• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • Enya70

Chichisita - Åh imorgon redan. Jag håller verkligen tummarna och längtar efter att se ett positivt inlägg från dig om att bebisen växer somd en ska. Kramar

• Enya70

Boe - vet hur det känns det där eländessprayandet. Häng i och försök få tiden att gå så får du snart börja spruta. Heja heja

• Enya70
    Mia69 skrev 2011-05-09 09:44:07 följande:
    Vad det gäller insättning av en eller två embryon så verkar svenska läkare väldigt restriktiva med insättning av mer än ett embryo jämfört med andra länder. Läste sidan från Chicago (Inannas fina länk) och där verkade man sätta in i snitt 2 embryon även på kvinnor under 40 (men med mycket hög andel tvillinggraviditeter till följd+ även högt antal lyckade IVF). Hos kvinnor över 40 satte man in i snitt 3!!! embryon (om jag minns siffrorna rätt) och det kanske förklarar att de verkar ha lite högre "successrate" än svenska siffror.
    När man är i min "aktningsvärda" ålder tror jag på insättning av 2 (om man får) när det gäller färskförsök (för att inte missa något guldägg som inte överlever nedfrysning) men vid FET kan man ju sätta in 1 i taget (om man har råd och tid). Hade jag varit något yngre och läkaren tyckte enbart insättning av 1 embryo så skulle jag nog gå på hans/hennes linje men det är ju jättesvårt att veta vad som blir rätt eller fel...
    Jag som är 40 år fyllda och har gjort ett antal IVF tidigare men lyckats plussa en gång (som tyvärr blev MA sedan) har fått 2 embryon tillbaka 2 gånger i Danmark och nu senast 3 embryon tillbaka. Verkar vara rutin om man är lite äldre samt provat några gånger...
  • Enya70
    Fjällsippan skrev 2011-05-09 10:35:32 följande:
    Enya: jag bor på söder, och tänkte i samma sekund som jag postade inlägget till dig att det kanske var till Cajsa Warg på St Eriksplan du skulle. Sammanlagt blev det nog ett par glas vin för mig också i helgen; smuttade på både Cava och rödvin...ångrar mig en aning nu. Men gjort är gjort. 
    Jaha du men då hade jag ju kunnat hälsa på dig när jag stod där och väntade och väntade på mitt gäng som aldrig dök upp Flört.

Grattis till bra resultat på VUL! Du och jag började ju spruta exakt samma dag så det är extra intressant att följa dig nu. Men jag har ju kört långa protokollet så lite annorlunda kanske det är ändå. Jag gör VUL först på onsdag första gången

Inanna - jag tycker det låter lovande jag med dina känningar. Tänk, tänk om du är Gravid. Det vore ju en fantastisk överraskning!
  • Mimmsann72
    ObestämdHejsan alla tjejer!
    Hoppas att ni mellan allt barntillverkande njuter av solen ocksåSolig
    Det har jag själv extremt svårt att göra, så här på ruvardag 7 är livet läskigare än vanligt och upptar all tankeverksamhet.
    Varenda mikroskopisk känsla i kroppen ältas och anlyseras in i minsta detalj. Surfar efter information och symtom varje ledig stund, utan att bli ett dugg klokare. Som om det inte vore nog att pinas igenom en ruvning ända till den 20:e, så belönades jag igår med en "härlig" hemorrojd. Det har jag aldrig varit med om förut. Gör riktigt ont...både därbak och i fåfängan, när jag behövde be mannen om hjälp att spana in vad det var som pågick där bak...Skäms...tur att han är så rar...jag ska bespara er fler detaljer, men det känns helt klar som om tillräckligt många människor har arbetet i ens underliv det senaste halvåret, så att det borde räcka för resten av livet.

Skönt att läsa era inlägg. Sköt om er allesammans, vi hörs snart {#emotions_dlg.flower}
  • Inanna Li
    Enya70 skrev 2011-05-09 13:40:36 följande:
    Inanna - jag tycker det låter lovande jag med dina känningar. Tänk, tänk om du är Gravid. Det vore ju en fantastisk överraskning!
    Tack! Jo, det vore ju onekligen en överraskning! Särskilt när vi har så dåliga odds! Det som talar för det är att jag känner igen molvärken och de ömmande brösten från när jag var gravid i oktober förra året men det kan ju lika gärna vara skengravidsymptom! Jag har ju stor erfarenhet av såna också! Och jag saknar de ökade flytningarna som jag hade när jag var gravid "på riktigt". Men det behöver ju inte bli samma varje gång! Jag mår ganska bra idag för ovanlighetens skull. Det kan vara vädret och att jag känner lite hopp och förväntningar! Om mensen kommer har jag ju behandligen att se fram emot!

Lycka till med VUL på onsdag!
  • Enya70

Uppdaterar listan och spana in tjejer. Det är minst 10 stycken som är igång samtidigt nu och sprutar eller ruvar. Fantastiskt kul Solig! Nu ska det bli små bebbar...

**VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Snösport, 42år, IVF6 start i maj, bor Luleå går i Falun 
    Hoppaspåenliten: 38år Invätar IVF i februari, bor i skåne.
    Glenda Glad, 40 år, Malmö, Syskonförsök nr1(IVF2), spraystart 4/3
    Mary73: 37 år Syskonförsök IVF 2
    Thuleslapper: IVF3 någon gång när jag känner mig redo (vecka 18-24), USÖ
    Eviglängtan, 39 år Skåne, (IVF3, syskon). Troligtvis i april
    Mia, 42, IVF2 runt 10 maj
    Inanna, 42 år, Göteborg, ICSI 3 i maj?
    Riita, 40 år Uppsala, IVF1, FET2

***SPRAYAR***
    Betty Boop, 38 år, 3:e PGD-försöket på Huddinge sjukhus.
    Lumix, 40 år, syskonförsök på Shady Grove, bor i USA, FET ?, p-piller istället för spray.

Boe, 38 år, Stockholm, CvL syskonförsök 1 (IVF 3) spaystart 5/5

***SPRUTAR***
    Hönan 38 år, Stockholm ICSI 2 , sprutstart 30/4, ÄP troligtvis v19
    Enya70, 40 år Uppsala (IVF9 på CFC i Köpenhamn) sprutstart 4/5, VUL 11/5
    Fjällsippan, 42 år, bor i Stockholm, syskonförsök nr 5 sprutstart 4/5 

***ÄP***
    Lenafena, 41, Åmål, ICSI 1 Carlanderska, sprutstart 29/4, ÄP 12/5
    Fruttan, 37 år, Stockholm, IVF Sophiahemmet. (Syskonförsök 2) ÄP 9/5
    Zinfandel, 39 år i Skåne, IVF4, ÄP 11/5, ET 13/5

***RUVARE OCH TESTDAG***
    Underverket06, syskonförsök IVF 2 på CvL, ET 14/4, TD 30/4, bor i Hässelby.
    Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5
    pralinen jessica 38, ivf 2 SU, långa metoden, ET 27/4, TD 15/5, bor i götelaborg
    Mimmsann72, 39 år, IVF/ICSI 2, långa metoden, ET 2/5, TD 20/5. Stockholm
    Turlid, 40 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, ÄP 6/5 + ET 8/5, TD 24/5

***GRAVIDA***
    Fahlvik, 40 år, syskonförsök IVF nr1, BF 18/7, bor i Göteborg
    dallas, 37 år(38 i maj),syskonförsök 1 ,Carlanderska, bor ca 25km söder om Gbg
    Kattenizze, 38 år, korta metoden, BF 26/12
    Chichisita, 40 år, bor i Guatemala, IVF 2, korta metoden, BF 29/12

***FÖDDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011

***Övrigt***
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    ChippiChoppi, 44 år, syskonförsök hemma, bor i Täby (nära Stockholm)
    pp08, 40, hemmaförsök, kanske ny IVF(nr6) till våren
    Sushikatten 42, hemmaförsök ett tag framöver 
    Myrslok69, 41 år, avbrutet ivf vid vul = hemmaförsök!
    Hispan 39 år, hemmaförsök till i höst.
  • Snösport

Mimmsann72: jo inget kul...själv har jag haft mycket stopp i magen eller helt tvärt om sedan IVF starten men är nu ok men bara så du vet så finns det bra salvor som man ska ta relativt ofte efter toabesök och morgon/kväll så är ev sprickor mm borta snabbt...sprickor kan uppstå inne eller utanför ändtarmen vid hemorrojder.
    Ej taghta byxor, ej blött i byxan , ej stringtrosor och lagom hård avföring.

Hela linfrön i maten eller lite physillisfrön som får ligga i vatten 2h till över natten så det blir en gele gör att maten flyter genom kroppen smidigare.
    Sedan finns det säker massor med huskurer men vindruvor, plommon mmär lite jobbigt då många sådana saker bildar massor med gaser som bara gör det superont ovanpå trögheten...det är inget man behöver i ruvartider.

Lycka till med mage och embryon!!

• Boe

Inanna håller tummarna för att du är gravid men med ett barnGlad

Fjällsippan, det låter ju som ett fint resultat so far! Skönt att höra att det är fler än jag som alkoholsyndar lite. Man är ju inte mer än människa.

Enya, jag bor ca 100 meter från Cajsa Warg på St Eriksplan så vart du än befinner dig så finns det IVF-systrar i närhetenGlad

• Inanna Li
    Boe skrev 2011-05-09 14:07:49 följande:
    Inanna håller tummarna för att du är gravid men med ett barnGlad
    Tack! Hoppet är inte stort men vem vet ??? ... Snart lär jag väl få besked i alla fall.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?