• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • Fjällsippan
    Jannet10 skrev 2011-06-01 09:31:31 följande:
    Turlid: Nej, tyvärr inga barn och fyllt 40 i år. Ivf-läkarna tror trots detta att vi kan lyckas, med tanke på alla värden och att jag en gång blev gravid. Därför kan jag bara inte ge upp....ännu.
    Välkommen till oss, Jannet ! Det är klart att du inte ska ge upp! Jag vet att det kan gå trots många försök (jag fick min son vid 40 på tionde återföringen och hade även jag ett MA i bagaget). Mycket intressant att du kommer få gammaglobulin (Ivig) efter ET, går du på en klinik i Sverige?  
  • Fjällsippan
    callimero skrev 2011-05-31 21:56:50 följande:
    Jag sa det rakt ut till Dr idag, att det är synd att det är så mycket proppmätta gubbar som inte orkar eller vill vidga vyerna. Han såg inte så nöjd ut med den kommentaren men den bjuder jag på som skattebetalare.
    Du ryter bra, kalimero ! Det gillar jag! Hur kommer det sig att du fick en tid hos endokrinolog? Synd att du inte fick en bättre utredning utav dem. Är det immunologer som man ska försöka få fatt i för att få sitt TNF-alfa och NK-celler undersökt? Igår innan jag skulle sova så fick jag en idé att jag ska gå runt till olika öppna mottagningar (vårdcentraler) och till olika husläkare och fråga om dessa prover; till slut kanske man får napp. Men när jag vaknade imorse så hade jag tappat lusten till detta ganska krävande projekt. 
  • Fjällsippan
    Inanna Li skrev 2011-06-01 07:05:09 följande:
    Sjuk, hosta och halsont. Kan inte sova så jag är uppe med tuppen! Jobbigt att ha luftrörskatarr och nu äta penicillin en vecka framåt! Måste hålla reda på 3 ggr Kåvepenin och 3 ggr progesteron om dan. Men jag tar medicinerna samtidigt Skrattande! Hoppas Li och Lo har implanterat nu!

Kram till dig och alla andra!
    Krya på dig, vännen! Du ska se att Li och Lo mår utmärkt i sina nya små nästen.
  • Fjällsippan

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***

Mimmsann72, 39 år, IVF/ICSI 3 i höst
    Hönan 38 snart 39 år, Stockholm ICSI 3 i höst
    Fruttan, 37 år, Stockholm, IVF Sophiahemmet. (Syskonförsök 3)
    Zinfandel, 39 år i Skåne, FET i aug
    Fjällsippan, 43 år, bor i Stockholm, syskonförsök nr 6 på CvL (FET) i aug

***SPRAYAR***

***SPRUTAR***
    Mia, 42 år, IVF 2, Sprutstart 14/5          
    buzanss 39 år Fertilitetetskliniken IVF 1 sprutstart 26/5                     

***ÄP/ET***
    mamman0301, 39 år Cura Malmö ÄP 3/6
    Boe, 38 år, Stockolm, syskonförsök 1 (IVF3) CvL, ÄP 1/6

***RUVARE OCH TESTDAG***
    Enya70, 40 år Uppsala (IVF9 på CFC i Köpenhamn) ET 20/5 TD 3 juni
    Rowanda, 40 år (född -70) syskonförsök nr 1 Falun, ET 25/5 TD 10 juni
    Inanna, 42 år, bor i Göteborg, ICSI 3 på IVF-kliniken, ET 27/5, TD 14/6

***GRAVIDA***
    Fahlvik, 40 år, syskonförsök IVF nr1, BF 18/7, bor i Göteborg
    dallas, 37 år(38 i maj),syskonförsök 1 ,Carlanderska, bor ca 25km söder om Gbg
    Kattenizze, 38 år, korta metoden, BF 26/12
    Chichisita, 40 år, bor i Guatemala, IVF 2, korta metoden, BF 29/12
    Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5, BF ?
    Turlid, 40 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, TD 24/5, BF27/1
    Snösport, 42år, spontangravid just innan IVF6,Luleå gått i Falun BF27/1
    No Ka Oi, 39 år, Göteborg, Carlanderska, FET, BF slutet av jan.

***FÖDDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011

***Övrigt***
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    pp08, 40, hemmaförsök, kanske ny IVF(nr6) till våren
    Sushikatten 42, hemmaförsök ett tag framöver 
    Myrslok69, 41 år, avbrutet ivf vid vul = hemmaförsök!
    Hispan 39 år, hemmaförsök till i höst.
    Betty Boop, 38 år, 3:e PGD-försöket på Huddinge sjukhus.
    Lumix, 40 år, syskonförsök på Shady Grove, bor i USA, FET ?, p-piller istället för spray.
    Hoppaspåenliten: 38år Invätar IVF i februari, bor i skåne.
    Glenda Glad, 40 år, Malmö, Syskonförsök nr1(IVF2), spraystart 4/3
    Mary73: 37 år Syskonförsök IVF 2
    Thuleslapper: IVF3 någon gång när jag känner mig redo (vecka 18-24), USÖ
    Eviglängtan, 39 år Skåne, (IVF3, syskon). Troligtvis i april
    Riita, 40 år Uppsala, IVF1, FET2
    Lenafena, 41, Åmål, IVF1 Carlanderska 
    Skytten, 39, Stockholm, IVF1 i augusti

• Inanna Li
    Fjällsippan skrev 2011-06-01 10:19:23 följande:
    Krya på dig, vännen! Du ska se att Li och Lo mår utmärkt i sina nya små nästen.
    Tack! Hoppas du följer i Snösports spår nu när du ska träffa Mirakel-doktorn i Sundsvall!
  • callimero
    Fjällsippan skrev 2011-06-01 10:15:44 följande:
    Du ryter bra, kalimero ! Det gillar jag! Hur kommer det sig att du fick en tid hos endokrinolog? Synd att du inte fick en bättre utredning utav dem. Är det immunologer som man ska försöka få fatt i för att få sitt TNF-alfa och NK-celler undersökt? Igår innan jag skulle sova så fick jag en idé att jag ska gå runt till olika öppna mottagningar (vårdcentraler) och till olika husläkare och fråga om dessa prover; till slut kanske man får napp. Men när jag vaknade imorse så hade jag tappat lusten till detta ganska krävande projekt. 
    Jag fick remiss från ivf på Sophiahemmet där vi gjort 10 försök utan framgång. De har gång på gång vägrat diskutera den manliga faktorn och om det finns något mer att utreda eller testa medicinera. Bara skyllt på mina gamla ägg. De har inte ansett jag behöver ta om nytt TSH sedan 2008 trots att jag frågat om detta värde inte kan ändras med åren. De har vägrat sätta in nya preparat, det var först efter tjat jag fick dom att ge mig Fostiomon som första patient och då med förbättrat resultat, fler ägg. De har helt enkelt en lång kö desperata 40+kunder här ii Stockhom så varför ska de anstränga sig över standardinsatsen? Jo, nu när vi funderar på ÄD sa jag att AVA-kliniken kräver TSH-prov så ytterst motvilligt fick jag en remiss till endokrinologen som tyvärr alltså visade sig vara av samma skola.

Ja det är väl en immunolog som är rätt person för dessa prover. Men mig veterligen är det omöjligt att få till det utan en rad missfall bakom sig. Jag har varit inne på exakt samma bana som dig Fjällsippan, att ta min lista och gå runt och knacka dörr. SKITLAND känner jag bara just nu.
  • callimero
    Jannet10 skrev 2011-06-01 08:52:56 följande:
    Är ny här, men oj vilken kunskapsbank det finns här, så glad att jag hittade hit Glad
    Är inne på vårt 8 ivf försök, blev gravid på ivf 3 men tyvärr MA i v.13. Denna gång kommer jag få ta gammaglobulin efter ET(om jag kommer så långt), är det någon av er som provat det?

Lycka till alla!
    Jannet - är också mycket nyfiken på detta med gammagloubulin! Var går du?

Krya på dig Inanna och lycka till alla med stundande ÄP och ägglossningssprutor.
  • turlid70

Jag har försökt knacka dörr hos läkarna, man bryts ner väldigt fort. Husläkare tyckte jag var dum i huvud när jag kom in med mina nojjor och ville testa det ena och det andra. Fick mer eller mindre utskällning av husläkaren och efter ett par gånger fick jag lämna TSH och järn, bara pga att jag lider av järnbrist (fick tom blodtransfusion 2002) och inte käkat järntabletter på länge pga levaxin. Fick inte ens veta om svaret, fick ringa själv och fråga och nu fortsätter jag medicinera mig själv igen för att läkaren inte hört av sig hur jag ska göra.

Gick till privat gyn 2 ggr också och försökte tjata till mig vissa tester, med den ena gick jag inte långt, den andra sa att jag hade svamt och lite bakterier, fick medicin mot båda. Lämnade även prov för mycoplasma, men fick inget svar från dem heller. Antar att det inte var någon fara.

Sophiahemmet dömde ut oss genast redan 2005, dock inte pga några immunologiska orsaker, vilket jag starkt misstänker idag.

• Inanna Li
    callimero skrev 2011-06-01 11:07:42 följande:
    Jannet - är också mycket nyfiken på detta med gammagloubulin! Var går du?

Krya på dig Inanna och lycka till alla med stundande ÄP och ägglossningssprutor.
    Tack Glad!
  • kattenizze

Oj ni skriver så mycket klokt så man inte hinner med att kommentera! Jag håller med om allt när det gäller immunologiska problem. Jag tycker det är skandallöst att svenska kvinnor måste åka utomlands för behandlingar för att Sverige befinner sig på stenåldern. Och det gäller flera saker, inte bara medicinska tester, utan även frågan om altruistiskt surrogatmödrarskap, äggdonation (varför får man inte ens donera sina eskimåer till andra par om man inte vill använda dem själv???), och frågan om varför inte samkönade par har rätt till IVF....listan är låååång. För ett tag sen såg jag en intervju med en klok IVF-läkare och hon sa att Sverige måste modernisera sin lagstiftning eftersom tekniken finns, och har funnit länge och kommer bara att utvecklas. En nära släkting till mig fyller 41 i sommar och har nu haft en rad missfall (naturligt). Efter mycket tjat fick hon göra en hysterskopi som visade en massa sammanväxningar. Tänk om hon fått göra den för 2 år sen i stället för att bara höra att hon var för gammal hela tiden?? Hon träffade sin sambo sent och är som gjort-karriär-och-nu-minsann-ska-ha-barn till vilket pris som helst...Ensamstående får väl inte ens göra inseminationer i Sverige, utan får åka utomlands...Ja suck alltså. Sverige alla ofrivlligt barnlösa har verkligen gått på en nit.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?