• Ypke

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Grattis Enya till att det gick så bra!

Undrar bara - varför är det bra med många ägg? Är det bättre kvalitet på äggen om de är många?  

• Ypke

Men det var la' toppen kalas att alla ser så himla unga ut trots sina 40 bast! Tack för den, nu blev min 40-årskris genast lättare!

• Ypke

Det känns som det för med sig tur att hänga här med er

Sitter här och äter köttfärssås o spaghetti. Känns som Sista måltiden lite ... Imorrn börjar jag :-/. Kanske får jag tända en brasa ikväll o ta ett litet glas vin? (eller bara sluta vara så dramatisk

• Ypke

Victoria71 proudly presents ... spraystart! Nu på morgonen. Det gick ju fint.

Hoppas ni mår bra idag.  

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Mimmsann72, 39 år, IVF/ICSI 3 i höst
    Mia, 42 år,  IVF2/FET 1 i augusti/september 
    Mammagås, 38 år, 3 IVF:er. Bor i Örebro, gör IVF på CvL, FET 1 i sep
    Inanna 42 år, 3 ICSI och 2 FET, MA i oktober 2010 och juni 2011. Kanske nytt försök i augusti!
    Myran6801, 43 år, 1 IVF på Sophiahemmet & 3 på CvL, nästa IVF blir på CFC, DK under hösten, ej bestämt när.

***SÄNGHALMSLIGAN***
    Fjällsippan, 43 år, Stockholm, syskonförsök nr 6 på CvL, ÄL ?, BIM 22/9 
    Boe, född 72, Stockholm, syskonförsök 2, FET CvL, sept 2011
    Slemtorsk i din bralla, född 73, Västra Götaland, halvsyskonförsök (får man väl kalla det) IVF i höst

***FET*** 
    Fruttan, 38 år (i sept), Stockholm, 2 skruttembryon tillbaka 17/8
    Zinfandel, 39 år i Skåne, 5:e försök. Progynon from 21 aug

***SPRAYAR***
    Celin, 39 (i okt), Stockholm, spraystart 20/8 (IVF2 för syskon)
    Victoria71, 39, Göteborg, IVF1, IVF-centrum, sprutstart 25/8

***SPRUTAR***       
    Skytten, 39, Stockholm, IVF1, CvL, sprutstart 15/8, korta metoden
    Hönan 39 år, Stockholm, ICSI 3 i Örebro spraystart 27/7, sprutstart 18/8
    Syskon Nu, 41 år, IVF Kliniken Sthm, Syskonförsök 5 Sprutstart 20/8 korta metoden. (troligen sista försöket)
    mbo 28, RMC Linköping, IVF2, sprutstart 17/8
    Maryhe 42 år, Pozzolo Formigaro Italien, IVF1 på Centro Promea Turin sprutstart 22/8 

***ÄP/ET***
    mamman0301 IVF2 Blekninge, Cura Malmö ÄP 24/8 ET 27/8
    Enya70, 40 år Uppsala, (MA september 2010) ICSI 10, CFC ÄP 24/8

***RUVARE OCH TESTDAG***

***GRAVIDA***
    dallas, 37 år(38 i maj),syskonförsök 1 ,Carlanderska, bor ca 25km söder om Gbg
    Kattenizze, 38 år, korta metoden, BF 26/12
    Chichisita, 40 år, bor i Guatemala, IVF 2, korta metoden, BF 29/12
    Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5, BF 14/1
    Eviglängtan, 39 år, Skåne, (IVF4). BF 19/1. Tvillingar
    Turlid, 40 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, TD 24/5, BF27/1
    No Ka Oi, 39 år, Göteborg, Carlanderska, FET, BF slutet av jan.
    Min Tur, snart 38 år, Halmstad, (3st ICSI + 1 FET , 1 MA 06-07,annat förhållande) 1:a IVF BF 30 jan
    Lumix, 40 år, BF mars 2012
    Lenafena, 42, Åmål, hemmaförsök, BF 17 april 2012

• Ypke
    Zinfandel skrev 2011-08-25 09:01:02 följande:
    Ego: jag har precis varit på HSG-röntgen och fått dagens dåliga besked, båda äggledarna är sammanväxta. Alltså behöver vi inte kämpa mer hemma och IVF är det enda rätta. Jag är rätt skitförbannad (och ledsen) just nu, vilken tur att man kämpar sig till undersökningar. Livmodern såg bra ut men jag får invänta röntgenplåtarna för exakt besked sen får vi se om det blir laparoskopi. Inte undra på att jag alltid har ont! Skrikandes
    Hej på dig - undrar också om detta inte varit känt tidigare, du har ju gått igenom mycket i IVF-världen. Eller har det hänt nu? Kan inte så mycket om detta, hoppas det inte är ett alltför allvarligt besked. 
  • Ypke
    Celin skrev 2011-08-25 12:19:52 följande:
    Ego - inne på sjätte dagen med spray (om jag räknat rätt) och peppar peppar inga problem, besvär eller ngt. Känns som om det är mens på gång - har normalt 28 dagar cyklar men efter mina FET under våren/sommaren så har de varit mellan 24-35 dagar. Men med en "normal" cykel så borde den komma till helgen. Eller brukar det förskjutas av spray? (Synarel). Skönt att få fortsätta men jag börjar jobba i september på ett nytt ställe så känns lite trist att behöva börja med att "be om ledigt" - tackolov är det deltid till att börja med så kanske fungerar de flesta gångerna jag behöver åka.
    Hej Celin! Jag har fått beskedet att mensen kan vara lite försenad när man börjar spraya. Men den ska komma, annars bör man (eller i alla fall jag) ta ett grav-test.
  • Ypke
    Skytten skrev 2011-08-25 13:52:23 följande:
    Mamman: Ja, jag har ÄP 10 i morgon. Känns bra att vara där men också oroligt.

Hörni tjejer, det här är så jobbigt. Nu har jag gråtit i en halvtimme. Jag känner mig helt slut, trött och fullkomligen urlakad. All anspänning med sprutorna och nu oron inför i morgon.Jag fattar inte just nu hur jag ska orka. All energi är borta. Jag är bara ledsen. Har bitit ihop hela veckan för att inte skrämma min son men nu orkar jag inte längre vara stark. Så nu sprutar tårarna.
    Får man ta alvedon nu? Jag känner att jag åtminstone behöver bli av med muskelvärken.
    Var ni så här känsliga inför ÄP? Är det en biverkning av Ovitrelle eller de andra hormonerna?

Hej Skytten, så jobbigt du har det. Jag tänker på dig! Förstår att du är orolig, det är helt naturligt, det här är riktigt stora grejer! Och jag tror att barn tål att mamma är ledsen ibland, det är ok! Och försök tänka att efter ÅP imorrn är det värsta över (vad gäller behandling och hormoner i alla fall). Du klarar det! 
  • Ypke

Enya och Skytten! Jag är jättenyfiken, skriv snart och berätta hur det gått för er! Håller alla tummar hårt nu när klockan passerat 10:00 ...

• Ypke
    Maryhe skrev 2011-08-26 13:18:04 följande:
    Nej här finns ingen åldersnojja!!! I Italien väntar man länge med att skaffa barn, det är inte ovanligt att bilda familj i 35- 40 års åldern. Kan berätta att i dag när väntrummet var fullt var de flesta i 40+ års åldern! Satt en kvinna bredvid mig som var 30 men hon sa att hon tyvärr hade äggstockar och värden som en 45 åring. Oops... Jag är 42 och har värden och äggstockar som en kvinna i hennes ålder. Vad orättvist det kan vara.
    Det är ju skumt! Och mycket intressant! Är inte kvinnor i Italien och Sverige ganska lite, eller kvinnor över huvudtaget? Hur kan det vara så svårt att få respekt och hjälp när man är 40 och några år till här, när det inte är det i Italien? Och då betalar vi ju ändå själva! Och om det inte är åldersnojja i Italien, måste det ju vara för att det faktiskt inte är helt omöjligt att bli gravid när man närmar sig 45, och då undrar man ju om vi kanske lägger av att försöka för tidigt? Och det är ju för jäkligt för alla oss här som inget hellre vill. 

Har ni förresten sett att det på måndag, tror jag det var, börjar en ny programserie i SVT om ofrivillig barnlöshet? Med Pia Johansson som programledare. Verkar väldigt lovande! 
  • Ypke
    Maryhe skrev 2011-08-26 13:49:32 följande:
    Victoria: Men titta tex på Danmark, det verkar ju mycket enklare redan!!!
    Vet inget om Danmark, jag är ny i den här businessen

Men vad tror ni det beror på att flera andra länder verkar vara mindre nogräknade med vår ålder? 
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?