• Zinfandel

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Kalimero, har du testat idag?

Enya, ha det gött i Vancouver {#emotions_dlg.flower} 

Skytten: ja, visst är IVF riskgraviditeter, det är ingen nyhet. Men vad är alternativet..?! Och inget säger att det är det för dig, vi har massor med fina graviditeter & födda här inne, se på Oceanney & Fahlvik tex.

Anledningen att vi funderar över annat är helt enkelt att tiden går och att jag är evigt trött på svenska klinikernas trångsynthet, brist på flexibilitet och framförallt brist på kompetens kring immunologi, alternativa metoder och vår ålder. CFC är Copenhagen Fertility Center och PGD är embryodiagnostik. Redan på embryostadiet kan man se kromomavvikelser och även kön (en del önskar ju välja kön på barnet..). Eftersom kromosomavvikelser är så vanligt i vår ålder så har man därmed möjlighet att sortera bort embryon som sannolikt ändå leder till MF men det kan naturligtvis fortfarande vara fel i DNA-uppsättningen. Det är olagligt att göra PGD Sverige utan Socialstyrelsens godkännande och utförs då bara på två kliniker. I en del andra länder görs det automatiskt på kvinnor över 35. Jag antar att det är ett elitisktiskt och etisk tänkande som sätter stopp i Sverige men det hade besparat landet många MF med läkartid, sjukskrivingar och sorg som konsekvens. 

• Zinfandel

Kalimero: jag såg på Sprog Laegen att nån fått till svar av Svend "då studerar jag dina journaler tills vi hörs i augusti". Jag tycker absolut att ni ska få be om att sitta ned med honom och diskutera alternativ. Man blir ju helt grön av alla långa samtal som Maryhe får i Italien. Hade du frågat mig så hade jag nog kört på ivf i denna eller nästa cykel. Gör de embryodonation där? Kan ni tänka er det?

• Zinfandel

Hmm läste en artikel senast häromdgaen om just IBS och graviditet/infertilitet, ska se om jag finner den igen. 

• Zinfandel

Kalimero: jag förstår precis. Kör direkt. Tveka inte. Kör! När är Svend tillbaks, när kan du får ett samtal med honom? Hur var det, hade du provat Dhea?

Japp, jag hade tveklöst kunnat vara sängliggande hela graviditeten!! Trött på illamåendeinlägg i andra trådar, so what liksom...,. Obestämd För mig är det ändå once in a lifetime......

Ja, visst medför IVF ofta fler komplikationer men det är precis som Kalimero säger, det beror oftast inte på IVF i sig utan anledningen till att man behöver IVF. Tänk istället så många graviditeter som IVF leder till, det hade det inte utan IVF...!! Och hade det varit sååå risky så hade man inte gjort det.

• Zinfandel
    callimero skrev 2011-07-27 12:38:10 följande:
    Nu blev jag uppringd från CFC, de är väl trötta på min mailbombning. Skäms Det är SVÅRT med danskan, mitt öra är helt illrött av ansträngningen att försöka förstå. Läkaren, ej Svend, skulle maila förslag på ivf samt eventuell sista försök med insemination.
    Ja men vad bra! Och jag fick just samtal från en person som är en vän till familjen och som ska göra en vaginalutredning på mig och ta de prover jag vill Glad Ibland får man utnyttja all kontakter. Men orolig blir man när hon själv säger "nä, det gör inte vanliga gyn..."... Är det av princip då eller vad..?! Sen gör hon ju inte mer än vad man gör i Sverige men nu får jag allt på en gång och det Ludmila gör, innan försöken drar igång igen. Puhh!!
  • Zinfandel

Tack Turild! Du är allt bra go du {#emotions_dlg.flower}

Vet inte var jag läste om IBS, var det kanske rent av något inlägg nånstans eller kanske en tidning..? Hur som helst så kan ju IBS leda till gluten/celiaki och då är vi inne på immunologi igen.

Överhuvudtaget är denna artikeln intressant!

gluten-celiaki.blogspot.com/2011/07/skoldkortel-gluten-celiaki-autoimmuna.html

Särskilt detta stycke:
    TSI övervakning (tyreoideastimulerande immunogloblulin ) är särskilt viktig under graviditet, eftersom förhöjda nivåer, särskilt i tidig graviditet och under tredje trimestern, vilket annars är en riskfaktor för fetal eller neonatal tyreoideadysfunktion. Moderns TSD antikroppar kan överföras till det ofödda barnet via moderkakan, vilket kan påverka och gör ett barn hypertyreoid i livmodern eller vid födseln. Forskning har visat att så många som 10 procent av gravida kvinnor med förhöjda TSI också faktiskt föder hypertyreoida barn.

• Zinfandel
    callimero skrev 2011-07-27 12:05:29 följande:
    För min egen del kan jag bara säga att skräcken att förbli barnlös är så förlamande att den överskuggar allt. Efter 12 försök (2 avbrutna) med både famn och plånbok gapandes tomma så är rädslan att jag aldrig ska få ett barn så stark att jag knappt kan sätta ord på den.
    Det är så hjärtskärande ord men jag vet ju precis Gråter det är så otroligt sorgligt. Man önskar att man kunde göra nåt mer för alla i samma situation.
  • Zinfandel

Kalimero: för det första ska du inte lägga något känslomässigt i danskars formuleringar. Jag har aldrig träffat en svensk (läs kanske skånsk..!) som haft en yrkesmässig, problemfri relation med danskar. De flesta säger tvärtemot att de hellre har samarbete med vilken annan nationalitet som helst... Så lägg inget i hur de skriver utan vad de skriver. Att kommentera antal sidor känns helt onödigt för oss men det känns helt danskt, bry dig inte.

IVF med donor låter som en bra idé. Upplägget kring medicineringen lite märkligt, han måste mena FSH fra 2. dag. Det bör du dubbelkolla med dem även om jag i övrigt tror att de har väldigt rätt för sig. Tycker du inte det är en bra idé att köra IVF med donor? Ring direkt och kolla så du kan köra igång! 

• Zinfandel

Skytten: du har absolut rätt i att hälsan måste gå först och att du faktiskt har fler än dig själv att tänka på. Det är en klok insikt. För min del är jag inte beredd att göra vad som, vi har satt gränser men vem vet hur man resonerar om nåt år. Däremot vill jag inte efteråt ångra mig, nu vet jag att jag har gjort allt, inom våra gränser. Jag vet att jag har lyft på så gott som varje sten och försökt så mycket som möjligt. Jag tror att vetskapen annars när det är för sent att jag inte gjorde allt, hade varit tyngre att bära än att göra den "uppoffring" (jag ser det inte så) som vi gör nu. Vi kämpar med att sätta ett liv till världen, ett liv som är skapat av oss (även om det behövs donator) och det är större än livet självt. Den insikten avgör.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?