• kattenizze

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Enya: Jag förstår inte riktigt varför svenska ivf-läkare är så ovilliga att skriva ut kortison? Eller egentligen det gäller väl de flesta mediciner, knappt att man får trombyl. Det verkar som det är generösare utomlands? beror det på vårt högkostnadsskydd för läkemedel eller för att man inte sett att medicinerna har några effekter? Kortison är ju inte bra att äta i längden, men de korta perioderna som vi skulle äta känns inte som någon större fara. Är det för att det här med immunologiska problem inte är accepterat i Sverige? De säger ju alltid att det till 99.9 % handlar om embryots kvalité. Nåt skumt är det. Pred är ju inte ens dyrt, typ 60 spänn för en burk.

• kattenizze

Inanna: Tycker faktiskt att det blir en motsägelse litegrann, om risken är så stor för dig för ÖS, då borde det ju sanneligen inte vara nåt problem för dig att fortsätta med ivf-försök! Om du inte har PCO så är det ju också en mindre risk. När ska du få besked?

Zinfandel: att läkarna är restriktiva med antibiotika är jag helt enig med dig om, men kortison? Det har ju obehagliga biverkningar bl a osteoporos, men under den korta tid som det i sådana fall används borde det inte vara så farligt. Eller har jag fel? Kortison dämpar ditt immunförsvar, och det finns väl terorier om att kvinnor ibland har för starkt immunförsvar och att det ger sig på fostret. (till någon som undrade i tråden).

• kattenizze

Zinfandel: Du är ju som FASS! haha. Jag visste inte att det var så mycket biverkningar med kortison, men då fattar jag. Trodde mest det var benskörheten, men fattar nu varför läkarna är så fundersamma kring kortisonet. Men som du säger, ibland får man ta det onda med det goda.

• kattenizze

Kalimero: Jag tror att man ska njuta av sitt rosévin...Jag tror det är jätteviktigt mentalt att försöka koppla bort IVF-helvetet då och då. Man måste få ladda batterierna och bara vara emellanåt. Lätt att säga, jag vet...Men rosévin nu ute i solen är helt fel!! Så himla fint väder nu, man vill bara stoppa tiden. Kan det inte alltid vara vår och påskledighet???

• kattenizze

Fjällsippan: jag började med trombylen på samma dag som ET. Folacinet startade jag med innan, det gör väl alla iofs.

Turlid: Ja, det är dyrt med både IVF:er OCH adoption...vi valde att göra IVF:er av flera olika skäl, men jag hade egentligen gärna velat adoptera också, men det blir för dyrt. Men vi visste att våra chanser var goda med IVF. Går det att göra spermadonation på er klinik? Jag personligen skulle absolut kunna tänka mig både ÄD och spermadonation eftersom biologin inte alls spelar någon roll för mig. Men det är ju olika för olika människor hur man ställer sig inför det. Attans att vi inte kan få mer statliga bidrag i vår kamp för barn!! Det är ju samhällsekonomiskt lönsamt!!

• kattenizze

Chichisita: Jag förstår precis vad du menar med alla frågor, eller det gör nog alla som sysslar med IVF...Jag är ju en pladdermaja så jag kan aldrig hålla tyst med att vi gör IVF, det är inget som stör mig heller att folk i min omgivning frågar. Jag satt på ett seminarium häromdagen och knaprade kex i min kollegas öra, och fick därmed tala om att jag är gravid...liiite irriterande annars för henne...Nå det gör man ju som man vill med...jag tycker inte du ska ge upp än, du har ju inte blött. Håller alla mina tummar för dig!!!! Det är så spännande att läsa här på morgonen när du har skrivit.

• kattenizze

Chichisita: hoppas på plus nu!!!

• kattenizze

Snösport: det där låter hur härligt som helst! idag är det min TD, och jag är gravid. Skulle nån kunna lägga in på under gravid på listan? Enligt FL:s kalender ska BF vara 26/12.

• kattenizze

Fjällsippan: Korta är så enkel och lätt, helt suverän i jämförelse med den långa! Spännande att det snart är dags.
    Jo men jag tjuvtestade och jag känner mig väldigt gravid så jag är inte förvånad. Däremot är jag nog i stadiet, det blir nog ändå inget...efter några missfall och X och jävulskap så blir man lite luttrad....Å andra sidan är det bara löjligt, jag måste ju njuta av detta nu också. Nåja, detta är ju lyxproblem i denna tråden, där alla kämpar för att bli gravida, känner mig nästan dum som har relativt lätt för att bli gravid. Nu ska jag köra med mantrat, jag väntar barn och inte missfall!

Undrar så över Chichisita, hoppas det tagit sig!!

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?