turlid70 skrev 2011-05-13 21:05:53 följande:
Jag känner mig så okunnig när jag läser senaste diskussionerna om X-graviditeter, sammanväxningar mm. Hoppas någon kan upplysa mig om ni har lust :)
Är det så vanligt med X-grav vid IVF? Har inte hört det tidigare, läkaren räknar ju var embryot skall sättas i livmodern.
Sammanväxningar, var sitter dessa och hur kan de orsaka att IVF och FET misslyckas?
Dåliga äggledare kan orsaka problem vid IVF, skall inte sånt kollas innan och åtgärdas?
Jag har tagit bort sammanväxningar två gånger genom hysteroskopi, en gång 2006 under vår utredning och så nu då i april. Jag är ingen expert, men jag kan dela med mig av det jag vet. På mig har de suttit precis där livmoderhalsen övergår till livmoder. Där har det funnits en del ärrvävnad. Vissa kan ha mycket ärrvävnad där livmoderns väggar liksom växt fast i varandra och då finns det ju ingen möjlighet för den att kunna växa. Sammanväxningarna kan också ge problem med slemhinnan så att embryon inte fäster. Jag har inte haft så mycket sammanväxningar, så de är osäkra på om det överhuvudtaget påverkat och jag vet inte heller varför jag har fått det, troligen någon infektion som jag inte ens vet att jag haft. Har man en gång fått det har det tydligen en tendens att komma tillbaka.
Jag har heller aldrig hört att det finns en ökad risk för X-grav vid IVF. Hur förklarar man att det är det?