• Ypke

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej! Premiär för mitt nya liv på familjeliv. Skulle jag kunna få vara med här trots att ni är en väletablerad lite grupp vad det verkar? Jag påbörjar IVF med nässpray om två veckor. Inga barn tidigare, första försöket. AMH-värde 0,8 och sambo med nedsatt spermamängd och rörlighet. Så det här är spänt. Vet inte vad jag ska förvänta mig. Tänker att det får gå som det går, men pratade med en vän igår som sa att så kändes det för henne med innan hon började, men sen blev det det jobbigaste hon någonsin genomgått. Så nu är jag något mer orolig ... Vore skönt med lite nätkompisar som inte heller är purungar och kämpar för att i alla fall få en bäbis ... Må så gott ni alla. 

• Ypke

Tack Skytten och Zinfandel för välkomnandet Jag tror jag ska köra långa metoden - det är väl det det kallas när man kör nässpray i flera veckor först? Vår gynekolog är så proffsig och kunnig men talar bara om fakta och de positiva sakerna, så jag är egentligen ganska okunnig om vad jag ska förvänta mig. Att de valt den långa varianten för mig - betyder det att de bedömer chanserna som mindre än för en som får köra korta? Är det AMH-värdet de går på då, eller? 

Sen undrar jag om ni som varit med här ett tag och kanske gjort flera IVF-försök själva, vad man ska förvänta sig i form av  fysiska och psykiska reaktioner? Jag håller på att planera min höst ungefär som vanligt, och är peppad att gå lite kurser och sånt där, vid sidan om jobbet ... Men sen tänker jag att det kanske är dumt. Är det vanligaste att man mår väldigt dåligt både fysiskt och psykiskt? 

Nu blir det lite Friskis i alla fall. Ska försöka njuta av de här två veckorna innan det börjar ...  

• Ypke
    myran6801 skrev 2011-08-17 22:07:04 följande:
    Såg att ni diskuterade långa vs korta metoden. Jag frågade CFC om det o de svarade oftast gör korta nuförtiden för den ger mindre biverkningar.
    Hej ... jaha, men om man då åkt på att göra den långa - vad betyder det? Jag tänker att det är för att ens chanser är små och man tar i med alla medel - tänker jag fel? Skit samma, nu är det det som gäller för mig, är bara lite nyfiken på det rent medicinska [försöker inbilla mig det i alla fall ... ]. 

Trevlig tråd ni har här förresten, tack för välkomnandena! 
  • Ypke

Ni kloka kvinnor (och män kanske också? Finns det inga män här?)! Jag har en ny fråga. Det här med kosten under IVF-försöken. Finns det någon som är påläst och kan ge en crash-course i vad som anses om den? I de allmänna råden och instruktionerna står mest att man ska leva som vanligt. Men så har jag hört något om LCHF-kost, undvika koffein och alkohol. Vad tycker ni?

• Ypke
    Inanna Li skrev 2011-08-18 10:58:14 följande:
    Victoria71 - Välkommen hit till detta trevliga gäng tjejer med kunskaper och erfarenhet om nästan allt vad gäller fertilitet och IVF. Lycka till med din första IVF-behandling!
    Där var du också ju Tackar!

(Svårt att släppa de här trådarna när man väl börjat, kanske skulle ta och jobba lite nu ...) 
  • Ypke
    Maryhe skrev 2011-08-18 14:05:54 följande:
    Zinfandel skrev 2011-08-18 13:37:49 följande:
    Precis och det bör ju alla alltid göra, mer eller mindre! Tungan ute
    Du har så rätt!! Glad Tyvärr har jag har  två laster... choklad, mörk med hög kakaohalt gärna med lite nötter och italiensk hemgjord glass. Kunde med gott samvete äta båda då och då i liten mängd. (precis som jag gör som tur är) Man skulle inte ta bort alla njutningarna i livet för då skulle behandlingarna bli outhärdliga och jobbigare än de redan är sa hon. 
    Mörk choklad och kvalitetsglass är väl ingen större last, om du frågar mig ... Men det här med tre koppar kaffe om dagen, fet baguette till lunch, för lite motion och alkohol i alla fall två kvällar i veckan får jag kanske lägga av med delvis. Klokt som lite tystlåten och bekymrad, och inte alls verkar vara på racet att 'jajjamensan' och här ska motioneras och lagas bra mat och inte soffa ned sig. Svårt att ha en gemensam ingång till detta, var och en måste ju få ha sitt sätt att hantera det på. Fast jag vet ju att mitt är bättre ... prata, skaffa nya vänner i samma situation, träna, kolla upp grejer ...  
  • Ypke

Härligt med en Dagens noja-diskussion, det gillar jag! Jag är dålig på feber och stickningar i vaderna, sorry, Skytten. 

Min noja för dagen är  att jag känner mig stressad. Det pirrar i hela kroppen och susar i öronen. (Det här är väldigt vanligt i mitt liv). Hur ska det gå om jag ska gå runt och känna mig så ... Hur mycket påverkar stress mina chanser ... 

• Ypke
    Enya70 skrev 2011-08-18 14:37:00 följande:

Så kul med alla nya härinne. Välkommen Victoria, Celin mfl

Som ni redan säkert märkt kommer ni att stortrivas här tillsammans med alla kloka, erfarna och varma kvinnor Kyss.
    I eftermiddag ska jag på VUL på sprutdag 8 och se om det händer ngt därinne. Det börjar iaf definitivt kännas nu och spänner som bara den över äggstockarna som det brukar göra. Återkommer med äggrapport ikväll.
    Kram alla Hjärta

OJ Enya! VILKEN RESA du gjort, läser din profil. Jag blir alldeles matt av alla er som orkat så länge! Jag håller jättemycket tummarna för ditt pågående försök. 
  • Ypke

Underbart med en IVF-klinik som heter röv - tack för dagens skratt!

Jag tror i mitt stilla sinne att stress påverkar, även om det inte är så allvarligt att det rubbar cykeln. Men man är den man är och gör så gott man kan, jag kommer aldrig att kunna bli lika harmonisk som en del andra, får försöka acceptera det.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?