• Ypke

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Skytten - sitt lugnt i båten både vad gäller tankar och proggisar! Håller tummarna.

Linköping - så tråkigt, men ändå lite hoppfullt!

Mamman - vilket strålande resultat!!

Min mens är över nu, redan på dag 4. Fattar ingenting - först 2,5 v sen, sedan ultrakort. Glad för mitt inplanerade UL nästa v då de ffa ska kolla livmoderslemhinnan. Jag har inte helt fattat vad som händer, varför tjockleken på den gjorde att vi sköt upp behandlingen t nästa cykel. Har någon varit med om samma?

• Ypke

Hej Myran, tänker på dig! Kan inte råda dig i din fråga, det beror väl på hur länge ni måste vänta på ÄD, hur er ekonomiska situation är och hur du tycker du orkar med ännu en Ivf. Lycka till med tankarna.

• Ypke
    mamman0301 skrev 2012-03-27 09:14:05 följande:
    Skrattande snart är du där, så kul att du är på gång!!
    Grattis till ruvningen Mamman! Jag trodde ju att vi skulle följas åt, men icke ... jag går och väntar fortfarande. Hejjar på dig så länge! 

Lillstoran, jag vet att de som går i Köpenhamn oftast har samarbetsläkare på sin hemort som gör tester, ultraljud och ev. annat som behövs. Man åker till Köpenhamn för ev. första besök & planering (eller så tar man det på telefon/mail), ÄP och ET. Ja, det verkar ju inte helt okomplicerat om man inte har turen att bo i södra Sverige. Angående språket så är nog nyckeln att se till att fråga tills man förstår, om något är oklart.   
  • Ypke

Sunseed, i Göteborg är det normalt ca 6 mån väntetid till hysteroskopi. Inom den offentliga vården.

• Ypke

Men, Sunseed, gör man hysteroskopi utan att det finns misstanke om något som stör i livmodern? Det är ju ett ingrepp under bedövning el narkos. I mitt fall såg de en cysta el polyp på UL, och för att se vad det var, och vid behov åtgärda, gjordes hysteroskopi under narkos. Ingen enkel grej, och kanske inget man gör om det inte finns tecken på något som kan störa? Jag spekulerar, i mitt fall tror jag det funkade så.

Det här med att embryona inte fäster: Menar du att det är själva fästandet som är själva problemet, alltså att embryona skulle vara tip-top men vill inte fästa? Jag tänker ju att ett embryo inte fäster för att det är något fel på det. Men det kanske är det du menar?

Håhåjaja, kram till dig i alla fall, hoppas du får mer klarhet snart.

• Ypke

God morgon!
    Men LÖSSES va' det händer grejjer här! GRATTIS till er, Ciara, Tjorven och Hemulen - det är ju fantastiskt! Nu blir man hoppfull ...

Tänker på dig Skytten som har det så eländigt med det jäklar progesteronet - vet precis hur det är när man känner att det inte är någon idé och ändå måste peta in de där förbenade sakerna. Tänker på dig!

Jag ska på UL strax för att kolla om slemhinnan skärpt sig efter senaste mensen, så att det är grönt ljus inför nästa. Ska försöka få kläm på hur allt det här hänger ihop också.      

• Ypke

Hej,
    du håller oss på halster, Skytten ... Stackars dig, så jobbigt med allt ditt resande och stora grejjer på jobbet och så. Jag är hur trött som helst på mitt jobb, men så fort det dyker upp något som ens verkar lite intressant bävar jag inför att ge mig i lag med nya utmaningar nu när det är så mycket kring IVF. Samtidigt kan jag ju inte gå omkring och vara missnöjd 40 timmar i veckan, det påverkar ju också negativt ... 

Det gick bra på UL idag, jag såg ut precis som man borde innan ÄL, en stor blåsa och fin slemhinna. Detta betyder att slemhinnan som såg konstig ut när min mens började (vilket var anledningen till att vi sköt upp IVF nr 3 till nästa cykel) nu blött ut och kroppen börjat på ny kula. För er som kommer ihåg och undrade vad det var jag babblade om då, så var det pga att slemhinnan inte såg normal ut som vi väntade, inte pga misstanke om att jag inte haft ÄL förra månaden, det hade ingen betydelse. Och det där jag sa att jag fått höra att det som mest spelar in för resultatet är hur ens förra cykel ser ut, och om det kan man inte veta någonting: Det min läkare menade var att det är de ägg som ligger på kö efter denna ÄL som jag ska göra IVF på nästa cykel, de ligger liksom på tur nu och väntar, men man ser inte hur många och hur fina de är, och kan alltså inte veta om 'grunden' för att få bra ägg nästa månad är bra eller inte. Men det är delvis (ja, för sedan ska ju hormonernar göra sitt) redan bestämt. Fy fasen - vilket lotteri!!

Nu ska jag på massage Lycka till alla ni som kämpar.  

• Ypke

Tuva, ledsen om jag droppat en massa info som kändes skön för mig men ställer till det för andra! Jag tror alla bedömningar är väldigt individuella också, i mitt fall så gjordes väl bedömningen att det var bäst att vänta. Men jag fick oxå erbjudande om att framkalla ny mens så snart de såg att jag blött klart. Jag tyckte det kändes tryggare att köra på min egen kropps cykel, men dr sa att det gick bra vilket som. Och - min slemhinna var ju onormalt tjock, inte tunn som din. Så det är också en skillnad. Jaaa, ibland gör det mer skada än nytta med all info man får här ... Men samtidigt så bra att vi har varandra.

• Ypke

Stort grattis, Maryhe. Nu tänker vi på dig och den lilla extra mycket!

• Ypke

Ledsen, missB, jag har bara haft en gyn här i Gbg och det är Gbg kvinnoklinik ... Skulle inte tro att de är pigga på att hjälpa andra än dem som gör Ivf där också. Hmmm ... Säger till om jag kommer på nåt.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?