• Vi 5

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Victoria, misströsta inte än, det tar ju ett tag till implantation och det är först då graviditetshormonerna börjar stiga. Och de är ju låga i början och man brukar säga att de dubbleras varannan dag ungefär. Jag har klippt in lite info från en amerikansk sida om implantering vid ivf. Om din blastocyt kom till dig för 7 dagar sedan har den i så fall bara precis implanterats och dina hormoner är så låga att du inte borde kunna känna dem ännu. Vi i IVFsvängen ananlyserar ju så in i bängen så många av oss tycker oss känna av det tidigt, men frågan är eg. vad som är vad.

When does blastocyst implantation actually occur after an IVF cycle - or in a normal menstrual cycle?

Implantation occurs on day 6-10 after the egg retrieval Which is 1 to 5 days after a blastocyst transfer Which is equivalent to day 20-24 of a natural menstrual cycle (idealized 28 day cycle)

Informationen kommer från denna sida; http://www.advancedfertility.com/implantation.htm där kan man läsa lte mer. Jag kan inte bedöma kvaliteten på informationen, men den verkar stämma med vad jag läst tidigare.

• Vi 5

Victoria, jag har ju inte kommit lika långt som du i ruvandet än, men känner redan av precis de tvivlen som du skriver om, vilka är chanserna liksom!? Och även om det tar sig så är det lång osäkerhet tills man vet om man klarat sig undan mf/ma... Läste tom i någon hemsk artikel att 57% av ivf-graviditeterna slutade med mf om man var över 40 år, och det har etsat sig fast det med. Men jag tror som du skriver att det inte hjälper att vi tar ut all oro redan nu utan gör vårt bästa för att ta dag för dag och "överleva dagen" genom att vara i nuet så mycket vi kan. Och börjar vi oroa oss eller älta ska vi inte anklaga oss för det, för det är en situation där det är lätt att oroa sig och älta, så istället försöker vi föra oss tillbaka till nuet och det vi gör för stunden igen, snällt men bestämt Om och om igen om det så är tusen gånger om dagen. Och jag tycker att du ska fokusera på det du just skrev att sannolikheten att du skulle känna av en graviditet tidigt kanske tom är lägre än för andra! Hjärta

• Vi 5

victoria, vänligt men bestämt var det inte "nu skärper jag mig" utan "det är ok att jag är orolig, jag oroar mig, men nu är jag här och nu och..... " (vad än det nu är du gör just då).. Mindfulness is da shit -yes!  

• Vi 5

och när det gäller druvor så skulle jag verkligen se till att det var ekologiska sådana jag stoppade i mig, det är otroliga mängder med besprutningsmedel på många frukter och grönsaker, men vindruvor och paprikor har flera gånger verkat vara värst. Har för mig att det var 42 st olika bekämpningssorter på vindruvorna någon av gångerna det rapporterades om det. Och är det hormonstörande ämnen tappar vi ju hela vinsten med att äta dem...

välkommen Padelin, vilken historia du bär på! Ser fram emot att se dig mer här ett tag (men bara ett litet tag förstås, för sedan är det dags att du får lyckas).

• Vi 5

Tack MsBoring

Anne, tack för de orden, de satt verkligen där de skulle Hjärta 

Padelin, men det låter ju jättekonstigt, vart skulle man vända sig om man ville ha de proverna av annan anledning då? Är det inte till VC man går då?

mba12, ja jag har slutat helt, men jag brukar nästan aldrig dricka alkohol annars heller och tycker inte att jag har "något behov" av det. (Vi har ju också ett barn hemma och skulle aldrig dricka när han var vaken och när han sover vill vi inte att båda ska dricka om något skulle hända och man skulle behöva åka t sjukhus eller så). Men tillbaka till saken, många tar väl något glas då och då under perioden fram till äl under försöken. Säkert fram till ET också, men jag tänker för egen del att det verkar dumt då med tanke på alla mediciner man tar samtidigt.

hitcher jag är som du, försöker tänka på ekologiskt alltid, men vissa saker avstår jag hellre, druvor köper jag inte (där litar jag inte ens på eko tex). Sedan tänker jag mkt på fairtrade, inte minst kaffe och kakao med tanke på plantagerna. Men visst är det säkert som Zin säger att det inte alltid går att lita på det heller, men det känns ändå som att det är större chans att det har gått rätt till om det är ekomärkning.

Snorpan, välkommen. Vad fint att kunna bygga upp ett litet förråd! Det låter klokt. Jag har ingen erfarenhet av det, men har ändå undanhållit min arbetsgivare det hela.

Bengalen, men så typiskt! Hoppas det gå att hitta någon snabb, bra lösning.

Själv blev jag just så besviken, jag har ju tidigare tjatat i tråden med en fråga om ifall det är någon som tycker sig ha sett ägg el ev embryon komma ut straxt efter äl. Jag har sett det i några cykler under senaste året. Det är som, ursäkta detaljerna, lite sekret med en ca 1-2mm liten äggformad klump i. Jag har bara sett det precis ca 2-4 dagar efter äl. Nu hade jag helt glömt bort det och så idag 3 dagar efter ET ser jag en sådan liten igen och nu är jag helt säker på att det är kört för denna gång. Ingen verkar känna igen det förutom en väninna som också gjort IVF och sett samma sak som jag (tre dagar efter insättningen, hon hade fått två embryon och två klumpar kom ut). Det var först när hon tog upp vad hon sett med mig som jag "vågade börja lita" på min iaktttagelse. Innan hade jag inte vågat säga något för det verkade så konstigt. Någon som har någon input på det...Som sagt är jag ganska  säker på att det inte gått vägen denna gång. Kanske lika bra, för då slipper man gå och hoppas iaf.

• Vi 5

och ursäkta mina superlånga inlägg...typiskt mig när jag inte klarar att bara gå coh vänta. Ska försöka hålla tillbaka lite mer...Skäms

• Vi 5

Victoria, så klart att du ska ge igen, det förtjänar jag Du har verkligen rätt, det låter knas, det hade jag bergis tyckt om någon annan skrivit det. Men du vad betydde ditt sista inlägg? Verkade vara tråkigt besked?...

MsBoring, tack för dina varma ord!

Zin, ja, jag är ju medveten om att det borde vara mkt mindre och att om det befruktats men inte utv. som det ska bara borde absorberas av slemhinnorna i livmodern. Men vad 17 är det då jag ser och varför kommer det bara precis några dagar efter äl...Nu har jag börjat släppa det med "förklaringen" att det nog är något som kommer när slemproppen som ska täppa till efter äl bildas. Och att man ju inte ser allt som kommer, så det kanske är så varje cykel.

Hemulen, åh ge mig ett mikroskåp (och kunskapen att tolka resultatet) Det skulle verkligen vara något för mig som vill förstå mig på allt med kroppen -alltid.

Slemmis, men usch så jobbigt med din känsla, jag tor dock att det är en väldigt vanlig känsla när man är gravid och att den kan utlösas av tex att symptom kommer och går och det gör de ju hela tiden. Dessutom blir man ju extra känslig av alla hormoner och det är lät att tappa modet! så jag hoppas också hårt på att din känsla är fel!

mammagås, förstår pressen mard tiderna och hela alltet, Och att det känns extra pressat när ni tänker att det är sista färskförsöket. Önskar dig så varmt lycka till!

Enya, mitt stora grattis till dig och varmt grattis till din dotter Enya som har fått en så fin, varm och klok mamma! Och vilken bra läkare som lyssnade på dig och tog det säkra före det osäkra!

Nu syskon, känner så med dig! Har du någon att prata med? Det låter som att du kunde behöva det nu under denna jobbiga period. Om inte skriv av dig här! Vi lyssnar!!!

Myran, vilken fin inställning du har och så många fina ord! Jag önskar dig så att få det liv du vill ha, ett lyckligt liv utan bitterhet. Jag och min man pratade så mkt om det när vi förlorade vårt barn, vi ville inte bli bittra och missunnsamma mot andra i vår omgivning som hade sina barn kvar i livet. Men en period var det väldigt svårt. De barn vi redan kände och hade relation till gick det (ganska) bra med, men de som bara lyckades få fler barn hur lätt som helst eller de som inte verkade tacksamma för de barn de hade, var det svårt med. Nu har vi ju haft lyckan att kunna få ett barn till, men det är fortfarande extra svårt med de som inte uppskattar sina barn, eller inte prioriterar sin tid med dem. Fattar inte folk att livet kan förändra sig på en sekund? Det kan jag inte låta bli att tänka, men sedan brukar jag oftast börja tycka synd om dem i stället. Så jag har klarat mig undan bitterhet och är väldigt glad över det. Jag är säker på att du med din fina inställning kommer att hitta lyckan igen, men kanske på ett annat sätt än du först tänkt. Jag öskar dig förstås att få det på det sätt du helst vill, ett eget barn!

• Vi 5

hitcher, usch så tråkigt, precis det du befarade hela tiden! Så jobbigt att ha behövt stoppa i sig alla hormoner under tiden, när du varit så inställd på det så länge. Hoppas nu det löser sig med barnvakt så att du kan få det gjort så snart som möjligt. Om det nu inte kommer av sig självt.

Bengalen, tyvärr inte, min läkare skriver ju ut så det knappt ens räcker, har inte en grej över...Annars skulle jag skicka på studs.

Sunseed, hoppas nu du får en fin ledig dag och jag tycker inte du ska göra något alls bara vara ledig och slappa. Det är du värd!

germany, håller tummarna nu när det närmar sig för dig! Låter bar med lite småsvullen

Lillstoran, jag undrar också hur det går...

Kattenizze, då säger jag också adjö, men hoppas att du kikar in någon gång då och då. Det är så underbart att du fått tre små mirakel!  HjärtaHjärtaHjärta

För övrigt undrar jag om Skytten kikar in någon gång och hur hon mår! Hjärta

• Vi 5

Skytten, men åh så glad jag blir att "se" dig och att höra att du mår bra i ditt beslut! Hjärta Det stärker även mig, som ju funderar på om det är sista svängen nu jag med. Så roligt att du kikade in just när jag hade skrivit det. Jag har tänkt det många gånger, men inte formulerat det tidigare. Du får gärna gärna kika in igen framöver! Önskar dig allt gott forstättningsvis med!

• Vi 5

Victoria, åh, det låter fint, feberkänningar tror jag är ett positivt tecken, (för det har jag med just nu ). Härligt att du låter så positiv idag

Sunseed, glömde önska dig lycka till i morgon, fick ju för mig att det var måndag idag och att du hade din lediga dag framför dig. Förlåt!

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?