• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • turlid70
    Mia69 skrev 2011-05-27 13:41:21 följande:
    STORT GRATTIS Inanna! Visste att det skulle vara många mogna och 10 befruktade är ju fantastiskt!SkrattandeLi och Lo version 2.0, härligt!!!Hjärta

För att trösta dig kring ditt beslut har jag funderat mycket på kring blastocystodling av ej toppkvaliteembryo. Är nyfiken, Turlid, dina 5- och 6-dagars embryon, var de från topp-embryon dag 2 eller 3? Kanske är det bara bortkastad tid att sätta in blastocyster som inte har sitt ursprung ur toppembryon från början??? Tror kanske att det blev rätt beslut ändå, Inanna. Nu har du säkrat 2 toppembryon i frysen!!! Jag är så glad för din skull!!!

Jag hoppas och hoppas på att det finns en bra blastocyst till mig på måndag (är verkligen tvivlande just nu). Jag pratade med lab.-kvinnan igår och jag kommer vara noga med att få den blastocyst (om det nu finns någon) som har sitt ursprung ur en bra 3-dagars (man tittar till dem då). Usch, har verkligen en dålig känsla kring måndagen!!!Rynkar på näsan
    Jag fick ett topp och ett mindre bra tillbaka. Ett annat topp frystes in på dag 2, andra mindre bra (också 7 även då) odlades vidare till dar 5 och 6. Inget av alla dessa gav mig ett något litet plus.

På CvL sorterar de mycket hårdare och satsar inte på odling alls, kanske lika bra det.

Klrt det kommer finnas fina blastisar på måndag, inget annat är beställt!
  • Inanna Li
    Mia69 skrev 2011-05-27 13:41:21 följande:
    STORT GRATTIS Inanna! Visste att det skulle vara många mogna och 10 befruktade är ju fantastiskt!SkrattandeLi och Lo version 2.0, härligt!!!Hjärta

För att trösta dig kring ditt beslut har jag funderat mycket på kring blastocystodling av ej toppkvaliteembryo. Är nyfiken, Turlid, dina 5- och 6-dagars embryon, var de från topp-embryon dag 2 eller 3? Kanske är det bara bortkastad tid att sätta in blastocyster som inte har sitt ursprung ur toppembryon från början??? Tror kanske att det blev rätt beslut ändå, Inanna. Nu har du säkrat 2 toppembryon i frysen!!! Jag är så glad för din skull!!!

Jag hoppas och hoppas på att det finns en bra blastocyst till mig på måndag (är verkligen tvivlande just nu). Jag pratade med lab.-kvinnan igår och jag kommer vara noga med att få den blastocyst (om det nu finns någon) som har sitt ursprung ur en bra 3-dagars (man tittar till dem då). Usch, har verkligen en dålig känsla kring måndagen!!!Rynkar på näsan
    Tack för pepp och omtanke Hjärta! Det kanske är så att du har rätt i alla fall! Även om man får flera blastisar som går att frysa och klarar upptiningen kanske de ändå inte fäster eftersom de ej var toppkvalité från början. Men jag har också läst om embryon som sett halvbra ut på dag 2 och 3 och sedan frysts på dag 5 och blivit "toppbebisar" så chansen att de ska ta sig finns ju alltid ändå!

Av mina 3 blastocyster för ett år sen misstänker jag att bara ett var av tillräckligt bra kvalité tidigt. Det som fäste på första FET men sen blev MA (vad det nu säger om bra kvalité?)! Av de övriga två dog den ena vid upptiningen och den sista som jag fick vid FET 2 blödde ut redan RD 5. Förmodligen hade dessa sista inte toppkvalité på dag 3. Med det i bakhuvudet är det nog ändå bra att jag frös två toppembryon på dag 2!

Hoppas du får flera fina blastisar på måndag! Hoppas också du får den som ser/såg bäst ut tillbaka på måndag! Ha ingen dålig känsla! Du fick ju jättefina embryon sist!
  • Inanna Li
    moa123 skrev 2011-05-27 13:42:57 följande:

På min klinik gjorde de också både och. Frös ner 2-dagars och odlade vidare  5-dagars av vilka jag fick en tillbaka. När jag däremot sedan skulle göra FET så tinade de upp 2 st blastisar, trots att de visste att jag bara ville ha en tillbaka, (de var frusna 2 och 2 på något vis), kändes också lite "slösaktigt" liksom.

Håller med dig om att det var oerhört dumt att frysa blastisar 2 och 2! Som tur är fryser de blastisar en och en på vår klinik! Mina 2-dagars kanske de fryser gemensamt nu men det spelar ingen roll då jag ju ändå vill ha båda samtidigt i så fall Glad!
  • Snösport
    turlid70 skrev 2011-05-27 13:42:35 följande:
    Tack Glad Vad bra att du dök upp, har en fråga till dig allvetare. Kan jag minska progresteronet till 2 piller om dagen, då jag inte fick nytt recept från kliniken, men det jag har hemma och lite på apoteket räcker i 3 veckor till om jag tar 3 om dagen? Enligt kliniken skulle jag alltså sluta redan imorgon, men det vill jag ju inte.
    Jag tar 2 / dag började vid test och sa det till gyn att jag kommer ta det minst till VUL och hon sa att det är ok och har kollat detta med IVF läkaren förra gången och han sa visst är det helt ok att ta progesteron t o m VUL så gör det med 2/dag...känns ju bättre än ingen tycker jag med.
  • Enya70
    Inanna Li skrev 2011-05-27 13:24:57 följande:
    Kanske jag blir sjösjuk då Skrattande? Seglat har jag bara gjort en gång i mitt liv Flört!
    Nähä, inte det heller. Då provar vi väl rollerbladeshjul under då. Kan det va nåt? Flört

Eller förresten nu vet jag, vad sägs om en megastor hållare för caffe latte??? Skrattande
  • turlid70
    Snösport skrev 2011-05-27 14:23:14 följande:
    Jag tar 2 / dag började vid test och sa det till gyn att jag kommer ta det minst till VUL och hon sa att det är ok och har kollat detta med IVF läkaren förra gången och han sa visst är det helt ok att ta progesteron t o m VUL så gör det med 2/dag...känns ju bättre än ingen tycker jag med.
    Varför tar du de? Det är ju ett naturmirakel!
  • Snösport

Turild: jo för jag har läst om de som haft många missfall i hög ålder mm får progesteron som hjälp ett tag för att få det att sitta och för att kroppen ska komma igång mer efter att de testat positivt...jag hade ju svagt svagt på första testen och på andra 2 dgr senare lite tydligare ...inte starkt på något av dem så jag kände att jag nog behöver det för jag kasnke inte producerar så mycket sådant då jag är 43 år i september och som sagt aldrig varit gravid.  Känns bra att göra så i alla fall...kanske inte alls behövde det eller så kasnke jag gjorde det.

Jag har ganska kompakta muskler främst i benen så jag ska vid VUl kolla med gyn om jag ska ta fragminen jag har för jag kan ibland känna som träningsvärk i vaderna samt ont bak i knävecket, vi har lite högre kolesterolhalt i vår släkt trots att jag är nyttig så även om ingen haft blodpropp funderar man ju  lite på alla mina mediciner som ligger hemma.

• Inanna Li
    Enya70 skrev 2011-05-27 14:25:24 följande:
    Nähä, inte det heller. Då provar vi väl rollerbladeshjul under då. Kan det va nåt? Flört

Eller förresten nu vet jag, vad sägs om en megastor hållare för caffe latte??? Skrattande
    Yeees. då får jag lite extra motion! Och koffeinist som jag är (egentligen trots avhållsamhet nu) tackar jag ju inte nej till en caffe latte-hållare!
  • Fjällsippan
    turlid: jag tog proggisar 2 ggr/dag till första VUL'et (vecka 7) och sedan 1 gång/natt fram till andra VUL'et (vecka 9), sedan slutade jag med dem. Läkaren sa att jag fick sköta upplägget med proggisarna som jag kände bäst och tryggast, men påpekade att jag kunde sluta med dem från testdag om jag ville .
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?