• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • dallas
    Fjällsippan skrev 2010-10-10 12:14:43 följande:
    Vi har inte heller sex under ruvningarna. Varken jag eller sambon tycks ha någon direkt lust då. När det gäller sex under graviditet hade vi ingen sex när jag väntade sonen, det var en riskgraviditet och jag var stilla/vilande från v 24. 
    samma här, kändes inte ok, sen fick vi till det 1 gång under graviditeten och då började jag blöda, mest gammalt brunt blod men även lite färskt-nu var det inte därför jag började blöda men det var ändå olustigt för jag hade redan en blödning i livmodern-kanske var det rester av ev tvilling, men eftersom jag redan hade haft ma/mf när jag var gravid första gången så tappade vi verkligen lusten helt när blödningen startade. Det kändes som repris för det var nämligen så första graviditeten, när vi vågade "mysa" igen (v.13) så fick jag mf ett dygn senare(fast fostren hade dött i v.9-10 enligt vad de mätte)

Hade nog blödningen 8-10 veckor och mådde skitdåligt psykiskt, var på vul/ul var och varannan vecka.

Dessutom åkte jag in 7 dar innan BF pga färsk blödning blev ju helrädd då man läst om vad som kan orsaka färska blödningar; varför jag blödde visste dom inte men där blev jag kvar tills förlossningen startade ifall dom hade behövt göra ett akut kejsarsnitt.
  • underverket 06

Hoppas allat haft en trevlig o mysig helg.Sambon o sonen har varit sjuka. Sonen skulle börjar förskolan idag, men det blir imorgon, så han får vila en dag extra.

Jag känner mig inte så upplyft efter ett lönesamtal med min chef i fredags. I feb tog började jag jobba o sambon  var föräldrarledig med vår son. Jag hade jättetufft i början för det var så jobbigt att vara borta från sonen. Man blir så tajt när man varit hemma i 15 mån o haft honom i magen innan o så. Chefen tyckte att jag inte fokuserat så mycket på jobbet o inte var där mentalt. Sedan började hon prata om när jag gjord mina IVF behandlingaer. Vi lyckades ju med andra på sonen. Då var jag inte heller där mentalt hela tiden o sedan när jag var gravid tyckte hon jag var för mycket uppe i det o inte så mentalt på jobbet. Visst, hon förstod ju att det kan blir så, men samtidigt var det inte så kul att höra. Tyckte jag gjorde så gott jag kunde. Tycker det är tufft att kämpa med IVF behandllingar o det påverkar jobbet o sedan mår man dåligt ,som jag gjorde i våras, går det också ut lite över jobbet. Hur gör ni andra? Har ni berättat på jobbet? Funkar ni bra på jobbet när ni håller på med IVF? Tycker ni inte det är jobbigt ibland o kan inte fokusera på jobbet.. Känner inte alls för att börja jobba om  veckor. Skulle nog vilja jobba med något annat har jag kommit på. Jag är förskollärare o det är inte det optimala jobbet när man själv har småbarn.

• Inanna Li
    turlid70 skrev 2010-10-09 21:30:27 följande:
    Det var ju roligt att ingen mens i sikte än och hoppas det är rätt sort värk du känner. Håller tummarna så hård jag kan att det går vägen för dig den här gången. Klokt att inte testa tidigt, onödigt liksom att oroa sig. Tar du vaggisar förresten?
    Hej! Fortfarande ruvare. Nu har jag hunnit till ruvardag 12 Det är 18 dagar sen jag hade ÄL. Jag har inte tagit vaggisar då jag bestämde mig för att försöka utan. Det är ju ostimulerad FET. Min vanliga lutealfastid har jag redan passerat med ca 5-6 dagar.  Förutom mina tidigare symptom med kramper i magen och flytningar har jag nu också väldigt ömma bröst och känner ett lätt illamående. Jag hoppas så att det ska gå bra men tar en dag i taget. Jag har testdag i helgen.
  • turlid70
    Inanna Li skrev 2010-10-11 13:04:49 följande:
    Hej! Fortfarande ruvare. Nu har jag hunnit till ruvardag 12 Det är 18 dagar sen jag hade ÄL. Jag har inte tagit vaggisar då jag bestämde mig för att försöka utan. Det är ju ostimulerad FET. Min vanliga lutealfastid har jag redan passerat med ca 5-6 dagar.  Förutom mina tidigare symptom med kramper i magen och flytningar har jag nu också väldigt ömma bröst och känner ett lätt illamående. Jag hoppas så att det ska gå bra men tar en dag i taget. Jag har testdag i helgen.
    Det låter hoppfullt, jätte roligt! Kram!
  • Inanna Li
    turlid70 skrev 2010-10-11 13:14:40 följande:
    Det låter hoppfullt, jätte roligt! Kram!
    Tack! Kram tillbaks! Jag hoppas det inte är skengravidsymptom! Jag försöker tänka på att jag har två till i frysen för att stilla oron!
  • turlid70
    Inanna Li skrev 2010-10-11 13:20:54 följande:
    Tack! Kram tillbaks! Jag hoppas det inte är skengravidsymptom! Jag försöker tänka på att jag har två till i frysen för att stilla oron!
    Men visst! Oroa dig inte i onödan, lätt att säga, men försök. Och jag tänker på dig, om det går bra för dig så ger det mig hopp också, det gick ju ganska lika för oss hittills. Därför håller jag tummarna för dig så hård jag kan.
  • linköping68

Hej alla igen
    Varit ifrån FL ett tag, men är tillbaka och har nu läst igen allt....

Ett litet svar ang finansiering av IVF. Första tog vi från sparpengar och sen inför de kommande (som vi då trodde att vi skulle få göra)  tog jag ett lån via banken. Lånet var väldigt förmånligt om man var medlem i något Sacoförbund (låg ränta och man fick låna mycket om man ville). De pengarna får ligga och vänta tills vi förhoppningsvis får göra fler IVF.

Vad roligt att läsa om alla som ruvar och det går bra för, samtidigt är det synd att läsa om alla som det går mindre bra för
    Känner dock en styrka i att få läsa om alla er andra och vad alla går igenom, det ger mig mer kraft att orka kämpa för syskon. Trots att man så många gånger får höra att man har oddsen emot sig och att det inte är någon idé för oss att tro på fler barn.

Kram på er

• turlid70
    underverket 06 skrev 2010-10-11 08:53:22 följande:
    Hoppas allat haft en trevlig o mysig helg.Sambon o sonen har varit sjuka. Sonen skulle börjar förskolan idag, men det blir imorgon, så han får vila en dag extra.

Jag känner mig inte så upplyft efter ett lönesamtal med min chef i fredags. I feb tog började jag jobba o sambon  var föräldrarledig med vår son. Jag hade jättetufft i början för det var så jobbigt att vara borta från sonen. Man blir så tajt när man varit hemma i 15 mån o haft honom i magen innan o så. Chefen tyckte att jag inte fokuserat så mycket på jobbet o inte var där mentalt. Sedan började hon prata om när jag gjord mina IVF behandlingaer. Vi lyckades ju med andra på sonen. Då var jag inte heller där mentalt hela tiden o sedan när jag var gravid tyckte hon jag var för mycket uppe i det o inte så mentalt på jobbet. Visst, hon förstod ju att det kan blir så, men samtidigt var det inte så kul att höra. Tyckte jag gjorde så gott jag kunde. Tycker det är tufft att kämpa med IVF behandllingar o det påverkar jobbet o sedan mår man dåligt ,som jag gjorde i våras, går det också ut lite över jobbet. Hur gör ni andra? Har ni berättat på jobbet? Funkar ni bra på jobbet när ni håller på med IVF? Tycker ni inte det är jobbigt ibland o kan inte fokusera på jobbet.. Känner inte alls för att börja jobba om  veckor. Skulle nog vilja jobba med något annat har jag kommit på. Jag är förskollärare o det är inte det optimala jobbet när man själv har småbarn.
    På lönesamtalet pratar man inte om sånt, det gör man väl på utvecklingssamtalet eller?

Bry dig inte om chefen. Om du får lite mindre i löneförhöjning överlever du det. Var glad att du kan ta avstånd till jobbet och tänka mer på dig själv. Om du ger järnet på jobbet så kan du bli stresad och stresshormoner är skadliga för kroppen, adrenalin t.ex är direkt giftig för fostret och jag tror inte du vill ha det istället. Du har gjort så gott du kunnat så att du ska absolut inte ha dåligt samvete.

Själv har jag då inte berättat om våra IVF försök till någon på jobbet och jag är väldigt engagerad och tar för mycket ansvar på mig själv för allt möjligt och det är bara jag som lider av det, företaget har då aldrig tackat mig för min prestationer. Jag måste sänka krav på mig själv, men hur gör man det?
  • Skruttefia
    Inanna Li skrev 2010-10-11 13:04:49 följande:
    Det låter väldigt positivt Solig
    ♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Inanna Li
    Skruttefia skrev 2010-10-11 13:50:03 följande:
    Det låter väldigt positivt Solig
    Jo, jag hoppas det men samtidigt vågar jag inte ta ut något i förskott! Jag har ju erfarenhet av  skengravidsymptom tidigare. Det som är mest hoppfullt är att jag ju har passerat min BIM med ca 5 dagar Glad!
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?