• Bengalen

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Mycket intressant Maryhe! Men jag undrar om det inte skiljer sig mycket från klinik till klinik och säkert mellan länderna också efter vilken bedömningsskala de utgår från. Det här ska jag i alla fall lägga på minnet. Drömmer

• Bengalen

Tjorven: Jag hänger inte riktigt med, du vill ta både Pergo och Progynon samtidigt. Är det inför FET eller vad är syftet? Du har säkert skrivit det innan men jag har nog missat det.
    Det känns ju som att dessa båda preparat har motsatt effekt om man kan säga så. Med Progynon bygger man slemhinna genom att öka östrogenhalten men samtidigt påstår läkarna att man inte kan få någon egen ägglossning när man tar Progynon. Pergo tar man ju bla för att framkalla ägglossning eller för att få en starkare ägglossning och att förlänga lutealfasen.

• Bengalen
    Fjällsippan skrev 2012-03-11 12:19:24 följande:
    tjorven: nu blev det nästan dubbelt upp - såg inte Bengalens inlägg innan jag postade mitt.
    Hahaha, ja snacka om att vi är inne på precis samma linje!
  • Bengalen
    tjorven01 skrev 2012-03-11 14:05:35 följande:
    Tack snälla fjällis för ditt svar
    Jag gör mitt sista FET på cvl det blir totalt den 11e insättningen och hoppet är ganska lika med noll
    Jag tror de föredrar pergo eftersom de då inte behöver göra lika många ultrljud om ens något alls för att kontrollera ÄL
    Och sedan återför de bara tre dagar efter
    Om du kör med Pergo innan kan man ju likställa det med ett ostimulerat FET. Då är det viktigt att embryot återförs exakt på rätt dag i cykeln vilket du måste ta reda på genom att kolla med ägglossningsstickor. Kör du däremot med Progynon är det ett stimulerat FET och då spelar det ingen större roll vilken dag det blir ET. Bara slemhinnan har hunnit bli treskiktad och tillräckligt tjock. Det är ju så man blir synkad mot en donator när man gör ÄD. 
  • Bengalen

Myran: Jag håller med de andra, jag har aldrig hört talas om någon klinik varken här hemma eller utomlands där man kollar äggblåsor med mag-UL. Jag hade nog tagit dagens resultat med en nypa salt och fortsatt ett par dagar till med sprutorna.

Tjorven: Man blir inte nedreglerad i Sverige innan man gör ÄD utan man börjar bara med Progynon på CD 2 och fortsätter sen med det även under hela ruvningen fram till åtminstone vecka 12. Har man väl börjat ta Progynon är det extremt viktigt att man inte slutar för tidigt för risken är då stor att man framkallar en blödning.
    Utomlands är det däremot vanligt att man blir nedreglerad innan man börjar ta Progynon men det är enbart för att man anser att det annars kan finnas egna folliklar som kan störa processen. 

• Bengalen

Jag förstår bara inte varför inte alla gör mag-vul om det nu inte skulle göra någon skillnad. Det måste väl i så fall vara bättre än att hålla på och rota där inne i tid och otid. 

• Bengalen

Sunseed: Instämmer med föregående talar! Där är helt klart ett streck på testet. Nu kommer det bara bli starkare och starkare.

Myran: Vad tråkigt att höra att ni avbryter försöket. Varma kramar

Lycka till på ÄP imorgon Ciara. Visst är det CFC du går på?

• Bengalen

Shit vad ni skriver tjejer!!! Förvånad
    En dag på jobbet och man har flera sidor att läsa nu när man kommer hem. Glad

Jaha, det låter ju inget vidare det här med att ägglossningen i cykeln innan skulle påverka nästa cykel. Jag som har tänkt köra igång med IVF så fort mensen kommer och just denna cykel har jag inte haft någon ägglossning. Är idag på cd 28 och hade utslag på ÄL-test dag 19 men sen har inte temperaturen gått upp. Är det någon av er andra i tråden som också har hört talas om detta?
    Jag tror jag ska skriva till CFC och fråga. Ska även fråga min akupunktör.

• Bengalen
    finafina skrev 2012-03-14 19:56:27 följande:
     Hur går det för dig Bengalen? hoppas bra? kram
    {#emotions_dlg.flower} 
    Tack för din omtanke! Hjärta
    Jo, det går väl sådär. Jag har i alla fall skrivit till CFC nu och frågat om det här med " en bra ägglossning" i cykeln innan stimulering. Ska bli spännande att se vad jag får för svar. Alltid är det någonting som man ska oroa sig för.  Jag som redan har haft grymt svårt att producera fram ägg trots helt okej AMH. Då är ju en ägglossningsfri cykel innan försöket det sista jag behöver. Helt underbart! Rynkar på näsan

Hur är det med dig nu finafina?
  • Bengalen
    Skytten skrev 2012-03-14 22:00:03 följande:
    Miss B - du kanske läste mitt inlägg? Jo, min läkare sa att ibland (sällan dock!) kan det vara så att man får utslag på äl-sticka men sen släpper aldrig ägget. Och då är chansen att lyckas med FET minimal. Eller inte ens existerande. Jag frågade honom hur man ska veta men det går inte. Jo, om man är upphokad till ett ultraljud dygnet runt kring äl men det går ju inte. Fast nu så här i efterhand började jag fundera på VARFÖR man inte kan lyckas med FET ändå. Jag menar om slemhinnan är bra och man får in ett befruktat ägg. Men det kanske har med gulkroppshormonet att göra. Eller? Jag är så trött så jag inte tänker klart. Zin - ryck in. Eller kan det vara så att jag fick en cysta och den kan lura kroppen och därför blir man inte gravid vid FET.

Myran - you go girl! 
    När man gör ett ostimulerat FET får man ju inga stödmediciner efter återföringen. Har man då inte lossat ett ägg utan bara fått utslag på ägglossningsstickan kommer inte temperaturen att gå upp. Temperaturen går upp när kroppen börjar att producera progesteron och det gör kroppen bara efter ägglossning. Progesteron/gulkroppshormon är nödvändigt för att embryot ska kunna fortsätta att utvecklas och fästa.
    Alltså kan i så fall ett FET inte lyckas.

Hoppas ni hängde med.  Glad
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?