• Mia69

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Inanna Li skrev 2011-05-21 12:40:08 följande:
    Ser ju jättebra ut. När tror du att det blir ÄP?
    Ja tack, det verkar lovande.  Skönt med en koll nu under helgen. Jag hoppas på drygt 10 ägg den här gången. ÄP mitten av nästa vecka. Vi skall bestämma vilken typ av ägglossningsspruta på måndag (Ovitrelle eller specialspruta med totalfrys).
  • Mia69
    Enya70 skrev 2011-05-21 14:07:32 följande:
    Oj, jag undrar samma sak som Inanna. Finns det en sådan spruta? Och vad är anledningen till att man skulle välja den istället för att köra färskförsök?
    Tack alla för era glada tillrop! Det känns bra. Solig

Det finns naturligtvis ingen fördel med totalfrys. Färskförsök ger ju högre chans till graviditet än frysta embryon utöver risken för att frysta embryon inte klarar upptining.
    Om det ser ut som man skall bli ordentligt överstimulerad finns det en speciell äggmognadsspruta som gör att man inte blir överstimulerad om man tagit den. Däremot kan man inte bli gravid den cykeln om man tagit den här sprutan så då måste man totalfrysa. Kvaliten på äggen blir tydligen densamma.
    Det verkar ju inte som om jag kommer bli överstimulerad denna gången men förra gången exploderade allt efter dag 8 så vi vet ju inte riktigt ännu.
    Förhoppningsvis blir det vanlig Ovitrelle för mig och då kan vi välja mellan totalfrys eller ET i början på nästnästa vecka när vi (om jag har tur...) har en blastocyst. Än så länge har jag ju inte fått ut några ägg, vet inte om något blir befruktat så det känns svårt att tänka så långt fram...

Jag har av helt andra skäl inte möjlighet att riskera att bli sjuk i överstimulering just nu och därför kommer jag inte ta några risker kring detta. Många skulle säkert välja den högre graviditetschansen och ta risken med överstimulering men som mitt liv ser ut för tillfället är detta tyvärr inte ett alternativ.
  • Mia69

SNÖSPORT!!! STORT GRATTIS!!! Men vad roligt att du har ett Plus! Fantastiskt!!!

Chichisita: skönt att höra ifrån dig. Vi har varit lite oroliga för dig!

• Mia69
    Inanna Li skrev 2011-05-21 19:30:00 följande:
    Mia - Hoppas verkligen att du inte blir ÖS den här gången! Du kommer ju från IVF 1 och IVF 2 förmodligen i slutändan ha en hel skolklass med potentiella syskon i frysen! Varmt lycka till med nästa VUL på måndag!
    Tack snälla!SoligSolig

Jo, jag samlar ju embryon i frysen. Min man tror jag håller på att bli knäpp och har missat själva poängen med att man måste föra in embryon också för att det skall bli något. Vi skämtade häromdagen om att jag snart ligger inlagd på pysk och bara rabblar mina frysta embryon, på strå 47 har jag en 2-dagars och på strå 63 har jag en 5-dagars blastocyst osv...  efter mina 17 IVF:er utan ET...   Skrattande

STORT GRATTIS IGEN SNÖSPORT!!! GravidPlusHjärta
  • Mia69
    No Ka Oi skrev 2011-05-23 07:50:28 följande:

Jag vill protestera lite. När det inte lyckades på mitt första färkförsök (2005, långa metoden) sa läkaren att vissa har lättare att bli gravid med frysta för då görs det (oftast) i en helt naturlig cykel och då är inte kroppen så uppochner av alla hormoner man stoppat i sig. Och än så länge stämmer det för mig. Jag har gjort två färskförsök som blivit minus. Ett FET som blivit minus. Och två FET som blivit plus! Det ger mig hopp och kanske någon mer..

Det var inte meningen att ta bort hopp från de som genomgår FET!
    Det är ju jättegoda resultat på FET!!! Vad jag har kunnat läsa mig till är procentsiffran för FET aningen lägre än vid färskförsök men klinikerna blir bättre och bättre på att hantera frysta embryon. Min klinik (IVF-kliniken i Göteborg) kommer tex att införa vitrifiering (snabb nedfrysning) av 2 och 3 dagars embryon under hösten och det kommer innebära att fler embryon klarar upptining. Jag menade att om man har möjlighet att sätta in ett färskt embryo så skall man göra detta. Frysta kan tappa celler vid upptining eller helt duka under.

Citat från resultat Curakliniken, Malmö:
    En frysbehandling innebär mindre påfrestning för kvinnan eftersom någon stimulering med hormonsprutor och äggplockning ej behöver göras. Resultat med frysbehandling är mycket goda men en aning lägre jämfört med återföring av färska embryon (figur 2).

Om man fingranskar detta stapeldiagram ser man dock att resultaten faktiskt ser något bättre ut för FET jmf med ET på kvinnor över 38. Överlag när jag granskat resultat tycker jag dock att man har sett aningen (det handlar om några procent) lägre procentsats på frysta embryon jmf med färska. Men kanske har ni rätt och att jag har sett på för gamla siffror.
    DET ÄR KLART ATT MAN BLIR GRAVID ÄVEN PÅ FET!!!
  • Mia69
    Inanna Li skrev 2011-05-25 11:12:54 följande:
    Tack för alla tummar och lyckönskningar! Denna gamla höna på 42 år och 8 månader lyckades värpa ut hela 13 ägg. Tack goda gudinna för högre dos och en sprutdag extra! Hoppas nu att flera ägg blir fint befruktade tills på fredag. Återföring kommer ske kl 11.15. Jag är så lycklig Kyss! Vilken skillnad mot för två månader sen!
    Hej på Er!
    Har inte varit inne på tråden på ett tag och skall försöka läsa ikapp.

Inanna: Är också hemkommen från äggplock!!! och vi måste ju ha varit där samtidigt ser jag nu (eller?). Tänkte att det kunde vara du som var där för jag visste att du hade äggplock idag men var osäker på vilken tid du hade. Det kändes lite "privat" att sticka in huvudet bakom draperiet och fråga om du möjligen var Inanna. Det kunde ju ha varit någon annan... FörvånadMan mår ju inte så jättebra efter ett äggplock (i alla fall inte jag).

STORT grattis till ditt äggplock idag. Jag visste att dina glansdagar inte var över! Skrattande

Denna gammelhönan på 42 år och 3 månader lyckades också värpa ut 13 ägg och jag är INTE överstimulerad denna gången. Jobbigt äggplock var det idag tyvärr, men nu är det gjort.
  • Mia69
    Inanna Li skrev 2011-05-25 13:44:41 följande:
    Men Mia var du där samtidigt! Oh my god! Kom du före oss då? Vi var ju där redan kl 8 på morgonen. Vet ju att  det låg en tjej i "båset" bredvid men hade inte en tanke på att det kunde vara du. Jag hörde (svårt att inte "tjuvlyssna" när man ligger så nära) att du i så fall skulle göra återföring på måndag och blastocystodla.

Vad skönt att det gick bra för dig också! Och vad underbart att du inte blev ÖS den här gången! Grattis till 13 ägg du också. Lustigt att det blev exakt samma antal ! Nu ska vi göra så nr 13 blir världens tursiffra eller hur?

Mina glansdagar verkar inte vara över än även om jag har oroat mig för det. Så det känns skönt. Men ännu vet jag inget om kvalitén på äggen så det är bara att hoppas på det bästa tills på fredag! Vågar nästan inte hoppas på nåt till frysen. Ser det bara som bonus numera efter förra misslyckade behandlingen. Men om det blir så är det ju alldeles underbart. Som en bal på slottet Solig ...
    Nu har jag sovit "ruset" av mig lite men är vråltrött.

Ja, då var vi där samtidigt för jag var där 7.30 för ÄP kl. 8.00!!! Jag hade så dåligt samvete för min ÄP drog ut på tiden så. De kom igång lite sent och sen var min äggplock inget vidare idag.  Efter halva fick de plötsligt till min stora förskräckelse sätta kateter och tömma urinblåsan. Det kändes som hela äggplocket tog mer än en halvtimma men det vet du säkert bättre än jag...Flört. Konstigt att förra ÄP gick så lätt när det var dubbelt så många äggblåsor.
    Min man kunde inte vara med idag så jag kände mig lite ensam. Jag kanske skulle kikat in till dig och sagt hej mellan gardinerna...Glad

De ringer till mig imorgon så får jag reda på hur många som befruktats. Jag är rädd för att det kan vara en del omogna för det var så många "lite för små" blåsor i måndags, men vi får se hur det går. Om det är över 5 befruktade blir det långtidsodling och då blir det ET (jippi!) på måndag, annars ses vi kanske på fredag.

Nu får jag ringa och be min man stanna och köpa ananas på vägen hem...
  • Mia69

Tack alla för gratulationer till äggskörden. Det känns bra idag........Solig  förutom i magen förstås....

• Mia69

Tjej 38: Grattis!!!

Na Ka Oi: Klart du är gravid! Grattis! Är det inte din födelsedagspresent om jag inte minns fel?Skrattande

• Mia69

Väntar på samtal från kliniken idag om antal befruktade. Det är spännande!

Inanna: Får du också besked idag om antal befruktade eller imorgon vid FET? Tror det är stor chans att många av dina är mogna eftersom du sprutade 11 dagar. Jag sprutade ju bara 9 dagar och känner på mig att det var någon dag för lite nu när jag inte blev ÖS.
    Jag håller tummarna hårt för oss båda nu. Känner på mig att det blir några eskimåer till dig så du får din "bal på slottet"... Måste förresten vara jobbigt med förkylning och hosta när man har ont i magen. Jag har behövt hosta några gånger och det var inte skönt. Krya på dig nu inför FET!Hjärta

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?