• Bengalen

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

MissBoring skrev 2012-03-15 07:34:51 följande:
    Glas klart! Tack men då kommer ju en motfråga direkt... Varför inte säkra upp med progesteron som efter et? En gyn har sagt till mig att det är ett sånt ämne som bara kroppen tar det det behöver av å resten åker ut iaf. Dumt å inte säkra upp isf kan jag tycka men å andra sidan kanske det inte är så ofta det inte släpper efter äl utslag.

Åh Sunseed vad tråkigt men nu vet du ju iaf att du är på rätt väg så nästa gång hoppas jag plus stannar kram
    Visst kan man säkra upp med progesteron. Precis som du säger kan man aldrig överdosera progesteron utan kroppen tar bara upp det den själv behöver.
    För egen del om vi inte lyckas med nästa IVF-försök utan går tillbaka till våra ÄD-frysisar tänker jag köra ostimulerat men oavsett utslag på ÄL-test kommer jag inte att göra FET förrän jag har sett att min temperatur har gått upp som den ska så att jag vet att jag verkligen har haft ägglossning.

Många har av sig själv dessutom sviktande progesteronnivåer vilket syns om temperaturen dippar mycket i lutealfasen. Detta är inte bra för implantationen och då skadar det verkligen inte att tillsätta extra. Detsamma gäller om man har för kort lutealfas då brukar det extra progesteronet göra att den förlängs.
  • Bengalen

Sunseed: Vad ledsamt att höra att glädjen blev så kortvarig. Rynkar på näsan Ta hand om dig! Skönt att höra att du redan har nya planer på gång. Kramar

• Bengalen
    Tuvalina skrev 2012-03-15 20:20:41 följande:
    Zin, har haft det tidigare ja men knappt alls sem förlossningen för ett år sedan. Är det provera eller Primolut du menar? Men jag tänker att läkarna borde ju reagerat nu efter detta IVF försök om de tycker att jag borde få ÄL själv först. Av fyra ägg blev tre befruktade. De tyckte det var bra. Nästa gång ska jag köra med Menopour. Tack för dina svar. Känner mig helt hopplös idag. Som jag ej kan nåt.
    Om du menar för att få ägglossning är det Pergo man brukar få. Provera får man för att framkalla en blödning om man tex har extremt långa cykler för att få ett slut på den.

Jag skrev och frågade CFC idag om det där med att ägglossningen i cykeln innan skulle påverka resultatet av stimuleringen i cykeln därefter. Svaret jag fick från Svend var att det inte fanns något som tydde på det då man sätter in hormoner vid IVF så jag tror inte att du behöver oroa dig för att du inte har haft ägglossning nu. 
  • Bengalen
    Tuvalina skrev 2012-03-15 20:40:02 följande:
    Bengalen!! Tack tack och tack. Behövde höra det nu! Kram
    Detsamma här! Jag har ju inte heller haft ägglossning denna månad och ska starta upp med IVF så fort mensen börjar. Jag peppar oss båda... Flört
  • Bengalen

Anne: Spännande att höra vad du får för svar från Falun. Jag har även mailat min akupunktör och frågat men inte fått något svar ännu.

Det är ju en helt annan grej om man aldrig har ägglossning. Då är det ju inte så konstigt att kliniken vill kicka igång den innan behandlingen kan starta så att kroppen är med på noterna och bildar folliklar.

• Bengalen
    Skytten skrev 2012-03-17 18:44:51 följande:
    Jag har en fundering. Hur ska man se på det här....
    Jag var hos CvL i fredags och äggblåsan var 13 mm och ska ju växa två millimeter per dag ungefär och borde alltså vara 20 mm på måndag. Men jag känner redan nu att jag kommer få äl-omslag när som helst. Om så är fallet - hur ska det tolkas? Den kan ju max vara 15-16 mm nu. Är det ett dåligt tecken med äl innan blåsan hunnit bli 20 mm? Är det något som indikerar att det inte blir en bra FET?

Du behöver inte oroa dig. Det är ju inte det ägget som du lossar nu som ska bli nåt utan det är ju FET-embryot som ju redan är befruktat. Så det är bara slemhinnan som måste ha växt till sig som den ska.
  • Bengalen

Nu får jag sälla mig till skaran som borde få mens men som istället har fått eggwhite flytningar. Dag 32 idag och inte ett spår av någon mens här. Så drygt när jag bara vill komma igång med IVF:en. 

Usch för svamp på tungan Skytten! Rynkar på näsan Jag har ingen erfarenhet av det, har aldrig haft svamp.

• Bengalen

Nu blir jag lite sugen på att också börja göra avkok på ingefära. Har tidigare hört att ingefära är rena dunderkuren för det mesta. Hur länge kokar ni ingefäran? Kanske en stupid-fråga men finns det att köpa i vanliga mataffärer eller var köper man det? Spännande att se om det funkar även på mina kalla fötter, fast jag har iofs bara kalla tår och det är inte alltid min örtmedicin funkar för det.

Lycka till imorgon Hemulen!

Skytten:Jag håller med Vi 4, fortsätt att testa ett par gånger till. Annars är det väl inte helt galet om du redan har haft ägglossning beroende på hur många dagar frys-embryot är odlat. Är det ett 2 dagars är det ju imorgon du ska ha det återfört om du hade ägglossning igår. 

• Bengalen
    Sunseed skrev 2012-03-18 18:57:16 följande:
    Oavsett vad så är ingefära väldigt nyttigt. 
    Ingefära finns vid grönsaksdisken (googla på bilder så får du se hur dom ser ut). Som en knölig brun/beige rot ungefär.

Skär av en bit (1-2 cm), skala den och skiva ner bitar i vatten och koka i ett par minuter i en kastrull. Som om du kokar upp te-vatten. Ta det varma vattnet, sila av ingefäran, häll ingefärsvattnet i en mugg och ha i tepåse som vanligt. Eller drick utan tepåse.
    Stort tack för informationen! Nu ska det handlas... Glad
  • Bengalen

Sunseed: Kroppen tar grymt mycket stryk av alla hormoner och bör helst vila minst 3 månader mellan behandlingarna så jag tycker också att du ska köra med FET under tiden, ostimulerat i så fall.

Här sitter jag med min första kopp ingefärsavkok. Riktigt gott faktiskt! Glad

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?