• Zinfandel

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Skytten - journalist!!! Men då har vi en som kan ta tag i alla orättvisor inom IVF med antal försök osv!!! Skrattande

Victoria - välkommen till oss Hjärta Här får du fråga allt Skrattande

• Zinfandel

Det enda som är bättre med korta metoden är att den just är kortare och färre biverkningar. Annars är det heeelt individuellt och det går inte att säga att ena eller andra är bättre (men det finns många teorier om det...). Lycka till!

• Zinfandel
    Kalimero: vill bara önskar dig en underbar resa imorrn Solig Passa på att lapa sol och njut av allt det härligt grekiska som erbjuds... Försök koppla bort allt så gott det går, unna dig all avkoppling! Har du några känningar annars..? många kramar Hjärta
  • Zinfandel
    turlid70 skrev 2011-08-17 20:29:36 följande:
    Nu måste jag fråga hur kan du vara så säker på det, hur vet du?
    Min väninna som är BM är väninna med hennes BM. Det verkade vara allmänt känt "i branschen" och verkade ej heller vara nån hemlighet!
  • Zinfandel

Snösport: det är så roligt att läsa dina inlägg för det är en helt annan energi i dem för tiden, du verkar så glad & lycklig SkrattandeHjärta

• Zinfandel

Välkommen mbo!

Victoria! Nä, än så länge har ingen man gett sig till känna här Flört Vad gäller kost & dryck så är det den eviga frågan här som poppar upp sådär en gång i veckan Tungan ute Har man svårt att bli gravid så bör man naturligtvis se över hela sitt leverne och vi vet nu att väldigt många faktorer påverkar. Det primära är såklart att leva sunt och då är frågan vad det innebär. Jo, mycket frukt & grönsaker, inga transfetter, vatten, god sömn och lagom med motion. Sen beror ju resten på vad som egentligen felar en. I mitt fall där immunologin spelar en stor roll så kan det var en god idé att dra ner på gluten eftersom det kan trigga immunförsvaret. En del hävdar att LCHF (där faller frukt & grönt) är optimal kost i vår situation. För mig som arbetar med mat så är det självklart att äta lite av allt med god balans. 

När man har gjort många behandlingar som så många av oss här inne har gjort så växlar nog tänkandet - dels så känner man för varje misslyckande att man måste ändra på nåt mer så att man har försökt allt och då handlar det ofta om att ta bort något i kost/dryck. Å andra sidan tror jag att många av oss tänker att hade man haft några garantier så hade man gjort vad som men eftersom det inte finns, så måste man njuta under tiden, behandlingarna är tuffa som de är.

För att nu summera detta flumflum så tror jag i första hand på att göra det som känns bäst för var och en och inte döma nån annan som inte väljer det spåret. Vad vi däremot vet är att transfetter & tillsatser (fast food, hel- & halvfabrikat, chips, kakor, glass & godis) inte är hälsosamt varken för gravida eller ej. Vi vet också att vi bör dra ner på raffinerat socker, det är verkligen ett gift. Koffein (kaffe, te, choklad - även kakor med choklad, coca cola) tror jag är bra att avstå ifrån om man kan annars håll en låg konsumtion eller välj koffeinfritt. Likadant med alkohol men ha inte dåligt samvete om du vill njuta ett glas champagne till helgen. I öst förespråkar man att inte dricka eller äta kallt alls, livmodern måste hållas varm. Personligen tror jag på att laga så mycket mat som möjligt själv, då vet man vad den innehåller men det tar tid att lära sig att läsa på förpackningar, vilka bönderna är och hur slakterierna arbetar, det kräver ett visst intresse.

Jag tror att det viktigaste är att inte straffa sig själv, att inte ha för många förbud och pekpinnar, det viktigaste är att må bra under tiden och njuta av livet. Om det i den njutningen ingår ett glas champagne & en pralin så låt det göra det! Som alltid annars så är kvantiteten avgörande. Slutligen så ska jag svara på din fråga Glad att när man är under behandling, alltså från sprutstart så tror jag det är fördelaktigt att avstå helt ifrån alkohol & koffein, det finns dessutom studier som bevisar det. Observera att allt även gäller mannen, 50% kommer från honom.
    Inte fasen kan man leva som vanligt under världens mest onaturliga behandling...

Sorry, långt inlägg men så blir det när ni sätter igång mig Skrattande 

• Zinfandel
    Maryhe skrev 2011-08-18 13:35:23 följande:
    Min läkare på kliniken rekommenderade mig att hålla en låg kolhydrat diet!
    Precis och det bör ju alla alltid göra, mer eller mindre! Tungan ute
  • Zinfandel

Suck, sitter och lyssnar på alla experter på radion som yttrar sig om graviditeter, varför det tog sååå lång tid (!!!), när Vickan bör ha blivit gravid (midsommar trodde en, halleluja...), man blir så matt.....

• Zinfandel

Skytten: det med krigshärjade länder vet ju faktiskt inte riktigt, eller ja, vad vi vet är att där föds barn i och det är ju tur annars hade de dött ut... Men vi vet inte hur många infertila där är eller hur många som inte blir gravida, det kanske är en större andel än vad vi tror Flört  Men helt rätt, för att stress ska påverka så ska det vara så allvarligt att det stör cykeln. Dock tror man i öst att även lindrigare stress påverkar. Hur det verkligen är med det kommer vi aldrig att få svar på men kan väl konstatera att lagom är bäst och avsett så är det bättre att tänka att det inte påverkar  Skrattande

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?