• Vi 5

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

pp08, skönt att kroppen kommit igång efter mf, verkar ju lovande att det är precis en månad efter, då hoppas vi på vanlig äl för dig om två veckor Intressant att det var så olika för dig!

Lillstoran, ja gör gärna det.

• Vi 5

Hemulen, ja precis tabellen var ju rätt intressant fram till dess ungefär och sedan blev det bara värre Men så jobbigt med så starkt utslag på testerna fortfarande. Bra att du ska kolla det tycker jag, låter lite länge i mina öron. Tack för din info, det var ju efter IVF i dec, men i jan hade jag 2,0 och i feb mf, och det höga värdet mättes i början av mars. Så det stämmer inte helt. Bra att du påminde mig om tanken att vara sin egen referens. Jag har dock skiftat tidigare mellan 1,6 och 3.9 när jag kollar utskrifterna. Men mina andra värden har iaf varit bra hela tiden.

Lillstoran, man behöver ställa om Levaxinet vid graviditet, för värden brukar ändras då, det förstod jag när jag läste igår. Det är ju väldigt viktigt för fostrets utveckling att dessa hormoner är på rätt nivå och om man har fel värden kan det vara farligt för fostret, så det är säkert därför du ska kolla det tidigt. Jag tror det stod i den ena länken att T4 kunde vara lite lågt om man hade ätit Lexaxin före provtagning, men är inte helt säker på om jag minns det helt rätt. 

Jag är lite impad över att det mejl jag skickade till min läkare i går kväll hade besvarats redan idag Hon sa att det är olika bud om man ska behandla värden mellan 2,5 och 4.0 och att CvL inte tycker att man ska behandla. Hon fortsatte dock med att hon har erfarenhet av att behandla i det spannet och då ta nya prover efter 3-4 veckor. Hon tyckte inte det fanns anledning att vänta med FET. Hrm, tänker jag. Och jag hade ju faktiskt 4,4. Jag mejlade tillbaka att jag ville ta nytt prov så snart som möjligt och om det fortfarande var högt så vill jag behandla. Hon hade inte hört talas om prasteron så jag sa att jag skulle ringa till Falun och ville ta ny diskussion med henne om det efteråt Då läser hon kanske på lite....

• Vi 5

Det är ju väldigt intressant detta med DHEA och prasteron, läser på så mkt jag kan just nu. Funderar särskilt på det eftersom det ju också är gynnsamt vid låga kortisolnivåer (som jag ju tror att jag har). Hittade en diskussion i läkartidningen som kanske kan vara intressant för fler; http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/1/16560/1196_1198.pdf Även detta är intressant och fler har länkat till denna info tidigare; http://www.hypo2.info/samband-andra-sjukdomar/utmattningsreaktion
    Men så letade jag tillbaka för att se vad Zin hade rekommenderat som alternativ till DHEA, 7-keto (tänkte om jag inte skulle kunna få det utskrivet av läkare) och hittade länken; http://www.fitnessbutiken.se/7-keto.html men där står i deras information att det preparatet sänker kortisolnivåerna. Och det verkar ju i så fall vara det motsatta. Jag vill ju få upp niverna. Är det någon som kan förklara hur det hänger ihop?

Anne, ja tack, jag letar lite mer artiklar att slänga på min läkare när jag får chans. Hur länge innan vill de att du ska äta det? Hur lång tid tror man behövs för att få effekt?

• Vi 5

Hemulen, jag har också suttit och läst de artiklarna för några dagar sedan. Jag skrev också ett mejl till min hemortsgyn och bifogade artiklaran som pdf, samt visade även på den korta sammanfattningen som fanns i  tidskriften "Current opionion in obestrics and gynecology" 2011 Vol23(6), artikeln heter "Ovarian aging: latest thoughts on assessment and management". Där skriver Younis att behandling med adrenogener såsom DHEA verkar lovande, men fler randomiserade studier behövs. Jag påpekade att det verkar vara ett fält i vardande. Hon skrev tillbaka att det "diskuterats fram och tillbaka under många år, men inte finns någon konsensus, så i dagsläget skriver jag inte ut det". Jag skrev därför även ett mejl med frågan om hur jag kunde motivera min hemortsläkare att få det utskrivet till den läkare i Falun som många pratat om. men har inte hört något än.

Jag är lite rädd för att köpa sådant över nätet, det verkar finnas så många som bluffar och lägger i andra preparat/späder ut osv. Hur tänker ni kring det? Hur kan man veta att man får det man vill ha? Någon som vet något om kombination med Levaxin, om jag nu fortfarande har högt värde och får medicinera?

kommenterar till er andra sedan, jag måste iväg på möte, har verkligen mkt på jobbet nu.

• Vi 5

Anne, jag säger som de andra. om du är så utmattad att du sitter i bilen och gråter och inte orkar lyfta armarna finns, inget annat att göra än att stanna hemma från jobbet i morgon och sova och vila. Lägg på någon  mindfulnessövning, inga andra krav, gör ingenting alls på en vecka iaf. Jag känner så väl igen mig, själv har jag alltför många gånger bitit ihop och  kämpat på på jobbet nästa dag, tänkt att det det nog går över om jag bara kämpar på. Men det funkar ju inte så. Du vet det, innerst inne, lyssna på din inre röst.Hjärta

mammagås, fantastiskt, vilka underbara resultat! Tack för länk till DHEA, har du köpt nyligen? Inga problem med något?

Fjällsippan, även jag undrar vilken man vågar köpa själv och hoppas på fler svar! Samt just om någon har koll på kombo Levaxin och DHEA? Hur går det med ditt Levaxin nu?

Syskon nu, så fint med så jämnstora blåsor! Håller tummarna för fin fortsättning

sunseed, ja pevaryl är bedrövligt, jag tål det inte all, hela huden fräter bort. Hoppas du hittar något som funkar.

Hemulen, hur gick det idag? Kommer du köpa DHEA eller försöka få det utskrivet?

Någon som känner till någon annan som skriver ut Prasteron ärn Dr Samir i Falun?

• Vi 5

MissBoring, jag mejlade även den frågan till Dr Samir, så om hon svarar kanske jag får svar. Jag är ju inte patient hos dem så de kanske inte svarar på mitt mejl alls...Äsch, det är väl bara bra med äl-timing Cool Det borde väl inte kuna äventyra något, eller hur var det du menade...Eller ska du spreja också?

mammagås, du får hemskt gärna fråga! Om det blir tillfälle, tänk på dig själv först förstås (bäst att påminnna en omtänksam person som dig om det ) så du får alla svar du behöver. Kanske kan du säga att du är med i en "patientförening" för kvinnor som gör ivf, och att fler är intresserade av att veta hur man kan få det utskrivet och om kombination med Levaxin funkar...

Maryhe, så fint att ni har en bra plan! Heja!

• Vi 5

Nu syskon, förstår att du känner dig nedstämd när du hoppats på mer! Men nu håller vi tummarna för att det går fint med dessa tre!

Bengalen, jag håller tummarna för dina tre, hoppas nu på superkvalitet på dessa!

underverket, hur har det gått? Tänker på dig!

germany, låter som en bra strategi tycker jag!

Anne, jag håller med Zin, och du är ju inne lite på det själv, det kanske har blivit för mycket. Men ta nu inte bort allt på en gång, fasa ut de du misstänker är sämst för din hälsa...

Jag har nu fått svar på de nya TSH jag tagit, nu 2,3, T4 15,7 och de andra också ok. Lite skumt att det var 4,4 för ett tag sedan, men det kan ha varit infektionen kanske. Läkaren var noga att på telefonsvararen betona att det var mkt bra värden och att hon var nöjd med dem. Nu hoppas jag bara på svar från Dr Samir, om hon nu svarar en som inte går på deras klinik. Velar fortfarande om jag vågar köpa DHEA själv...
    Själv har jag hjälpt några vänner idag som fått en liten ivf-flicka efter 8 års kämpande. De behövde hjälp att komma hem och jag ställde glatt upp, shoppade babykläder först och köpte dem en badbalja med. Är SÅ glad för deras skull, och åh så gärna jag vill ha en så liten...

• Vi 5

underverket, usch så tråkigt! Varm kram till dig! Jag känner väl igen mig i dina tankar. När det gäller att bli lättare gravid efter ett mf så skulle jag tro, utan att veta säkert, att det ffa har med möjligheten att få det att fästa lättare, för att de hormonella systemen kickats igång. Jag har dock såvrt att tro att ett mf skulle påverka äggkvaliteten så att ett ägg gången därpå skulle vara bättre, möjligtvis i så fall som några varit inne på tidigare att man kan ha "perioder" med bättre förutsättningar även kvalitetsmässigt...

sunseed, jag funderar mkt på det jag med, men vi har ju lyckan att ha fått två barn även om vi bara fick ha vårt första barn i livet i 1,5 år. Jag tänker som flera av er andra är inne på, att vi alla bär på olika oro och sorg, det går inte att jämföra sådant, det är min övertygelse. Jag kan känna att det är "förmätet" av mig att så starkt vilja ha ett barn till när jag redan har fått den lyckan, samtidigt är min längtan så oerhört stark. Alla känslor kring att inte lyckas och att tiden går, är enorma fast vi redan har barn. Ibland kan jag inte förstå det själv, så jag kan verkligen förstå att den som inte fått chansen har svårt att förstå det...

Tuva, varma kramar till dig! Så fint med din affirmation i kylskåpet!

hitcher, jag tror precis som du, att det kan gå om man bara är ihärdig, det verkar handla så mkt om att ha alla förutsättnignar på plats samtidigt, det talar för att inte ge upp! så tufft med din mamma, jag beundrar dig som kämpar på så!

msBoring, ska kolla din kurva, hoppas nu det ska klaffa! Längsta gången sprutade jag 13 dagar ÄP dag 16, (men då var det långa metoden), men nu bara 8 dagar, ÄP dag 11.

• Vi 5
    Sunseed skrev 2012-06-02 19:22:38 följande:
    Jag vill tacka er för alla svar gällande mina tankar igår. Om det här med att acceptera eller inte. När man ska gå vidare och inte. Är det snart kört eller inte och så vidare.

Jag har klurat lite på era tankar och håller fortfarande med om att sorg inte kan jämföras med varandra. Alla har rätt till sina känslor, vi har alla rätten att känna det vi känner, glädjas, sörja. Samtidigt så måste jag ändå säga, att när jag tänker mig in i några av er andras situationer, som har handlat om att förlora ett barn så känner jag att det måste vara en fruktansvärd sorg att försöka gå igenom, och jag högaktar er som försöker orka. Hjärta 

Likaså kan jag tänka mig, att om man har varit nära, så nära men får missfall, så blir sorgen kanske mer påtaglig. Som någon skrev (ungefär) "att bli snuvad på det som man hade och kunde ha haft". Den känslan vet jag ju inget om eftersom mitt enda plus var ett tidigt plus och troligtvis en s.k kemisk graviditet. Det enda plus jag har sett.

Likaså kan jag faktiskt, trots min situation, förstå sorgen av att inte få ett syskon. Jag sitter inte och tänker att "ni borde vara nöjda som faktiskt har en".. Nej, för ni VET hur det är. Ni vet VAD det är ni saknar och därför kan jag förstå att den sorgen kan vara hur tung som helst. Det enda jag vet i min bearbetning är att det är en klocka som ringer och en rädsla för att aldrig få känna det som är det mest naturliga i världen samtidigt som jag måste leva och tala om för mig själv att livet faktiskt inte tar slut. Det fortsätter runt omkring mig med en fantastisk man, fantastiska vänner och arbetskamrater och ett liv. 

Och förlåt om jag började surra i dom här tankarna. Det har inte varit min mening att sudda ner folks glädje och känslor, för jag är också en glad skit för det mesta. Men jag behövde få ventilera en sån här tanke som trots allt är ganska livsavgörande för ens mående. Just det här - hur gör ni?

Kram på er, och trevlig helg.
    Nu ska jag zippa på ett glas rött.  
    Fantastiskt fint inlägg! Jag blev så berörd av det och känner så igen mig i dina tankar och funderingar, fast utifrån mitt eget håll HjärtaSolig
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?