• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • Snösport

Boe: ha,ha,ha känns som typiskt sprayhumör Förvånad 
    Själv är jag superkänslig ända sedan IVF-resan började men grät inte alls på "Kvällen är din" och kommer väl inte att prioritera det programmet mer....även m jag diggar M.Stenmark....men jag gillar Ingemar Stenmark också hi,hohiho!

Turild: jo, en polare som fick 2 fina embryo tillbaka i Falun och vips tvillingar . hon 35 år, ett barn tidigare på 2 år...så hennes chanser måste ju varit stora värre...lyckades på första försöket.   Där kände jag att vissa tar till IVF fast det inte blivit så stora problem men vill ha ett syskon  till snarast.  Men det är 2 söta tjejer Skrattande

• Boe

Snösport,
    Föredrar absolut I.Stenis före M.Stenis men det fanns ju liksom inget annat att titta på GladÄlskar däremot Mästarnas mästare & vilken hjälte han är I.Stenis! Jösses vilken kropp & fysik för den åldern. Imponerande!

• Snösport

Boe: hi,hi jo det var nog därför vi kollade också, fanns inget annat!   jo, stenis  eller E.T som de börjat kalla honom är cool och speciell...min stil senig och stark men kanske något för smal för min sängkammarsmak...tiden när jag slogs med benknutor är över , don´t like it any more!

• Boe

Haha.. ETs kropp är absolut min smak (har inget liknande i halmen men det får duga det med:) ) Dock är han på tok för gammal för mig! Jag gillar lammköttFlört Sambon är 8 år yngre.

• Mia69

Turild: Grattis till ruvningen och dina finfina embryon!!! Skrattande
    När det gäller att odla vidare överblivna "B-embryon" (eller vad man skall kalla dem) fick jag ju göra det vid min IVF. Det resulterade ju i 2 blastocyster till frysen, men vid närmare utfrågning om dessa  framkom att det ena hade varit 4-kärnigt från början. Detta kommer jag inte att använda för jag kommer inte vilja lägga 11000 kr på ett FET med detta och dessutom skulle jag bara tro att det har kromosomskador. Den andra blastocysten kommer jag eventuellt använda i nödfall men läkaren tror det är bättre chanser med mina 2-dagars. Så du behöver kanske inte sörja att de inte långtidsodlade de som såg dåliga ut...

Chichisita: Lycka till på VUL imorgon!
    Fruttan: Lycka till på äggplock!

Inanna: Hoppas det blir BIM (beräknad ICKE mens) för oss i veckan! Känns tyvärr inte så lovande för mig för jag har inte ens ömma bröst eller ont i magen men man vet aldrig. Hoppas får man ju alltid göra.

Vad det gäller insättning av en eller två embryon så verkar svenska läkare väldigt restriktiva med insättning av mer än ett embryo jämfört med andra länder. Läste sidan från Chicago (Inannas fina länk) och där verkade man sätta in i snitt 2 embryon även på kvinnor under 40 (men med mycket hög andel tvillinggraviditeter till följd+ även högt antal lyckade IVF). Hos kvinnor över 40 satte man in i snitt 3!!! embryon (om jag minns siffrorna rätt) och det kanske förklarar att de verkar ha lite högre "successrate" än svenska siffror.
    När man är i min "aktningsvärda" ålder tror jag på insättning av 2 (om man får) när det gäller färskförsök (för att inte missa något guldägg som inte överlever nedfrysning) men vid FET kan man ju sätta in 1 i taget (om man har råd och tid). Hade jag varit något yngre och läkaren tyckte enbart insättning av 1 embryo så skulle jag nog gå på hans/hennes linje men det är ju jättesvårt att veta vad som blir rätt eller fel...

• Inanna Li
    Boe skrev 2011-05-09 09:41:02 följande:
    Haha.. ETs kropp är absolut min smak (har inget liknande i halmen men det får duga det med:) ) Dock är han på tok för gammal för mig! Jag gillar lammköttFlört Sambon är 8 år yngre.
    Jag gillar också Stenis kropp! Min sambo som endast är 4 år yngre än jag Tungan ute har också en smal och senig kropp som jag älskar. Muskler, nej tack för mig !
  • Snösport

Innan, Boe: min härliga sambo är 7 år yngre, fd hockeykille och mycket muskler på benen och i övrigt stark...ingen badpojke men avslappnade muskler är så skönt att klämma på!...och en spänd muskel också givetvis inte att förglömma den..hi.,hi.,hi.-.. hoppla är mani fel forum nu?

Innan..är jag glömsk nu eller..är du igång? mensen kommit? tar du sprutor nu?  Bara 1 1/2 vecka så är jag igång...tjohoo! 

• Inanna Li

Mia69 - CD 33 idag! Ingen mens för mig än fast jag har ont i magen och ömma bröstvårtor (som jag hade senaste gången jag var gravid). Det kan ju vara PMS förstås. Jag har det inte varje månad men ibland kan det dyka upp såna symptom. Hoppas mensen kommer tidigast imorgon om den nu måste komma! Drömmer fortfarande om ett mirakel! Lycka till själv!

Ja, utomlands och speciellt i USA sätter man in flera embryon. Jag tror t o m att 4 embryon är standard på kvinnor över 41 på många amerikanska kliniker. Det är ju självklart att de har bättre statistik för äldre kvinnor när de gör så. Jag skulle gladeligen sätta in 4 embryon om jag fick då jag ändå tror att bara ett av dessa skulle vara tillräckligt bra för att fästa.

• Inanna Li
    Snösport skrev 2011-05-09 10:04:35 följande:
    Innan, Boe: min härliga sambo är 7 år yngre, fd hockeykille och mycket muskler på benen och i övrigt stark...ingen badpojke men avslappnade muskler är så skönt att klämma på!...och en spänd muskel också givetvis inte att förglömma den..hi.,hi.,hi.-.. hoppla är mani fel forum nu?

Innan..är jag glömsk nu eller..är du igång? mensen kommit? tar du sprutor nu?  Bara 1 1/2 vecka så är jag igång...tjohoo! 
    Ingen mens än men den kan dyka upp närsomhelst nu!
  • Boe

Haha... Gillade MA:s historia i kl åtta hos stjärnorna (ja jag har suttit klistrad framför TVn under förkylningen)

-Vet ni vem den första journalisten var?
    -Adam i paradiset! Han hade en ständigt stående artikel i fikonbladet!

Mohaha....

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?