• Ypke

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Sunseed skrev 2012-03-15 06:23:01 följande:
    Idag är plusset borta. Lyckan blev kortvarig.
    God morgon, Sunseed, jag känner med dig.
  • Ypke
    Sunseed skrev 2012-03-15 08:15:47 följande:
    Det är bara att bryta ihop lite och sedan ta nya tag. Vi ska göra upp en ny plan, men först ska vi ta igen oss lite och vänta på besked om jag har något jobb kvar. En sak i taget liksom.

Hänger kvar här och hejar på er!
    Kram 
    Bara och bara ... men det är ju toppen om du kan ta det så, hejja dig!

Fråga: första vanliga mensen efter misslyckad IVF (alltså den efter den mens som var lika med misslyckat försök) - brukar den vara sen och konstig för er? Min är nu drygt en vecka försenad. (Chansen att det är en graviditet är nästan icke existerande, tyvärr.)
  • Ypke
    Sunseed skrev 2012-03-15 08:28:27 följande:
    Jag har gråtit floder på morgonen, men nu känns det bättre. Världens bästa sambo har lagt fram en plan som gör att det känns bättre i magen.
    Underbart att du har en sådan klippa bredvid dig! Önskar att alla sambos och äkta hälfter visste hur viktiga de är i de här sammanhangen.

Mitt förra/första tidiga missfall gav också försenad mens gången efter. Så riktigt än är det nog inte dags för gravtest ... och jag utesluter den möjligheten nästan helt. Tycker bara det känns konstigt att köra igång med ett tredje försök när kroppen inte återhämtat sig helt och hållet.
  • Ypke

Hej, försöker uppdatera listan men alla radbrytningar försvinner när jag klistrar in den ... Om någon inte har något bättre för sig, så ta bort mig från ruvarlistan och lägg till det här under Väntar på nytt försök:
    Victoria71, Göteborg, Carlanderska, gör IVF-försök nr 3 i mars 2012
    Tack.  

• Ypke

Tack Inanna! 

Mamman0301 - ser att du just börjat spruta! Hoppas vi kan följas åt, om min mens ville komma någon gång bara! Vad har du för behandling den här gången?  

• Ypke
    mamman0301 skrev 2012-03-15 10:38:24 följande:
    Hej, vad kul att du med är på gång. Det är väl konstigt med den eländiga mensen att den kommer alltid när man inte vill ha den o när man sen vill att den ska komma igång ska det sega sig.
    Jag kör den korta metoden denna gången med med 225 menpur. Det har ju funkat bra för mig dom andra gångerna. Har fått ut ca 10 ägg.
    Vad har du för behandling?
    Ja, eller hur. Jäkla menselände. Jag kör också kort, men 350 menopur + 100 Gonal-f. Tror jag det var, inte helt hundra på förhållandet dem emellan, men i alla fall 450 enheter totalt. Hejja oss! Var går du någonstans?
  • Ypke
    mamman0301 skrev 2012-03-15 10:50:02 följande:
    Jag går på Cura i Malmö. Du då?
    Ja vi får hålla tummarna att det går  vägen denna gångGlad
    Tack Sunsees!
    Går på Carlanderska numera. Göteborg.  
  • Ypke
    Sunseed skrev 2012-03-15 12:06:23 följande:
    Jag har dolt min profil, så om någon vill vara där och kika får ni hojta så lägger jag till er i adressboken. Några som jag brukar prata lite extra med har jag redan lagt till. Men jag kan ha missat någon.
    Hej Du, jag vill gärna bli insläppt, om det går för sig.
  • Ypke
    Inanna Li skrev 2012-03-15 13:38:27 följande:
    Läs gärna om längden på menscykelns betydelse på Linneklinikens hemsida (scrolla längst ner):

www.linne.se/nyheter/
    Oj vad intressant, Inanna! Tar mig friheten att klistra in här, och fetstilar också en mening som hänger ihop med det jag svamlade om igår, att lågt AMH är en indikation på låg äggkvalitet:

En stor undersökning på Linnékliniken visar att patientens genomsnittliga menscykel har ett samband med hennes chans att lyckas med en IVF-behandling. Nära 7000 IVF-behandlingar studerades. Patienterna fick före behandlingen uppge så detaljerat som möjligt hur långa menscykler de haft under det senaste året. De siffrorna ställdes sedan i relation till behandlingsresultatet. Vi fann därvid att chansen att få barn vid en behandling var nära dubbelt så stor i genomsnitt för en kvinna som hade menscykler på 34 dagar eller mer, jämfört med de som hade cykler på ca 25 dagar. Mellan dessa ytterligheter i cykellängd sågs en stegvis förändring i chansen att lyckas med behandlingen för varje två-dagars skillnad i cykellängd.

Åldern påverkar både menscykelns längd och chansen att lyckas med IVF. I genomsnitt har en kvinna kring 40 år två dagar kortare cykel än en kvinna strax under 30 år. Med ökande ålder minskar förstås chansen att lyckas med behandlingen, men de två effekterna, av ålder och cykellängd, är oberoende av varandra.

Hur kan nu detta helt nya fynd förklaras? Det hänger ihop med den s k äggstocksreserven, dvs i princip antalet ägg som finns i äggstockarna. Ju färre ägg som återstår, desto kortare tid tar det till ägglossning, och desto kortare blir hela menscykeln. Och ju färre ägg som finns i äggstockarna, desto mindre chans finns det att ett helt perfekt ägg ska hittas vid behandlingen.

Äggstocksreserven bestäms av ärftlighet och ålder fr a, men också rökning, operationer på äggstockarna eller tidigare inflammationer kan påverka.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?