• Skytten

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Tack Cathy, Maraki, Zin, Söte, Tjorven och Vi4! Vad gulliga ni är!
    Än så länge är det rätt avslappnat. Jag glömmer ofta bort att jag faktiskt ruvar. Det lär nog förändras, men just nu är det bara bra.

Sunseed - vad härligt att du är på gång igen och har en plan!

Zin - Intressant om folsyra. Jo, jag har också hört att det finns olika studier. Som jag fattat det så vägde man risker och fördelar i Sverige när man funderade på att berika mjöl och kom fram till att riskerna var större än vinsterna. För alla behöver ju faktiskt inte extra folsyra och då menade man att det var "onödigt". Jag har också läst att man inte ska ta extra folsyra år in och år ut, utan det viktiga är att ta det när man behöver. Men då hamnar man ju också i den situationen som många av oss är i, när man kämpat i många år och faktiskt ätit extra folsyra i åratal.

• Skytten

Uppdaterar...

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Mimmsann72, 39 år, IVF/ICSI 3 i höst 
    Fruttan, 38 år (i sept), Stockholm. Väntar på att göra syskonförsök nr 3. 
    Zinfandel, 40 år i Skåne, 3 ET & 2 FET 
    mamman0301 39 år Blekinge IVF 3 (IVF 1 -, IVF 2 + men missfall ) 
    Celin, 39, Stockholm, IVF2 (syskon) väntar på FET 
    AnnaLinn -72, Halland, 3 IVF:er. 
    Victoria71, Göteborg, IVF-centrum, väntar på IVF-försök nr 2 nov.-dec. kanske.
    Cathy, 38 år, 2 ET, väntar på IVF3. 
    Oceanney, FET2 i januari 2012
    Finfina, 43 år, IVF 3, CFC 
    Mammagås, 39 år, 3 IVF:er + 1 FET. IVF 3 pos. MA v. 16, FET - Biokemisk grav. Bor i Örebro, gjort IVF på CvL. 
    Myran6801, 43 år, 1 IVF på Sophiahemmet & 3 på CvL,  IVF nr 5 korta behandlingen på CFC, DK - avbröt då det bara var 1 follikel och gjirde insemination 21/10 

***SÄNGHALMSLIGAN*** 
    Fjällsippan, 43 år, Stockholm, ruvat sexton gånger; fick en son på tionde. Hoppas på hemmamirakel!
    Sunseed, 40 år, Dalarna. Eskimåer i frysen men kör hemmaförsök så länge... 
    Linköping68, 43 år, Linköping: Hemmaförsök, ev en IVF till om någon klinik säger ja..... 
    Thuleslapper, 38 år, Värmland (men går på USÖ), första FET nu i höst.

***FET*** 
    Syskon Nu, 41 år, IVF Kliniken Sthlm, Syskonförsök 5 MA, FET i slutet på Nov hoppas vi 
    Maryhe, 42 år Pozzolo Formigaro, ICSI 2 frusna ägg  Centro Promea Turin, Italien början av nov. 
    pralinen jessica, 39 år, Göteborg, ICSI 3 (1 FET),SU,  nytt FET v 50

***SPRAYAR*** 
    Hönan 39 år, Stockholm, första spraydag 11 okt, ICSI 4 slutet på November i Örebro 
    pp08, 41år, Stockholm, IVF7 (syskon) spraystart 24 okt 

***SPRUTAR*** 
    Sushi. 42år. IVF 6 på Calanderska, korta metoden med Fostimon. 
    Maraki73, 38 , Nordic IVF-Center Göteborg (2 IVF+ 1 FET och 1 MF ) sprutstart 2/11
    Slemtorsk i din bralla, född 73, Västra Götaland, halvsyskonförsök, sprutstart 16/11
    Vi 4, 40 år, (syskonförsök), första IVFet långa metoden (synarela + 350 puregon), sprutstart 23/11. 

***JAPANSKA METODEN*** 

***ÄP/ET*** 
    SyskonETT, 40 år, Sthlm, syskonförsök IVF nr 1, sprutstart 26/10 (långa metiden), ÄP 10/11.

***RUVARE OCH TESTDAG***
    bellami01, 38år, Försök #4, FET 25/8, TD 5/9 
    Boombabymamman, 39 år, Malmö, syskonförsök 1 med ICSI på Cura i Malmö, TD 7/11. 
    Inanna 43 år, Nordic IVF-Center Göteborg, (3 ICSI + 3 FET och 2 MA) . ICSI 4, ÄP 14/11, ET 16/11, TD 4/12
    Mia, 42 år, Göteborg, (2 IVF, FET x 2) nu FET 3, TD 14/12
    Skytten, 39, Stockholm, IVF1 i aug-sep CvL, mens på RD 14, FET 28/11. TD 12/12

***GRAVIDA***
    dallas, 37 år(38 i maj),syskonförsök 1 ,Carlanderska, bor ca 25km söder om Gbg 
    Kattenizze, 38 år, korta metoden, BF 26/12 
    Chichisita, 40 år, bor i Guatemala, IVF 2, korta metoden, BF 29/12 
    Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5, BF 14/1 
    Eviglängtan, 39 år, Skåne, (IVF4). BF 19/1. Tvillingar 
    Turlid, 40 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, TD 24/5, BF27/1 
    No Ka Oi, 39 år, Göteborg, Carlanderska, FET, BF slutet av jan.
    Min Tur, snart 38 år, Halmstad, (3st ICSI + 1 FET , 1 MA 06-07,annat förhållande) 1:a IVF BF 30 jan 
    Lumix, 40 år, BF mars 2012
    Märtaros, 40 år, hemmaförsök, BF 25 april 2012
    Enya70, 41 år Uppsala, (MA september 2010) ICSI 10 CFC, TD 9/9, BF 15 maj 2012 
    Boe, född 72, Stockholm, syskonförsök 2, FET CvL, TD 18/9 BF maj 2012

***FÖDDA*** 
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011 
    Fahlvik, 40 år, syskonförsök IVF nr1, son född 17/7 2011, bor i Göteborg

• Skytten

Tack Enya! Ja, här ruvas det. Och idag fick jag ett rejält stick i livmodern och det var ju förstås lilla cellklumpen som hittade sin plats, tänkte mitt nya positiva jag.

Zin - jag har inboxat dig.
    Maryhe - du vore fantastisk som ett intervju-case för hur man sköter ivf i andra länder. 

• Skytten

Tack Vi 4! Som sagt, du var ju en av dem som peppade mig när jag dippade och mycket av det du skrev fick mig att våga göra FET. Och nu lever jag på min akupunktörs råd också om att vala glad, inte ololig.

• Skytten

Grattis till ruvarstatus Slemmis! Håller tummarna!

Åh Maryhe och Zin - era immunologiska diskussioner gör mig alltid så beklämd. Jag blir alltid medveten om att jag kanske borde ta kortison. Jag ska ta upp det här på allvar med CvL om jag misslyckas den här gången.

Jag försöker fortsätta vara positiv men i dag började bränna i livmodern, som det alltid gör innan mens. Jaja, det är bara att kämpa på.

Kram till er alla! 

• Skytten

Just ja, det var ju en sak jag skulle fråga. Kan det vara så vid FET att ägget sätts in för sent? Jag tänker på att jag fick omslag på äl-sticka torsdagkväll och fick inte sätta in ägget förrän på måndag em. Och då kändes det redan som om mensen var på väg, alltså alla symtom som jag brukar ha innan mens. Och nu har de blivit ännu kraftigare. Var det för sent tror ni?

• Skytten

pp 08- Men hjälp - tappade han provet? Det där är ju sånt som vi skämtade om innan vi gjorde första ivf. "Tänk om man skulle tappa? Eller om det råkar hamna fel vid "avlämningen", typ i håret!"
    Vilken tur att det räckte till ändå. Hoppas att det är bra ägg!

• Skytten

Välkommen Miss Boring! Och lycka till med ruvandet!

Slemtorsk - jag känner lite som du, man vill inte gärna anstränga sig för mycket. Jag storhandlade igår och det kändes så där att släpa på stora kassar... Jag har svårt för läkare som säger lev som vanligt - utan att fråga vad "som vanligt" är för just den personen. Jag tränar Zumba och längtar efter att göra det men jag vet faktiskt om jag vågar....

EGO - Jag är nu på RD4 och jag måste bara säga - herregud så skönt att göra FET utan hormoner. Jag mådde verkligen pyton av dem. Det är nog också därför jag kan vara mer positiv den där gången.

Boomerang - jag förstår dig. Jag var i precis samma tankar när vi misslyckades med första ivf i aug-sept. Nu gav jag det en chans till för att vi har frysta ägg och jag slipper hormonerna. Men jag skulle aldrig göra om hela svängen med sprutor. Nä, nu har vi tre chanser (två ägg kvar, om de klarar upptingen) och sen tänker jag acceptera faktum om det inte blir ett syskon till vår son.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?