• Mia69

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Jag fick välja mellan långtidsodling och 2-dagars odling sist och blev nervig och valde 2-dagars odling (hade precis läst CvL´s hemsida om ökad risk för missmildningar samt var rädd att några 2-dagars skulle gå under vid långtidsodling som kanske skulle klarat sig i livmodermiljö). Däremot är det ju så att 90% av blastocysterna klarar upptining medan enbart 60-70% av 2-dagars embryon klarar upptining vilket gör att man kanske tappar bort livsdugliga vid det momentet istället. Jag tror dock att det är en minimal ökad risk för missbildningar så jag är inte rädd för blastocystodling om det skulle bli aktuellt vid nästa IVF.

• Mia69

Nej, IVF-kliniken Gbg. (Försöker läsa på lite här och där och hamnade på CvL´s hemsida.)

• Mia69

Turild: Grattis till ruvningen och dina finfina embryon!!! Skrattande
    När det gäller att odla vidare överblivna "B-embryon" (eller vad man skall kalla dem) fick jag ju göra det vid min IVF. Det resulterade ju i 2 blastocyster till frysen, men vid närmare utfrågning om dessa  framkom att det ena hade varit 4-kärnigt från början. Detta kommer jag inte att använda för jag kommer inte vilja lägga 11000 kr på ett FET med detta och dessutom skulle jag bara tro att det har kromosomskador. Den andra blastocysten kommer jag eventuellt använda i nödfall men läkaren tror det är bättre chanser med mina 2-dagars. Så du behöver kanske inte sörja att de inte långtidsodlade de som såg dåliga ut...

Chichisita: Lycka till på VUL imorgon!
    Fruttan: Lycka till på äggplock!

Inanna: Hoppas det blir BIM (beräknad ICKE mens) för oss i veckan! Känns tyvärr inte så lovande för mig för jag har inte ens ömma bröst eller ont i magen men man vet aldrig. Hoppas får man ju alltid göra.

Vad det gäller insättning av en eller två embryon så verkar svenska läkare väldigt restriktiva med insättning av mer än ett embryo jämfört med andra länder. Läste sidan från Chicago (Inannas fina länk) och där verkade man sätta in i snitt 2 embryon även på kvinnor under 40 (men med mycket hög andel tvillinggraviditeter till följd+ även högt antal lyckade IVF). Hos kvinnor över 40 satte man in i snitt 3!!! embryon (om jag minns siffrorna rätt) och det kanske förklarar att de verkar ha lite högre "successrate" än svenska siffror.
    När man är i min "aktningsvärda" ålder tror jag på insättning av 2 (om man får) när det gäller färskförsök (för att inte missa något guldägg som inte överlever nedfrysning) men vid FET kan man ju sätta in 1 i taget (om man har råd och tid). Hade jag varit något yngre och läkaren tyckte enbart insättning av 1 embryo så skulle jag nog gå på hans/hennes linje men det är ju jättesvårt att veta vad som blir rätt eller fel...

• Mia69
    Inanna Li skrev 2011-05-09 10:05:38 följande:
    Mia69 - CD 33 idag! Ingen mens för mig än fast jag har ont i magen och ömma bröstvårtor (som jag hade senaste gången jag var gravid). Det kan ju vara PMS förstås. Jag har det inte varje månad men ibland kan det dyka upp såna symptom. Hoppas mensen kommer tidigast imorgon om den nu måste komma! Drömmer fortfarande om ett mirakel! Lycka till själv!
    CD 31 här! Men räknar inte CD denna månad utan tid efter ägglossning (brukar ha prick 14 dagars lutealfas, ändrar sig den efter IVF tro?) och då blir det BIM på fredag.

Tror man sätter in för få embryon i Sverige på 40+ kvinnor!!!
  • Mia69

Spears: Stort GRATTIS till Plus!!! Fick inte du 2 blastocyster tillbaka?
    Detta ger stor inspiration till min kommande sprutstart!!!

Har börjat få lite mensvärk och kanske kommer den tidigare än jag räknat med ändå. Känner mig inte gravid och har "syndat" på alla möjliga plan denna månad, druckit vin, kaffe, åt en blodig köttbit i förrgår. Kanske just därför blir jag gravid tänker jag...
    Inanna, hur går det för dig? Test?

• Mia69
    Spears skrev 2011-05-10 15:45:19 följande:
    Jo jag tjuvtestade redan i Torsdags och fick ett svagt + sen har det bara blivit starkare. Ja jag fick 2 st blastocyter tillbaka! Jag säger bara det gör korta metoden! Funkade ju alldeles utmärkt fick 3 st till frysen också :) De frös in ett direkt och odlade vidare 2 som också gick att frysa sen...Vet ej när VUL blir ska ringa Falun på Fredag och meddela att jag är Gravid!!
    Är intresserad, hur gick resonemanget kring insättning av 2 blastocyster? Min klinik verkar inte sätta in mer än max 1 blastocyst men detta kanske är modellen för oss som är på "sista IVF-året". Hur stor risk är det egentligen för tvillinggraviditet vid vår ålder? (Du kanske får svaret vid VULFlört) Fick du någon procentsiffra på tvillingrisk och för lyckad IVF denna gången (med 2 blastocyster, alternativt med 1)??? Känns som att jag hela tiden fått så låga procentsatser för att lyckas och det skulle vara intressant att höra vad de har sagt till dig?

Stort grattis igen!!! Jättekul!!!Skrattande
  • Mia69
    Inanna Li skrev 2011-05-10 16:06:25 följande:
    På vår klinik fick jag svaret att risken för tvillingraviditet är för stor på EN blastocyst för att man skulle kunna få två blastocyster tillbaka så det kunde de inte alls gå med på. I värsta fall skulle det kunna sluta med trillingar menade läkaren.
    Har fått samma svar men hur stor är egentligen risken för att det blir enäggstvillingar med en blastocyst?
  • Mia69

Åh vad mycket det händer här i tråden när man inte hinner vara inne så mycket. Har försökt läsa ikapp, men det var inte lätt.
    Hönan: Åh vad tråkigt!!! Rynkar på näsanMen vad konstigt att man inte tagit prover på dig innan!!!

Mimmsann och Pralinen Jessica: Nej, vad synd! Men vila nu båda under sommaren och kom tillbaka med nya krafter till hösten!!!
    Lenafena: Grattis till fin skörd! Hoppas dina embryon nu delar sig fint till ET.
    Fruttan: grattis till ruvarstatus samt 2 till frysen. Toppen!!!

Turild: Såg att du numera fått lite finare titel: Storruvaren! Håller tummarna! Hoppas Hoppas!
    Fjällsippan: Verkar ju lovande med så många så jämnstora blåsor.
    Enya: Lycka till nu i Danmark!!!

Zinfandel: Stort lycka till på ET idag. Hoppas du även får några till frysen. Håller tummarna stenhårt idag!!!
    Inanna: Grattis till sprutstart och att det blev dag 2!!! (RIngt kliniken och det verkar ha betydelse om man börjar dag 2 eller 3 så tänk att nu blir det dundervärpning: högre dos och tidigare sprutdag!

Slutligen tänker jag varje dag på Mamma Gås: du måste ha det överjobbigt sista tiden. Många kramar till dig och din man!!!HjärtaHjärtaHjärta

+ hur går det för dig, Chichisita. Hoppas det bara är strul med datorn som sist...

• Mia69

Inanna: Fick mens igår kväll och väntar nu på besked om jag skall börja spruta på lördag eller söndag så nu följer jag dig hack i häl. Tänk om mina äggstockar inte svullnat av ännu och nu exploderar och spricker! (Vad man kan tänka mycket konstigt men det är det jag funderar över.)

• Mia69

Enya: Åh, vad jobbigt med ytterligare orosmoment! Det räcker ju med att behöva fundera kring äggantal, befruktning och ruvning tycker man.
    Om man inte sett denna skugga tidigare efter skrapningen kan det ju faktiskt vara en effekt av att du nu är stimulerad och det finns äggfolliklar som skapar skuggor. Det behöver ju inte vara vätska i äggledaren. Försök att inte ta ut allt negativt i förskott. Jag har tidigare fått gå flera gånger till gyn för omgranskning av ultraljud för man sett förtätning i livmoderväggen och sen har det inte varit något när slemhinnan blivit helt tunn efter mens. Det är inte alltid helt lätt att se allt med ultraljud och nu är ju dina äggstockar inte i sitt normaltillstånd.
    Försök att fokusera på dina äggblåsor nu och så hoppas vi att de växer till sig fint. Kanske finns guldägget där nu! Och om... du skulle behöva operera bort ena äggledaren så behöver inte det förstöra dina hemmachanser. Har man bara en äggledare går den över och hämtar ägg från andra sidan som även någon annan skrev här.
    Lycka till nu med ditt äggplock. Hejar på dig!

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?