• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • Fjällsippan
    kattenizze skrev 2011-05-17 17:03:31 följande:

Fjällis: Jo vi avstod också från allt första gången, men hur skulle du resonera om (jag menar när!) du blir gravid igen? Hoppas det är ok att jag frågar sånt som är grav.relaterat i tråden. Vi kommer ju att göra Nupp, men man måste ju ändå ha en beredskap hur vi ska gå vidare. Så svåra frågor. Lycka till imorgon nu!!

Det här är ju så himla svårt att ta ställning till. Men jag vet inte, kära du....men ju mer jag tänker på det så skulle jag nog avstå ändå. För oavsett dåliga siffror på KUB/NUPP skulle jag inte göra fostervattenprov. Jag blev avrådd det när jag väntade sonen. För mig är det helt ok att prata graviditeter i tråden, men om någon annan tar illa upp så tveka inte att säga till så kan man inboxa diskussionen istället.
  • Tigermamman72

Hej igen!

Gjorde som sagt ÄP igår och fick tre ägg. Har redan tidigt fått reda på att jag kommer få problem att få många ägg
    så jag var ändå ganska nöjd då de först trodde att det bara skulle bli ett ägg. I morse ringde det från Sofiahemmet o meddelade att det ännu inte hade blivit någon celldelning med att de skulle höra av sig igen i morgon bitti då de inte ville störa äggen mer idag.
    Har ni någon erfarenhet om detta? Är det lika med dåliga nyheter eller finns det chans att de faktiskt börjar dela sig tills i morgon?
    Härligt att ni alla finns och delar med er av era erfarenheterGlad kram

• Boe

Tråden är ju som en tokspännande romanGlad

Fjällis & Enya meddela snarast i morgon hur det går!! Hoppas på toppägg samt några frysisar vore ju inte fel!
    Jag tänker på Er!!

Inanna, jösses vilken värphöna du är! Man blir ju riktigt avis på skörden!

Zinfandel, Några symptom ännu?

Fjällis, Jo TYVÄRR kör jag ju låååånga programet. Hoppas på tidigare sprutstart än dag 21!!! Är ju inne på 12 nu.
    Ska ringa i morgon!

Angående KUB & NUPP så fick vi 1/13 senast & det var otroligt hemskt. Önskar inte min värsta ovän att behöva gå igenom detta (över jul & nyår dessutom) Detta pga blodproverna. Jag gjorde FVP & kommer absolut göra det igen om risken är <250 som de rekommenderar. Möjligtvis hoppar man över hela analysen eller gör bara NUPP. Det är ju stor risk att blodvärden är ganska desamma på personen (dvs mig). Intressant att höra era åsikter om KUB etc. Hur tänker ni?

Kram

• Enya70
    Boe skrev 2011-05-17 20:01:40 följande:

Fjällis & Enya meddela snarast i morgon hur det går!! Hoppas på toppägg samt några frysisar vore ju inte fel!
    Jag tänker på Er!!
    Roligt att kunna bidra till spänningen Flört. Jadå skriver så snart jag återvänt
    till svensk mark imorgon Hjärta.
  • Fahlvik
    slemtorsk i din bralla skrev 2011-05-17 07:49:25 följande:
    Fahlvik skrev 2011-05-16 20:51:01 följande:
    Vad tråkigt att KBT inte fungerade för dig... Trodde inte på det egentligen men fick tack o lov bevisat motsatsen.
    Verkligen modigt av dig att ge dig in på detta med sprutfobi och allt! Prova "anspänningsknepet" i alla fall, det hjälper mot yrseln och illamåendet i samband med provtagning och sprutor.
    Lycka till med allt!
    Jag kör med mina Yoga-övningar.. funkar fantastiskt bra faktiskt...sköterskan som tog proverna var UNDERBAR, vill aldrig någonsin att någon annan ska sticka mig *S* Hon lyckades få blod på första sticket också vilket är ganska ovanligt när det kommer till mig Jag sa till henne att inte berätta vad hon gör, hon pratade en massa..vilket var skönt, jag svarade hmm och nää i stort sett fram tills jag var stucken..och fram tills sticket var jag övertygad om att jag skulle svimma...sååå yr kan man väl bara inte vara när man ligger ner trodde jag.. *ASG* men det kunde man haha...

I vilket fall så skrev hon in detta i min journal, vilket är suveränt, då kommer det upp nästa gång jag ska ta några prover, oavsett på vilken avdelning och det har jag efterfrågat men där jag gått hos läkare förr (inom landstinget) har de sagt att det inte går... men hon förklarade att det kommer upp som en notering så fort det blir frågan om provtagningar nu hejja teknikens under. På den "gamla tiden" när det var pappersjournaler satte min läkare en gul post-it på min journal där det stod "VARNING SPRUTRÄDD!!!!" fast den lossade ju då  och då :-P

Modig vette katten om jag är.. men jag tänker så här.. att det som ev kommer ur det är värt all möda och all panik...jag är ju livrädd för fölossningen också med tanke på hur min förra gick, men då var jag ju sååå dum att jag födde i stort sett utan smärtlindring...pucko man kan vara.. det där med att "föda naturligt" är helt klart överskattat kan jag tala om *ASG* Har informerat mannen om att jag kommer vara helt väck för jag ska ta allt jag får utom lustgas för den var inget rolig alls...
    Känner igen mig i mycketSkäms
    Under förlossningen skulle jag absolut inte ha akupuktur eller Epidural pga sticken men så blev jag så trött och "väck" att jag gick med på det. Kände ingenting av några stick alls så jag var vekligen borta. Och det var ju tur för sedan blev det så lungt att jag somnade ;o)
    Denna gången ska jag gå på Profylax (nu på lördag) och läser 3 (!) böcker om förlossning så jag ska vara mer förberedd. Hoppas det går bättre än senast...
    Tror min förslossningsrädsla och sprutskräck är några av anledningarna till att vi började med barn så sent så jag blundade länge för rädslan. Jag tycker fortfarande du är modig!
  • Fjällsippan
    Tigermamman72 skrev 2011-05-17 19:40:41 följande:
    Hej igen!

Gjorde som sagt ÄP igår och fick tre ägg. Har redan tidigt fått reda på att jag kommer få problem att få många ägg
    så jag var ändå ganska nöjd då de först trodde att det bara skulle bli ett ägg. I morse ringde det från Sofiahemmet o meddelade att det ännu inte hade blivit någon celldelning med att de skulle höra av sig igen i morgon bitti då de inte ville störa äggen mer idag.
    Har ni någon erfarenhet om detta? Är det lika med dåliga nyheter eller finns det chans att de faktiskt börjar dela sig tills i morgon?

Om jag förstår dig rätt så hade äggen blivit befruktade till idag, men att celldelningen inte kommit igång ännu. Vissa har långsammare celldelning, men att se det dagen efter ÄP tycker jag låter tidigt. Det är, som jag förstår det, först på dygn 2 efter ÄP som cellen ska nästa steg och bli 4-celligt som man kan utvärdera celldelningen. Hur det än är så håller jag tummarna för att du har fina embryon som väntar på dig imorgon!
  • Fruttan2

Instämmer med dig Boe, här är som den bästa spännande romanen!

Stort grattis Turild! Så härligt, vilken lycka!

Inanna - Jag faller in i hejakören och tycker det låter som ett mycket lyckat VUL för dig! Jag fortsätter att hålla tummarna.

Fjällsippan - Stort lycka till i morgon!

Enya - Stort lycka till i morgon till dig också!

Tack för svar igår om att det inte alls behöver vara illa att få feber. Det konstiga är att allt var som bortblåst i morse... Ingen feber, inget ont i kroppen. Magen är fortfarande som den är, men det kan jag leva med. Jag har i alla fall bestämt att det är dags för tjuvtest i morgon bitti (RD7). 

• Inanna Li
    Boe skrev 2011-05-17 20:01:40 följande:

Inanna, jösses vilken värphöna du är! Man blir ju riktigt avis på skörden!
    Tack! Men nu dröjer det ett tag tills jag värper Flört. Har bara sprutat i fem dagar än så länge och ska på nytt VUL på fredag! Men har jag tur kan det ju bli 10 ägg i början av nästa vecka!
  • Inanna Li
    Tigermamman72 skrev 2011-05-17 19:40:41 följande:
    Hej igen!

Hoppas äggen har delat sig fint tills imorgon! Som Fjällsippan skrev är det ju först 2 dagar efter ÄP som man kan se att embryot delat sig på rätt sätt. Förstår att det känns nervöst. Jag håller tummarna för dig! Kram Solig!
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?