• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • turlid70

Jag är så arg och less på mig själv Skrikandes Jag måste ha haft ÄL mån-tis, men när jag testade igår kväll så fick jag svagt utslag vilket ju räknas inte  som ÄL enligt specen. Jag måste ha testat för sent helt enkelt. Ingen som helst känning av ÄL just nu. Åh, varför testade jag inte i måndags också, jag missade hemförsök denna månad, är så ledsen Gråter.

• pp08

turlid70: mys med mannen idag! Utslaget på testet är ju precis innan själva ÄL, som sker inom de 48 timmarna efter utslaget. Kanske ett ägg vandrar fortfarande ner........(eftersom du hade fortfarande svag utslag igår kväll).

• turlid70
    pp08 skrev 2010-10-06 14:16:55 följande:
    turlid70: mys med mannen idag! Utslaget på testet är ju precis innan själva ÄL, som sker inom de 48 timmarna efter utslaget. Kanske ett ägg vandrar fortfarande ner........(eftersom du hade fortfarande svag utslag igår kväll).
    Jag vet, men vi skulle myst på igar kväll senast, för att det var igår jag kände starkt att det lilla ägget vandrade ner. Det enda som väger upp nu är att jag troligtvis kommer få min mens snabbare och göra FET lite tisigare. Man får vara glad för det lilla.
  • underverket 06

En lite privat fråga, så svara om ni vill. Hur finansierar ni era IVF? Tar ni från sparade pengar eller får ni ekonomisk hjälp av t.ex föräldrara o svärföräldrar. Sparar ni lite varje månad eller hur gör alla? IVF är ju inte billigt ,speciellt inte för oss över 40, som måste köpa ett försök i taget. 25000- 30000 är ju inget man direkt bara har i bakfickan om man nu inte tjänar enorma summor varje månad, men då måste man ha ett väldigt välbetalt jobb om man har 25000 över varje månad. Vi har som tur fått mycket hjälp av mina föräldrar, dels har de sponsrat större delen o en mindre del har vi fått lånat. Vi är nu uppe i 44000 för trepack när sonen blev till, 9000 misslyckat FET o 23000 detta försök= 76000. Det är mycket pengar tycker jag.

• oceanney
    turlid70 skrev 2010-10-06 13:55:16 följande:
    Jag är så arg och less på mig själv Skrikandes Jag måste ha haft ÄL mån-tis, men när jag testade igår kväll så fick jag svagt utslag vilket ju räknas inte  som ÄL enligt specen. Jag måste ha testat för sent helt enkelt. Ingen som helst känning av ÄL just nu. Åh, varför testade jag inte i måndags också, jag missade hemförsök denna månad, är så ledsen Gråter.
    Brukar du få utslag på ÄL-stickor? De första månaderna jag testade fick jag bara svaga utslag så jag trodde att jag hade testat för sent. Sen visade det sig att jag i princip aldrig (endast två gånger på ett år) får fullt utslag. Och de flesta "normala" har inte ägglossningen varje månad, endast cirka 10 gånger per år. Säger inte så för att oroa dig utan tänkte att du kanske inte behöver gräma dig och stressa i onödan. Såg att du ska göra FET snart - när vi väl bestämt att vi skulle göra IVF så struntade jag helt i kalendrar och eventuella ägglossningar och njöt fullt ut av att inte bli stressad över att eventuellt ha missat en högst eventuell ägglossning. Den där känslan och stressen av att man känner att man schabblar och inte försöka sitt yttersta varje månad är hemsk! Hoppas du förstår något av mitt svammel.. :)
  • sushikatten

Underverket06: angående frågan på hur vi bekostar försöken. Vi sparar hela tiden och som tur är så har vi inte några stora utgifter och har möjlighet att lägga undan en heldel om man vill. Vi har lagt undan ungefär mellan 10-15 tusen i månad den sista tiden men vi har även tagit pengar från huskontot. Vi har gjort 3 ET och 2 FET. 30tusen*3 + 10 tusen *2 =110 tusen. Ett försök gjorde vi något avdrag via min mans jobb. Förmånsavdrag. Jag försökte få igenom det på kommunen men det funkade inte. Nu kör vi på en fjärde gång så ja pengarna rullar. Det är det värt!

Turlid70: Förstår att man blir besviken men det är inget ni kan göra nu. Mys i kväll och funkar det inte så har ni FET. Tänk så skönt att slippa göra ET.

Dallas: Rekommenderar Calanderska. Känner att det lyssnar mer och lägger mer tid på varje besök. Bättre VUL maskiner och bättre uppföljning med vul inför varje försök. IVF kliniken gjorde bara en VUL inför ÄP och då var inte äggen mognad när det togs ut. Endast ett och inget vidare kvalite på den heller. Fick ändå betala fullt pris. Sen lite andra grejer.

• oceanney
    sushikatten skrev 2010-10-06 18:48:17 följande:

Dallas: Rekommenderar Calanderska. Känner att det lyssnar mer och lägger mer tid på varje besök. Bättre VUL maskiner och bättre uppföljning med vul inför varje försök. IVF kliniken gjorde bara en VUL inför ÄP och då var inte äggen mognad när det togs ut. Endast ett och inget vidare kvalite på den heller. Fick ändå betala fullt pris. Sen lite andra grejer.

Låter inte klokt! Skriv gärna om de andra grejerna. Det kan ju vara bra konsumentupplysning för andra.
  • Fahlvik

Underverket06: Vi brukar spara under ett helt år för att åka bort 2v. på vintern. Den här vintern blir det ingen resa då det är de pengarna vi använder till IVF istället. Pengar för en till IVF tar ju ett tag att spara ihop så vi kommer att få vänta med nästa försök om denna inte lyckas. Kommer at bli en tung, mörk vinter om vi inte lyckas m.a.o...

Känns inte bra att låna av någon man känner, men ett banklån är inte helt otänkbart.

• turlid70
    oceanney skrev 2010-10-06 16:26:21 följande:
    Brukar du få utslag på ÄL-stickor? De första månaderna jag testade fick jag bara svaga utslag så jag trodde att jag hade testat för sent. Sen visade det sig att jag i princip aldrig (endast två gånger på ett år) får fullt utslag. Och de flesta "normala" har inte ägglossningen varje månad, endast cirka 10 gånger per år. Säger inte så för att oroa dig utan tänkte att du kanske inte behöver gräma dig och stressa i onödan. Såg att du ska göra FET snart - när vi väl bestämt att vi skulle göra IVF så struntade jag helt i kalendrar och eventuella ägglossningar och njöt fullt ut av att inte bli stressad över att eventuellt ha missat en högst eventuell ägglossning. Den där känslan och stressen av att man känner att man schabblar och inte försöka sitt yttersta varje månad är hemsk! Hoppas du förstår något av mitt svammel.. :)
    Tack du, det känns verkligen bättre att höra det. Fick inget utslag igår så att nu är det bekräftat att jag missade äl som troligtvis var i tisdags då jag trodde att den var på g. Jag skulle ha testat i måndags och myst på senast i tisdags, men nu är det för sent och jag bara hoppas att det en tom ÄL som du säger, fick faktiskt inget förvarning med flyttningar, antagligen pga behandlingen månad innan.

Jag får utslag på äl stickorna om jag inte slarvar och sist prickade vi faktisk äl och jag blev gravid för ganska precis ett år sedan, fick MF då. Nu har det gått nästan ett år efter det och jag börjar känna mig mer och mer desperad att månaderna bara flyger iväg. Skällde ut maken igår för att han visar inget intresse för mina tider utan lägger allt ansvar på mig. Det kanske skulle gått bättre om vi båda var med på att följa upp. Inte hans fel egentligen, men det känns bättre att få angagera honom lite mer.
  • dallas
    turlid70 skrev 2010-10-06 13:48:42 följande:
    Men hur kan man tappa ett embryo, det är ju så fruktansvärt.
    Ja, det var HEMSKT!!! Det enda jag fick i kompensation s a s var att jag fick göra nästa FET i cykeln direkt efter (på SU fick man vänta 1 mån emellan varje FET pga av kö..)
    sushikatten skrev 2010-10-06 18:48:17 följande:

Underverket06: angående frågan på hur vi bekostar försöken. Vi sparar hela tiden och som tur är så har vi inte några stora utgifter och har möjlighet att lägga undan en heldel om man vill. Vi har lagt undan ungefär mellan 10-15 tusen i månad den sista tiden men vi har även tagit pengar från huskontot. Vi har gjort 3 ET och 2 FET. 30tusen*3 + 10 tusen *2 =110 tusen. Ett försök gjorde vi något avdrag via min mans jobb. Förmånsavdrag. Jag försökte få igenom det på kommunen men det funkade inte. Nu kör vi på en fjärde gång så ja pengarna rullar. Det är det värt!

Turlid70: Förstår att man blir besviken men det är inget ni kan göra nu. Mys i kväll och funkar det inte så har ni FET. Tänk så skönt att slippa göra ET.

Inboxa gärna om de andra grejorna....Vet du vad ett 3-pack kostar på CA?
    underverket 06 skrev 2010-10-06 16:09:16 följande:
    En lite privat fråga, så svara om ni vill. Hur finansierar ni era IVF? Tar ni från sparade pengar eller får ni ekonomisk hjälp av t.ex föräldrara o svärföräldrar. Sparar ni lite varje månad eller hur gör alla? IVF är ju inte billigt ,speciellt inte för oss över 40, som måste köpa ett försök i taget. 25000- 30000 är ju inget man direkt bara har i bakfickan om man nu inte tjänar enorma summor varje månad, men då måste man ha ett väldigt välbetalt jobb om man har 25000 över varje månad. Vi har som tur fått mycket hjälp av mina föräldrar, dels har de sponsrat större delen o en mindre del har vi fått lånat. Vi är nu uppe i 44000 för trepack när sonen blev till, 9000 misslyckat FET o 23000 detta försök= 76000. Det är mycket pengar tycker jag.
    Vi skall ta sparade pengar, men jag hade kunnat tänka mig att ta lån, det finns ju nåt som heter "Humanfinans" som samarbetar med klinikerna.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?