• Ypke

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

P.S. Var på VUL nr 1 idag, allt såg ut som väntat, ca 10 blåsor att räkna med i större och mindre format, det går inte för fort som jag var rädd för. Det känns så skönt!

Tänker på alla er som ruvar, önskar er en lugn och skön dag.   

• Ypke
    vickan12 skrev 2012-04-26 11:12:30 följande:
    Är den nån som vet hur det är med allergimedicin i tablettform nu när man ruvar? Ringt reproduktionscentrum, dom kunde ej svara på detta och ingen Dr fanns på plats :(. Sjukvårdupplysningen hänvisa mig till läkemedelsuoplysningen, dom tyckte jag skulle prata me en läkare ( dom jag ej fick tag på) nässpray kunde man tydligen ta, 2 olika sorter. Gahaaa!
    Hej Vickan, det finns ju många av oss som på olika sätt försöker dämpa sitt immunförsvar i samband med IVF-försöken, och det är väl det som allergimedicin gör också? Men detta är bara en tanke, lita absolut inte på mig utan ta reda på fakta
  • Ypke
    Vi 4 skrev 2012-04-26 12:08:30 följande:
    Hämtade ut min menopur på apoteket igår, ska spruta 375 IE per dag, men inser att jag bara fått 1200IE. Räcker ju bara 3 dagar. Ringer apoteket, men läkaren har inte skrivit ut mer. Försöker nu få kontakt med läkaren. Det är ju ingen fara på taket om jag nu inte får mens tiidgare, men de har stängt på fredagar och så är det ju helger mm, så jag hoppas verkligen att jag får tag i läkaren idag.
    Tack, Vi4! Om det kniper med menopuren så har jag hela kylen full (jag skojjar inte!), så om du masar dig till Göteborg så kan du få, jag kommer inte göra slut på dem. Var ganska upprörd efter senaste IVF:en när jag såg hur mycket som blev över - fatta hur dyrt det är, så himla onödigt att skriva ut max antal, man kan ju inte lämna tillbaka ens oöppnade lådor.
  • Ypke
    pp08 skrev 2012-04-26 12:56:39 följande:
    Är nu inte längre gravid. MA. Avslutades igår v8+1 med tabletter. Instisterade att få vara kvar på sjh. Har varit väldigt känslomässigt med denna MA/ MF, förra årets MF och alla ivf försök.
    Kära Vännen, alla mina tankar går till dig. Så jobbigt, och inte hjälper det att du vetat om det en tid heller, säkert. Det är bara jobbigt.
  • Ypke

Fint att ni som är gravida har uppdaterat er. Det är löjligt, men på nåt sätt känns det som om mina chanser ökar då också, liksom ...

• Ypke
    mamman030 skrev 2012-04-27 06:05:13 följande:
    Önskar att jag hade kunnit skriva in mig under gravid, men igår på vul upptäcktes MA. Så nu går jag här o väntar på att kroppen ska fatta det.

Vet inte om jag orkar göra fler försök. Just nu känns det som om jag skiter i allt som har med ivf o göra. Men jag har ju två ägg i frysen, o det är ju dumt att låta dom ligga kvar. Om jag använder dom så kan jag ju aldrig ångra att jag inte försökte i alla fall.
    Hej Mamman, många, många tankar och kramar till dig idag. Gud så jobbigt.
  • Ypke
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-04-27 06:29:21 följande:
    Rd 6...mensvärk......
    Äsch - hang in there, Slemmis!!!
  • Ypke
    pp08 skrev 2012-04-27 10:32:02 följande:
    Crinone klumpar ju när man får mens. Hur är det met Lutinus, är det ngt kvar eller mera slemmigt? Crinone har ju mera depotfunktion och ska vara kvar längre. Tror progesteron och lutinus försvinner lättare. Någon med erfarenhet av lutinus?
    Jag har bara använt Lutinus, det klumpar inte när man får mens, bara fortsätter att vara slemmigt liksom. Jag tycker det går rätt bra när man vant sig. Har man bara trosskydd hela tiden så är det ok.
  • Ypke
    MissBoring skrev 2012-04-27 11:15:20 följande:
    mammaG, men då har du ju redan haft kontakt med Falun och det är ju bra, kommer säkert få en annan känsla än jag då. Tror att det beror på att min hemma gyn är lite "stel" han tycker bara mina mf varit pga min ålder så han ser ingen anledning till att göra nått för det.. så han har säkert itne fört det vidare till Falun. Blir det Falun igen så kommer jag själv kontakta dem innan och prata med dem! Fast nu har ju Svend lovat oss bäbis Flört Drömmer har alltid sagt att jag vill ha tvillingar och i Danmark får man ju tillbaka två om man vill så jag känner att det är nu det blir!! Vill iaf ha den fina känslan att det kommer gå bra Solig
    Tror det blir toppen med Falun när du pratat med dem och de är villiga att lyssna på dig!! Spännande att följa dig!
    Härligt med denna positiva inställning, MissB! Jag känner mig också positiv den här gången, vi är på G!!

Snillen spekulerar en tråkig fredag på jobbet med lite för lite att göra: Undrar hur man ser ut på VUL mellan mens och ÄL i normala fall, utan hormonstimulering? Jag vet ju att kroppen utvecklar ganska många äggblåsor varje månad och att en blir dominant och sedan spricker och släpper ifrån sig ägget, medan övriga tillbakabildas. Men ser man detta på ett UL, hur ser det ut? Jag kommer ihåg att inför fertilitetsutredningen förra året gjordes ett VUL på mig och då sa läkaren direkt att jag tyvärr inte tillhörde kategorin som var biologiskt yngre än min ålder. Vad var det hon såg det på? Anledningen att jag frågar är en kollega som är i 32-årsåldern och som vid ett VUL kring ÄL fick höra att hon 'bara' hade två blåsor. Undrar om det är så det ser ut (alltså att man inte ser de blåsor som inte blev dominanta), eller om det är lite onormalt? Någon som vill spekulera lite kring detta?
  • Ypke
    hemulen skrev 2012-04-27 12:00:57 följande:
    Victoria, jag har varit på många VUL i naturlig cykel då vi gjort inseminationer. Ett par dagar innan äl ser man att en follikel tagit ledningen över de andra. Jag hade ofta 3-4-5 folliklar på varje äggstock, lite olika från cykel till cykel. Vid äl ser man en gigantisk på ca 20-25 mm och de andra som tillbakabildas, vet inte hur stora de är, men de såg ut som kanske 1/4-1/5 i stolek jmf med den som skulle ägglossa. Efter äl, ses en tom stor follikel, den har då sjunkit ihop lite och är oregelbunden i formen. Man kan då fortfarande se de som gått i regress.
    Hej Hemulen! Tusen tack för ditt svar! Genast lite följdfrågor då: Är 3-5 folliklar det man kan förvänta sig i vår ålder, dvs. har yngre kvinnor fler synliga folliklar? Om man bara ser 1-2 på en 30-åring strax före ÄL, då är det inte riktigt enligt boken?
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?