tog 1000kr för) hur som helst såg det jättefint ut slemhinna på 13mm som var treskiktad och jag hade ägglossat på höger sida, så nu är jag så lättad. Attans vad man (läs jag) kan dra igång på sådant när jag tycker att det är något som inte stämmer. Imorgon bitti bär det av.

Victoria, heeej, har tänkt på dig och undrat hur du har det! Vad fint att det är dags för nytt försök för er, men puh, det är ju jobbigt med Obestämd

MissBoring, jag tänker att om det drar igång ordentligt ikväll så kan du ändå räkna det som dag 1 och hamna mer rätt med vul, men det verkar ju inte spela så stor roll.

Anne, jag håller helt med dig och Zin, hon ska inte ge upp än! Men tänk nu på dig själv i första hand och ta inte på dig för mycket med din vän Hjärta

mammagås, låter ju jättebra! Kommer att fortsätta hålla mina tummar för dig i alla 9 månader och längre

• Vi 5

Anne, tack ja, du ska tänka på dig själv i örsta hand även om jag förtår att din fråga hänger ihop med dig själv, men försök att inte ta på dig något iaf även om du delar med dig av din kunskap  Japp, äl utan tempstigning, men den kan ju stiga imorgon med, om den av någon anledning "släpar" lite den med. Problemet är att jag får stiga upp så tidigt i morgon att tempen inte blir tillförlitlig, och sedan ska jag köra progesteron, så jag får aldrig veta om tempen skulle stiga av sig självt eller inte...Men jag gissar på att den nog skulle gjort det ändå.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?