• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • kattenizze

Zinfandel: Öhhh livmodern som en frizon....Jag tror att mycket handlar om embryots kvalité, visst gör det det. Men va 17, det finns faktiskt de som har immunologiska problem! Det känns som att IVF-läkarna bara väntar på Socialstyrelsen råd och rön för att fatta vad resten av världen redan begripit. Känns som vi är på stenåldern ibland. Jag VET att det handlar om resurser, att om de börjar inse detta kommer behandlingar kosta mycket mera, men herregud, vi betalar ju ändå det mesta privat och ruinerar oss....Känner att mina gravid-arg-hormoner sprutar nu!

• Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2011-05-30 21:21:33 följande:
    Är det bara du & jag här ikväll?! Flört
    Jag är tillbaka en kortis. Du, jag funderar på att fortsätta med Preden över nästa menscykel också. Tror du att det är någon fara?
  • Zinfandel
    Fjällsippan skrev 2011-05-30 21:29:41 följande:
    Jag är tillbaka en kortis. Du, jag funderar på att fortsätta med Preden över nästa menscykel också. Tror du att det är någon fara?
    Inte alls, jag ska ta mina 8v i sträck sen nertrappning.

Katte: precis och så behöver Sverige femtielvatusen "vetenskapliga" bevis, undersökningar & utredningar som är uråldriga när de sen väl bestämt sig....
  • Fjällsippan

Zindis: tack! Vilken dos tar du och hur ser nedtrappningen ut?

Zinfandel skrev 2011-05-30 21:33:19 följande:
    Inte alls, jag ska ta mina 8v i sträck sen nertrappning.

Katte: precis och så behöver Sverige femtielvatusen "vetenskapliga" bevis, undersökningar & utredningar som är uråldriga när de sen väl bestämt sig....

• Fjällsippan
    kattenizze skrev 2011-05-30 21:29:26 följande:
    Jag VET att det handlar om resurser, att om de börjar inse detta kommer behandlingar kosta mycket mera, men herregud, vi betalar ju ändå det mesta privat och ruinerar oss....Känner att mina gravid-arg-hormoner sprutar nu!
    Det finns ett annat perspektiv på immunologisk infertilitet som jag har diskuterat med min läkare. Han menar på att vissa svenska läkare erkänner problematiken men att man anser att den behandling som krävs innebär för mycket risker för oss kvinnor (ex IVIG). Men jag tror också det mesta handlar om resurser. Jag är också arg ikväll! Urarg! 
  • Zinfandel
    Fjällsippan skrev 2011-05-30 21:41:57 följande:
    Zindis: tack! Vilken dos tar du och hur ser nedtrappningen ut?
    5 mg sen 2,5. På dig har det gjort effekt men inget alls på mig så funderingarna går på att höja till 7,5. Mer än 10 mg vågar jag absolut inte. Grubblar över alternativ istället, som T-hämmare eller nåt annat.

Det handlar säkert om en kombination av resurser, tid, kompetens, energi & prioritering... Det är ju inte precis så att de skriker efter kunder så då behöver man väl inte heller lägga ner sin själ i det....
  • Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2011-05-30 21:51:47 följande:
    5 mg sen 2,5. På dig har det gjort effekt men inget alls på mig så funderingarna går på att höja till 7,5. Mer än 10 mg vågar jag absolut inte. Grubblar över alternativ istället, som T-hämmare eller nåt annat.

Det handlar säkert om en kombination av resurser, tid, kompetens, energi & prioritering... Det är ju inte precis så att de skriker efter kunder så då behöver man väl inte heller lägga ner sin själ i det....
    T-hämmare; trombocyter eller? Kan ingenting om det, berätta mer om du orkar. 

Vad gäller dosering av Pred så tror jag mig minnas att Snösport fick 10 mg...? 
  • Snösport
    Fjällsippan skrev 2011-05-30 22:23:19 följande:
    T-hämmare; trombocyter eller? Kan ingenting om det, berätta mer om du orkar. 

Vad gäller dosering av Pred så tror jag mig minnas att Snösport fick 10 mg...? 
    Helt rätt jag har 3 ggr tagi 10 mg Prednisolon från dagen efter ET men skulle denna gången ta 10mg från mensstart och t o m ,....TD tror jag  eller jag har en lista hur länge jag skulle ta alla olika mediciner.
    Själv vågar jag inte lämna tillbaka några mediciner av allt jag hämtat ut ÄN PÅ ETT BRA tag.

ZinfaNDELN: Kollar nú på morgon-tv om ett sparrisfält på österlen...var är du Zin..cykla förbi eller ngt ? nä men gud vad jag blev sugen på sparris nu!!
  • Zinfandel

Precis Snösport, det var runt hörnet från stugan Solig

Fjällis: T-celler eller T-lymfocyter är en typ av vita blodkroppar i immunsystemets funktion. T-celler kan binda celler för att döda infekterade celler, en nedgång i nivån av T-celler kan tyda på en sjukdom som orsakar störningar av immunsystemet eller att man tar läkemedel som hämmar funktioner i immunsystemet. T-lymfocyterna bildar tillsammans med B-lymfocyterna det specifika immunförsvaret, som är en del av människokroppens immunsystem. Det händer att T-celler kommer ut i kroppen och börjar attackera kroppsegna vävnader, detta leder till autoimmuna sjukdomar. 
    Läste igår på om Prostaglandiner och plötsligt dök det upp i en ny tråd. Så nu har jag nåt nytt att fördjupa mig i Skrattande

• Fjällsippan
    Snösport skrev 2011-05-31 06:28:07 följande:
    Helt rätt jag har 3 ggr tagi 10 mg Prednisolon från dagen efter ET men skulle denna gången ta 10mg från mensstart och t o m ,....TD tror jag  eller jag har en lista hur länge jag skulle ta alla olika mediciner.
    Själv vågar jag inte lämna tillbaka några mediciner av allt jag hämtat ut ÄN PÅ ETT BRA tag.

ZinfaNDELN: Kollar nú på morgon-tv om ett sparrisfält på österlen...var är du Zin..cykla förbi eller ngt ? nä men gud vad jag blev sugen på sparris nu!!
    Sparris är jättegott !

Snösport; tar du Pred även nu, eller har du skippat det? 
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?