• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • turlid70

Jag känner mig så okunnig när jag läser senaste diskussionerna om X-graviditeter, sammanväxningar mm. Hoppas någon kan upplysa mig om ni har lust :)

Är det så vanligt med X-grav vid IVF? Har inte hört det tidigare, läkaren räknar ju var embryot skall sättas i livmodern.

Sammanväxningar, var sitter dessa och hur kan de orsaka att IVF och FET misslyckas?

Dåliga äggledare kan orsaka problem vid IVF, skall inte sånt kollas innan och åtgärdas?

• Fahlvik

Beklagar, MammaGås... Tack för att du berättade och hoppas ni får behålla nästa pyre i minst 40 veckor.

• Fruttan2
    turlid70 skrev 2011-05-13 21:05:53 följande:
    Jag känner mig så okunnig när jag läser senaste diskussionerna om X-graviditeter, sammanväxningar mm. Hoppas någon kan upplysa mig om ni har lust :)

Är det så vanligt med X-grav vid IVF? Har inte hört det tidigare, läkaren räknar ju var embryot skall sättas i livmodern.

Sammanväxningar, var sitter dessa och hur kan de orsaka att IVF och FET misslyckas?

Dåliga äggledare kan orsaka problem vid IVF, skall inte sånt kollas innan och åtgärdas?
    Jag har tagit bort sammanväxningar två gånger genom hysteroskopi, en gång 2006 under vår utredning och så nu då i april. Jag är ingen expert, men jag kan dela med mig av det jag vet. På mig har de suttit precis där livmoderhalsen övergår till livmoder. Där har det funnits en del ärrvävnad. Vissa kan ha mycket ärrvävnad där livmoderns väggar liksom växt fast i varandra och då finns det ju ingen möjlighet för den att kunna växa. Sammanväxningarna kan också ge problem med slemhinnan så att embryon inte fäster. Jag har inte haft så mycket sammanväxningar, så de är osäkra på om det överhuvudtaget påverkat och jag vet inte heller varför jag har fått det, troligen någon infektion som jag inte ens vet att jag haft. Har man en gång fått det har det tydligen en tendens att komma tillbaka. 

Jag har heller aldrig hört att det finns en ökad risk för X-grav vid IVF. Hur förklarar man att det är det? 
  • Enya70
    turlid70 skrev 2011-05-13 20:37:55 följande:
    Enya, så oerhört tung det måste vara för er, vet inte vad man blir mest ledsen över, få äggblåsor eller problem med din äggledare. Jag blir så ledsen för er och så förbannad att människor ska vara med om och om igen saker som är så tunga och så svåra vara med om. Och det alltid ska hända de goda, de onda och elaka klarar sig alltid. Så hemskt orättvist, jag hoppas verkligen att ni hittar någon lösning på det här nu, kommer att tänka på dig under helgen och be till gud att dina blåsor växer lite till och kan åtminstone plockas så kan ni ha dem i frysen kanske. Många många varma kramar!
    Tack Turlid för att du tänker på mig {#emotions_dlg.flower}
    Vi får se vad de säger på måndag. Förhoppningsvis blir det ändå ett plock på onsdag. Hoppas det blir ngt ägg bara
  • Enya70
    Fjällsippan skrev 2011-05-13 21:03:29 följande:
    Enya; jag hoppas innerligt att skuggan är något tillfälligt och att ledaren ser bättre ut på måndag, samt att blåsorna växer till sig. Finns det möjlighet att tappa ledaren från vätska under ÄP? Jag tror att jag har stött på någon tidigare här på FL som man tappade (men jag kan ha helt fel). Du ska veta att jag tänker på dig i helgen! Stor kram. 
    Det hoppas jag med! Tack för omtanken {#emotions_dlg.flower}
  • Enya70
    turlid70 skrev 2011-05-13 21:05:53 följande:
    Det tycker man ju och i mitt fall antar jag att ca 5 olika svenska läkare och 5 olika danska läkare som tillsammans gjort ca 50 VUL på mig de senaste 2.5 åren skulle sett detta om det varit så från början.
    Vid den ursprungliga undersökningen befanns allting hos mig vara helt ok.

Någonting som kan orsaka vätska i äggledaren är bland annat tidigare graviditet, missfall och skrapning som jag ju gjorde i augusti 2010. Efter denna skrapning har jag fått väldigt ont i magen en vecka innan mens och ihållande till mensen är över. När jag frågade om det i vintras så sa de bara att det var vanligt och att sådan molvärkssmärta orsakas av vätska i magen.

Så om jag får gissa så blev min äggledare knasig efter missfallet om den nu är vätskefylld
  • Lenafena

Idag är det ET dag för mig och jag sitter och hoppas att de inte ringer... Ska vara på Carlanderska kl. 12, så det är några timmar kvar. Denna väntan Rynkar på näsan... Jag hör av mig senare om hur det blev!

Ha en riktigt go lördag! 

• Boe

Lenafena,
    Lycka till idag! Hoppas på topp embryon!

Zinfandel,
    Wow vilket resultat! Grattis vad skönt!

Mammagås,
    Vilken mardröm, bra att Ni har fint stöd från nära & kära! Tänker på dig!

Enya,
    Men hur stor otur kan man ha??? Hoppas verkligen att knaset är borta vid nästa VUL & du slipper operation och att det blir äggplock på onsdag enligt plan. Nu är det verkligen din tur att ha lite tur!!!!

Ego, sprayar på som vanligt, otroligt hur långsamt tiden kan gå ibland!!! Är så spänd & nyfiken på hur det kommer att gå denna gång! Känner mig let lost i vissa diskutioner här, X-graviditet???? Vad är det?

Trevlig helg på Er!

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?