• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • turlid70

Jag gjorde landstingsförsök (gratis) och jag hinner inte fler då jag fyller 40 om dryggt 3 veckor om inte kliniken gör ett undantag och "bjuder" oss på ett försök efter jag har passerat deras gräns då jag svarade så bra på första behandling. Dumt att hoppas, men jag ringde till kliniken och frågade de om vi skulle få göra ett färskt försök till nu på den här mensen för att hinna innan den tråkiga 40-gränsen och skjuta upp FET försöken till senare istället. För att för göra FET får man vara äldre än 40 men inte för att göra färskt. Barnmorska lovade att fråga deras chef om de kunde göra ett undantag i vårt fall och skulle återkomma senare idag. Man försöker ju på alla sätt och vis.

Nästa försök ska vi betala själva och det ska vi göra i Uppsala på Akademiska eller CvL, där kostar det dryggt 22000 kr tror jag, billigare än på Sophiahemmet i Stockholm t.ex. Pengar får vi skrapa ihop på något vis.

• dallas
    turlid70 skrev 2010-10-07 10:34:28 följande:
    Jag gjorde landstingsförsök (gratis) och jag hinner inte fler då jag fyller 40 om dryggt 3 veckor om inte kliniken gör ett undantag och "bjuder" oss på ett försök efter jag har passerat deras gräns då jag svarade så bra på första behandling. Dumt att hoppas, men jag ringde till kliniken och frågade de om vi skulle få göra ett färskt försök till nu på den här mensen för att hinna innan den tråkiga 40-gränsen och skjuta upp FET försöken till senare istället. För att för göra FET får man vara äldre än 40 men inte för att göra färskt. Barnmorska lovade att fråga deras chef om de kunde göra ett undantag i vårt fall och skulle återkomma senare idag. Man försöker ju på alla sätt och vis.

Nästa försök ska vi betala själva och det ska vi göra i Uppsala på Akademiska eller CvL, där kostar det dryggt 22000 kr tror jag, billigare än på Sophiahemmet i Stockholm t.ex. Pengar får vi skrapa ihop på något vis.
    Jag hoppas dom gör ett undantag!!!!

Nu har jag bokat in nybesök t Carlanderska 17/11 skall vi dit på konsultation! Det gäller att vara ute i god tid -det känns som man är ett steg närmare syskonförsök då iaf, hihi
  • annikapannika1

Vi har betalt allt själva utom utredningen. Vi tar av sparpengarna just nu, få se om de räcker eller om vi får låna av bank eller föräldrar.

Jag hann fylla 39, som är den magiska gränsen, innan remissen hann skickas. Lite dumt av oss att vänta som vi gjorde, men vi missförstod och trodde kvinnan inte fick vara äldre än 39, alltså att chansen fanns kvar tills dagen innan man fyller 40 typ.

Konstigt att det inte kan vara samma regler i hela Sverige.

• turlid70
    annikapannika1 skrev 2010-10-07 11:42:45 följande:
    Vi har betalt allt själva utom utredningen. Vi tar av sparpengarna just nu, få se om de räcker eller om vi får låna av bank eller föräldrar.

Jag hann fylla 39, som är den magiska gränsen, innan remissen hann skickas. Lite dumt av oss att vänta som vi gjorde, men vi missförstod och trodde kvinnan inte fick vara äldre än 39, alltså att chansen fanns kvar tills dagen innan man fyller 40 typ.

Konstigt att det inte kan vara samma regler i hela Sverige.
    Det är hur dumt som helst att vänta så länge, men gjort är gjort och det går inte att göra om tyvärr om inte någon av er har investerad i en tidsmaskin. Jag hyr gärna den i så fall :))
  • turlid70
    dallas skrev 2010-10-07 11:16:46 följande:
    Jag hoppas dom gör ett undantag!!!!

Nu har jag bokat in nybesök t Carlanderska 17/11 skall vi dit på konsultation! Det gäller att vara ute i god tid -det känns som man är ett steg närmare syskonförsök då iaf, hihi
    Bra att ni är på gång!

Vi fick då inte göra ett färskt försök innan vi använder klart vår frysta embryon. Efter det är jag 40+ och då är det kört för fler gratis färska försök. Känns jobbigt, men jag ändå är glad att vi fick chansen att göra ett försök överhuvudtaget. I Finland och Frankreke tror jag får man göra subventionerade färska försök tills man fyllt 42 år. Varför kan inte Sverige, med sin teknologi som är bäst i världe, ha samma åldergräns som grannländerna är obegripligt och ledsamt.
  • pp08
    turlid70 skrev 2010-10-07 12:47:48 följande:
    Bra att ni är på gång!

Vi fick då inte göra ett färskt försök innan vi använder klart vår frysta embryon. Efter det är jag 40+ och då är det kört för fler gratis färska försök. Känns jobbigt, men jag ändå är glad att vi fick chansen att göra ett försök överhuvudtaget. I Finland och Frankreke tror jag får man göra subventionerade färska försök tills man fyllt 42 år. Varför kan inte Sverige, med sin teknologi som är bäst i världe, ha samma åldergräns som grannländerna är obegripligt och ledsamt.
    Inte bara det. Det skiljer sig även mycket inom samma land (Sverige).  tex: Hos vissa landsting får man 3subventionerade försök (eller 3 färsk och 1 FET; eller byta ut 2 FET mot ett färsk), hos andra bara 2 försök.

Stockholms län/ Karolinska har bara 2 IVF försök tror jag.
  • oceanney
    turlid70 skrev 2010-10-07 12:47:48 följande:
    Bra att ni är på gång!

Både Frankrike och Finland har subventionerade försök upp till 43-årsdagen.
  • dallas
    oceanney skrev 2010-10-07 15:39:06 följande:
    Både Frankrike och Finland har subventionerade försök upp till 43-årsdagen.
    Ja, precis vad jag skulle skriva, iaf ang Frankrike, har en väninna som bor där..Kan man inte flytta dit ett litet tag , tror dom har ganska många sub.försök oxå...EU tänkte jag på....

Sen är det förjäkligt att det inte är samma bestämmelser i hela Sverige, vi har ju ändå haft tur för vi bodde i GBG när vi höll på landstingsförsök och fick ju göra FET som "extrabonus" utöver 3 IVF, vi behövde ju "bara" göra 2 IVF. Hade inte 3 av 4 embryon "dött" vid sista återföringen så hade vi ju haft kvar i frysen och då "sparat" ännu mera pengar eftersom FET när man gör syskonförsök på frysta som "blivit över" bara kostade 11 000 kr (om d överlever upptining) Nu blir det ju en kostnad på 60 000 kr istället, fast det är klart värt det, en adoption kostar ju ännu mera(ok, vi får ju ingen bebisgaranti men chansen finns ju iaf)
  • Skruttefia
    pp08 skrev 2010-10-07 13:15:39 följande:
    Inte bara det. Det skiljer sig även mycket inom samma land (Sverige).  tex: Hos vissa landsting får man 3subventionerade försök (eller 3 färsk och 1 FET; eller byta ut 2 FET mot ett färsk), hos andra bara 2 försök.

Stockholms län/ Karolinska har bara 2 IVF försök tror jag.
    Stockholm har numera 3 landstingsfinansierade försök och maxgränsen (för kvinnan) har höjts till 40 (inte fyllda). Det ändrades häromåret, var tidigare 2 försök och max 38 år.
    ♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • oceanney
    dallas skrev 2010-10-07 16:25:41 följande:
    Ja, precis vad jag skulle skriva, iaf ang Frankrike, har en väninna som bor där..Kan man inte flytta dit ett litet tag , tror dom har ganska många sub.försök oxå...EU tänkte jag på....
    Frankrike har tre fulla IVF-cykler, tror inte FET räknas. Det ända "kruxet" är att man måste göra FET först om man har embryon kvar innan man fortsätter med nästa IVF. Dessutom, jag kan ha fel, men jag tror inte det heller spelar roll om man har barn sedan tidigare. Det bästa, för att skryta lite till, är att man kan välja vilken flott privatklinik som helst, subventionerade IVF:er gäller inte bara i offentliga sjukvårdsinrättningar. 
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?