• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • turlid70
    Skruttefia skrev 2010-10-05 20:17:00 följande:
    Åh vad spännande inanna! Håller tummarna för att det ska gå vägen den här gången Solig

Jag har talat med läkaren på S:t Göran idag och hon tyckte det var realistiskt att göra nytt försök eftersom vi fick fram fina embryon, även om jag inte blev gravid. Hon betonade att det är få förunnat att lyckas när man passerat 43, men med tanke på att jag svarade bra på behandlingen och fick fina embryon så såg hon ingen anledning att avråda eller neka ytterligare försök. Så vi kör igång igen vid nästa mens. Eh mittemellanlång metod - jag ska spraya för nedreglering, men börja redan dag 1 (direkt vid yttepytteminsta spotting om sådan kommer) istället för dag 21 "som vanligt".
    Vad roligt att blev godkända på S:T Göran, hoppas mensen inte dröjer och ni sätter igång snarast. En fråga bara, förlåt att lag är så nyfiken, kan du dina FSH och AMH värden? Och en till, behöver inte svara om du inte vill, hur gammal är din man? Jag tänker på hur lång tid har vi, jag och min man, på oss egentligen.
  • turlid70
    turlid70 skrev 2010-10-05 15:29:30 följande:
    Gå till listan och ställ musen precis på det ställe du vill kopiera ifrån, det blir ju stjärna innan Väntar på nytt försök. Du ser inte musmarkören, men om du västerklickar där du ska kopiera ifrån och drar til vänster och ner så mycket du behöver så kommer den texten du vill ha med att markeras. Klicka sen på Ctrl C och till Svara i tråden och klicka på Ctrl V. Jag gör så och det funkar för mig, hoppas det gör för dig också.
    Jag menade att man man ska dra musen ner till höger förstås och utan att släppa musknappen.

Hur går det Underverket? Har du lyckats kopiera listan?
  • turlid70

Fick inget utslag på ÄL-stickan igår och det blev förstås inga aktiviteter, tyckte det var konstigt, hade så ont i magen, dock knappt några flyttningar. Undrar om jag missade ÄL som var i måndags. Kan man få ÄL tidigare i sin naturliga cykel direkt efter den förra som var stimulerad? Någon som har erfarenhet av det?

• underverket 06

ChippiChoppi: Gratiis till att får göra ett försöka till. Undrar också om dina värden, om du vet dem? Är det pga av bra värden som du får göra ett försök till eller varför får du? Du har ju passerat 43 o klinikerna verkar vara hårda med den regeln. '

En fråga, ni som har småbarn hemma eller andra för den delen med. Tänker på det här med tunga lyft. Vid mina andra IVF undvek jag att lyfta tungt, men nu har jag en son på snart  23 mån, som jag fortfarande är mammaledig med. (han börjar förskolan på mån).  Går inte att unvdika lyfta honom, i o ur barnstolen, i o ur vagnen, ur bilbarnstolen etc. Han är ju ganska tung, 13,5 kg, men tyvärr måste jag ju ju lyfta honom när jag är ensam hemma med honom på dagarna. Enligt min läkare är det inte farligt med tunga lyft, men jag är ju lite nojig.

• pp08
    underverket 06 skrev 2010-10-06 08:12:03 följande:
    ChippiChoppi: Gratiis till att får göra ett försöka till. Undrar också om dina värden, om du vet dem? Är det pga av bra värden som du får göra ett försök till eller varför får du? Du har ju passerat 43 o klinikerna verkar vara hårda med den regeln. '

En fråga, ni som har småbarn hemma eller andra för den delen med. Tänker på det här med tunga lyft. Vid mina andra IVF undvek jag att lyfta tungt, men nu har jag en son på snart  23 mån, som jag fortfarande är mammaledig med. (han börjar förskolan på mån).  Går inte att unvdika lyfta honom, i o ur barnstolen, i o ur vagnen, ur bilbarnstolen etc. Han är ju ganska tung, 13,5 kg, men tyvärr måste jag ju ju lyfta honom när jag är ensam hemma med honom på dagarna. Enligt min läkare är det inte farligt med tunga lyft, men jag är ju lite nojig.
    Det är inte så  farligt med att lyfta upp ditt barn. Du har gjort så i 22månader så din kropp är van. Embryot kan inte "trilla ur" och om det inte skulle fästa har det ingenting att göra med om du har lyft någonting eller inte, men att det har varit något fel på insidan av embryot.

Har du däremot ont eller blödningar ska du ta det lugnt.

Bäst är att leva som vanligt, även om det är svart Då får du ut det mesta från din ruvningstid.
  • Inanna Li
    oceanney skrev 2010-10-05 18:52:29 följande:
    Coolt! Då kan du snart testa! Med femdagars embryon går man ju lite fortare fram. Från ÄP och befruktning räknat borde det motsvara dag 11 (5+6)? Min TD var 14 dagar efter ÄP eller 12 dagar efter ET (tvådagarsodlade). 

Jo, men jag har ju gjort FET i naturlig cykel helt utan hormonstimulering så jag kanske får räkna lite annorlunda. Förra gången fick jag mens på ruvardag 12 med 3-dagarsodlade.  Idag är jag är på ruvardag 7 och dag 36 i menscykeln. Det är 7 dagar sen insättningen och 13 dagar sen ÄL-utslag. Mensen kan komma när som helst så jag är jätteorolig. Jag avvaktar nog ett tag till med testandet Glad!
  • Inanna Li
    Skruttefia skrev 2010-10-05 20:17:00 följande:
    Åh vad spännande inanna! Håller tummarna för att det ska gå vägen den här gången Solig

Jag har talat med läkaren på S:t Göran idag och hon tyckte det var realistiskt att göra nytt försök eftersom vi fick fram fina embryon, även om jag inte blev gravid. Hon betonade att det är få förunnat att lyckas när man passerat 43, men med tanke på att jag svarade bra på behandlingen och fick fina embryon så såg hon ingen anledning att avråda eller neka ytterligare försök. Så vi kör igång igen vid nästa mens. Eh mittemellanlång metod - jag ska spraya för nedreglering, men börja redan dag 1 (direkt vid yttepytteminsta spotting om sådan kommer) istället för dag 21 "som vanligt".
    Tack! Jag behöver allt stöd jag kan fåSolig!

Vad glad jag blir för din skull att du får göra ett försök till. Klart att de ska strunta i åldersgränserna när man får bra resultatGlad!
  • Skruttefia

När jag gjorde min första IVF våren 2008 (som resulterade i Louisa) var jag 41 oc h hade FSH på 5. Sophiahemmet tog inte AMH på den tiden, så det värdet vet jag inget om.

När jag kontaktade Sophiahemmet i våras, nyss fyllda 43, fick jag kalla handen direkt med svaret att de öht inte gör IVF på oss som passerat 43. De båda andra Stockholmsklinikerna ville ha ett AMH-prov först för att därefter gå vidare till läkarundersökning om AMH var OK.

Mitt AMH var i juni 1,1. FSH vet jag inte, eftersom AMH var det enda prov de villa (förutom sköldkörtelvärden som jag redan tagit via husläkaren). Vid läkarbesöket gjordes VUL och jag hade 6 antrala folliklar, vilket var OK. Mina resultatet var OK (men inte strålande) och de tillsammans med min historik - 2 barn i "hög ålder", varav ett IVF-barn med historiken att jag svarade bra på stimuleringen gjorde att jag fick klartecken för ett IVF-försök. De var dock lite "elaka" eftersom jag skulle få mindre tillbaks om försöket blev avbrutet.

Vad gäller val av metod, körde vi samma protokoll som det lyckade IVF-försöket 2008. Denna gång blir det med viss modifiering pga tidsplanen - ÄP ska hinnas med innan julstängning

♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • dallas
    turlid70 skrev 2010-10-05 15:19:55 följande:
    Önskar er stor lycka till med hemförsöken, men vänta inte för länge om det inte händer något, tiden går så fort och man snabbt blir onödigt  gammal. Var ska ni göra IVF försöket? Fick ni första barnet med IVF också?
    Tack!
    Vi SKALL göra IVF efter januari nästa år , sambon jobbar t sjöss och har så himla mycket att göra nu och fram tills dess han skall vara i Polen nästan hela tiden okt-jan, annars hade jag mer än gärna satt igång på direkten...

Det blir Carlanderska eller IVF-kliniken- känner mig splittrad angående val av klinik vad tycker ni? Skall ringa och höra mig för. Tror vi köper 3-pack om vi får.
     Vi fick vår dotter mha IVF ja Det var IVF nr 2 och insättning nr 6(fast en insättning räknar jag inte eftersom läkaren "tappade bort" vårt embryo ena gångenSkrikandes) Jag har bara lyckats på FET, blev gravid redan på IVF nr 1(oxå ett FET) men fick tyvärr MA med enäggstvillingar. Jag har endometrios därav IVF.
  • turlid70
    dallas skrev 2010-10-06 11:27:25 följande:
    Tack!
    Vi SKALL göra IVF efter januari nästa år , sambon jobbar t sjöss och har så himla mycket att göra nu och fram tills dess han skall vara i Polen nästan hela tiden okt-jan, annars hade jag mer än gärna satt igång på direkten...

Det blir Carlanderska eller IVF-kliniken- känner mig splittrad angående val av klinik vad tycker ni? Skall ringa och höra mig för. Tror vi köper 3-pack om vi får.
     Vi fick vår dotter mha IVF ja Det var IVF nr 2 och insättning nr 6(fast en insättning räknar jag inte eftersom läkaren "tappade bort" vårt embryo ena gångenSkrikandes) Jag har bara lyckats på FET, blev gravid redan på IVF nr 1(oxå ett FET) men fick tyvärr MA med enäggstvillingar. Jag har endometrios därav IVF.
    Men hur kan man tappa ett embryo, det är ju så fruktansvärt.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?