• Ypke

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

turlid70 skrev 2012-03-15 15:37:36 följande:
    Hur blockerar man sin profil? Lyckas bara med en medlem i taget, jobbigt att hålla på med det så. .  
    Gå in under inställningar, det är den lilla ikonen med ett kugghjul eller mutter eller vad det är.
  • Ypke
    MissBoring skrev 2012-03-15 16:07:38 följande:
    Varför stänger alla sina profiler? När minnet sviktar brukar jag gå in och uppdatera mig om er så jag är med i matchen å nu kommer jag ju inte åt flera av er :$
    Hej Boring, jag stängde min för att jag plötsligt fick ett tråkigt meddelande från någon jag aldrig hört talas om. Hon undrade om inte jag var för gammal för att skaffa barn. Bara så, inget mer. Jag lägger till dig så du kommer in på min profi, säg till om det inte funkar!
  • Ypke
    Sunseed skrev 2012-03-15 16:11:27 följande:
    Fjällsippan. Tack. Du gav mig hopp om att övertala kliniken.
    Nu har vi en plan.
    Vi ska beställa en läkartid där vi ska sätta oss ner och prata om hur vi känner inför att prova igen. Och att vi vill ha ett tyngre artilleri som efterbehandling om vi ska lägga mer pengar där. Och istället för att bara ringa och säga "det blev minus igen" så tänker jag tala om att jag har haft plus och fick ett tidigt missfall. Jag tänker inte förringa det faktum att jag har sett ett plus i två dagar. Sådeså!

Nu har jag slutat grina. Nu är jag arg och beslutsam.  
    Fasen va' bra, Sunseed, HEJJJAAA dig! Det är så bra när man är arg och beslutsam och energisk. Tyvärr är det lite svårt att bestämma att vara det istället för ledsen, så det gäller att ånga på när man känner det där drivet!
  • Ypke
    Sunseed skrev 2012-03-15 16:26:13 följande:
    Ursäkta mig, men när jag ändå är lite arg så vill jag bara säga: vilka jävla idioter det finns. Så... Nu är jag klar.
    Ja, många nonchalanta människor blir det ... och många hjärnor man skulle vilja titta in i. Ytterligare ett exempel ur verkligheten den här veckan är min egen kollega som är i vår ålder och lyckades få barn på normal väg för något år sedan efter två missfall. Frågan gällde TSH, som ju många i vår ålder knaprar oavsett fertilitetsproblem, och jag bestämde mig för att berätta att vi höll på med IVF för henne, tänkte att hon säkert skulle förstå, det är bra att ha folk omkring sig på jobbet som vet och förstår, nämligen. Men nähe - efter att ha fört ett resonemang mest med sig själv en stund, så tyckte hon att jag nog behövde minst dubbla min levaxin-dos. Och sen att det nog skulle vara bra för mig om jag gick upp ett par kilo (väger 58, är 1,67 lång). Och sen, kom hon med den fantastiska nyheten att en väninna till henne hade haft svårt att bli med barn, vet du vad! De upptäckte att hon hade ägg men de var för dåliga! Och, vet du vad! Då kan man göra äggdonation. Jo, men tjena, ehhhhhhhhhhhhhhhhhh ... går det inte ens att begripa att man är ute på djupt vatten och kanske ska ta det lite lugnt?
  • Ypke

Tuva, det var jag som drog igång det där med förra cykelns inverkan på den då det gäller. Det var vår Ivf-läkare som sa det. Att det är lite av ett lotteri det hela, det finns en del man kan göra för att påverka förutsättningarna, men ffa är det cykeln innan Ivf som avgör, och hur bra den var kan man i stort sett inte mäta.

Jag har ju äl vad jag vet, kanske är detta inte allmängiltigt, många utan äl gör ju oxå Ivf, menar jag. Det vore hemskt intressant om någon annan kunde höra med sin läkare - jag ska fråga nästa gång vi ses, men det dröjer nog lite. Ledsen om jag förvirrat er, det var inte meningen.

• Ypke
    Söte79 skrev 2012-03-16 12:57:09 följande:
    Tusen tack!! Jag blev gravid på tionde försöket och är nu gravid i v 22!
    Kram!
    Hej Söte, grattis till den lilla bäbisen i din mage. Undrar så om du kan säga något om huruvida du gjorde något annorlunda när du till slut lyckades. Vi samlar ju på sånt där här inne ...
  • Ypke
    Söte79 skrev 2012-03-16 16:05:55 följande:
    Tack snälla för alla grattis!! Åh ni är fantastiska som kvinnor medmänniskor och hjältar!! Som fortsätter trots att det ibland känns mörkt!!! Jag hoppas såååå mycket för er!!

Victoria: jag tror inte jag fått någon bättre behandling än någon här inne egentligen. Skillnaden för mig var att sista gången åt jag Prednisolon, albyl E och sprutade med klexane. Annars var det de vanliga preparaten. Bytte från Crinone till Lutinus också. Önskar dig all lycka!!
    Tack för den infon, Söte. Hade du utretts för immunologiförknippade besvär, och varför Klexane, blodförtunnande?
  • Ypke
    Söte79 skrev 2012-03-16 16:16:24 följande:
    Jag har ärrvävnad runt äggstockar och livmoder. Sen är jag njursjuk. Någon närmare förklaring fick jag inte varför jag skulle spruta med klexane.. Läkaren sa i princip bara: det har visas studier om att det KAN hjälpa. Jag är en kvinna som egentligen aldrig ifrågasatt något utan bara litat på att det är rätt... Och när jag hittade denna tråden så var jag nästan igång med mitt tionde försök och det lyckades. Annars hade jag nog tagit tag mer i min situation med hjälp av all info här inne!!
    Fantastiskt, Söte. Stort, stort grattis!

Skytten - föreläsning för 850 pers - men jösses! Jag blir så nyfiken, och skulle SÅ gärna vilja träffa dig och alla er andra i verkligheten. Jag tror vi har mycket mer som förenar oss än IVF:andet.

Linköping: jag känner också igen det där, men också endast före ÄL. 

• Ypke
    Skytten skrev 2012-03-16 16:26:46 följande:
    Victoria - jag håller med! Man är väldigt nyfiken på alla. Ja, det var rätt spännande att ställa sig inför 850 personer och prata i en timme. Men det gick och nu fattar jag varför komiker blir så höga på publikens skratt. Det är en viss känsla att höra hundratals människor skratta. Och gråta. Det var lite av både och.

Och gråta? Oj, jag blir verkligen imponerad -  och nyfiken. Jag sjunger i kör och känner igen den känslan av att fånga en publik, och ibland till och med se en och annan tår. Att beröra människor är väl något av det bästa man kan syssla med. Åhhh, vad jag vill pyssla med något sånt jag också! *Missnöjd med ganska mycket i livet i övrigt just nu vilket inte underlättar något alls*
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?