• Flybe

Sydafrika-tråd!

Allt pappersarbete var inte klart när vi fick bb, sen hade AC trott att vi först skulle få veta att vi var godkända av centralmyndigheten och att vi sen skulle få vänta på domstolstid och resebesked ytterligare men de fixade visst allt på en gång och det är vi tacksamma för. Det är ovanligt att det är så här, men det händer ändå då och då, för några veckor sen var det två familjer som väntade på rb och två familjer som väntade på att centralmyndigheten skulle godkänna något. Undrar ibland hur det gått för de andra familjerna, kanske får vi träffa dem i SA.

• Flybe
    hellokitty1 skrev 2012-08-04 19:38:15 följande:
    Stort grattis! Hade ni "önskat" upp till tre år? :)

Tack! Vi hade sagt att vi ville ha ett barn som passade in i vår familj och som var yngre än vår dotter. Hon var tre år när vi skickade våra handlingar. Jag har hela tiden önskat mig ett barn fött 09, tyckte det skulle passa bra med dottern. Sen hade vi väl hoppats på att få träffa lillebror lite tidigare, men han var inte tillgänglig för adoption förrän nu under våren. Allt eftersom dottern har blivit äldre har vi ställt in oss på att det skulle kunna bli ett äldre barn än vi först trodde. Nu känns det superbra att det blev så här och vi längtar så det inte är klokt efter att få lära känna lillebror. Han har ett riktigt busigt leende, så han blir nog en perfekt lillebror till vår busa.
  • Flybe

Enligt vad vi fick höra idag så kan det komma någon familj nästa vecka. Här i SA räknar de med att det ska komma ungefär 10 familjer för att adoptera under september, vet inte hur fördelningen ser ut över länderna. Håller tummarna för att det ska komma några svenska bb snart  (och ett norskt).

• Flybe
    SouthAfricamamma skrev 2012-08-23 21:20:21 följande:

Heldige dere som er i Pretoria nå! Skulle gjerne vært der jeg også! Håper inderlig vi også snart får reise, selvom vi er norske Flört Nyt tiden i SA! Har dere overtatt barnet deres? Eller skjer det på mandag? Hvordan er været og temperaturen i Pretoria nå?

Tänkte på er när jag skrev inlägget och la till att vi hoppas på ett bb till Norge snart också. <3
    Vi har haft lillebror i vår vårdnad sen den 14 augusti och sen i onsdags är han vår på riktigt, nu är det bara en massa pappersarbete kvar. Det var jättekallt när vi kom ner, det hade snöat dagen innan vi flög ner, det var mellan 5 och 7 grader kallt i badrummet på nätterna! Men nu är det varmt och skönt, det blir väl ungefär 10 grader på nätterna, men på dagarna har det varit mellan 22 och 28 grader den sista veckan, lite för varmt för mig. Det är vår nu och det blommar överallt, fåglarna flyger omkring och kvittrar och om en vecka blir det officiell sommar. Det är torr och skön värme. Lillebror är så fin och busig! Allt har gått jättebra, Lizl, Heidi och socialarbetaren är alla förvånade över hur bra det går. Det känns som om vi alltid har haft lillebror nu.
    Önskar så att det ska få komma några bb till alla er som väntar snart.
  • Flybe
    februari72 skrev 2012-08-23 20:46:04 följande:
    Kul att höra!

Själv är jag så glad, lättad och upprymd över att vår ansökan flög till SA för en vecka sedan =)

Sköt om er alla som väntar och kämpar!   

Vad roligt! Grattis till att ni nu börjat vänta på bb! Hoppas att väntetiderna ska bli allt kortare nu, kan berätta att alla här nere är mycket frustrerade över den långa tid som allt tar nu för tiden.
  • Flybe
    hellokitty1 skrev 2012-08-26 17:17:01 följande:
    Vad härligt det låter med vår, fåglar som kvittrar och en busig lillebror. Vad gullig du är Flybe som tänker på andras väntan när du själv nått "målet"! 
    Är det den sociala beslutsproceduren som fortfarande tar lång tid i SA? 

Ja,, det verkar vara så. Enligt en kontaktperson här tror de att det ska börja gå fortare nu igen, eftersom de lagt en god grund och arbetat fram goda relationer mellan de olika instanserna. Jag hoppas att det stämmer, och att väntetiderna kan börja bli kortare igen nu.
  • Flybe
    SouthAfricamamma skrev 2012-09-06 19:54:29 följande:
    Jeg leser på et barnehjem i SA, at en gutt på 13 mnd har fått ny mamma og pappa i Sverige i dag. Grattis! Hjärta

Den lilla pojken är här utanför och leker med våra barn nu. Han är jättesöt. <3
  • Flybe

Det verkar som om de är förvånade över att de inte fått skicka ut fler barnbesked den här månaden. De väntar på domstolstider verkar det som. Hoppas att de ska få börja ringa ut bb snart, annars ser det mörkt ut för att det ska hinna komma 30 barn till Sverige i år.

• Flybe

Äntligen är vi på väg hem med världens finaste, modigaste, smartaste, sötaste och gosigaste lillebror. Vi har haft en jättefin tid här i SA, men nu är vi redo att komma hem (även om jag blir lite tveksam när jag ser hur långt hösten har kommit medan vi varit här nere). Nu ska vi bara packa ihop det sista, göra ett till besök vid dotterns gamla barnhem och sen åker vi till flygplatsen.
    Om ni visste vilken fantastisk resa det kan vara att få adoptera en treåring.

• Flybe

Grattis, tänk att det äntligen blev er tur, och så tråkigt att vi missade varandra med bara några veckor. Jag har hört att det ska komma ett holländskt par med två syskon den här veckan och så är det en svensk familj som är där nu och som nog hinner åka hem innan ni kommer ner, eller så hinner ni precis träffa dem. Hoppas att det ska komma fler bb nu. Kram

Vi kom förresten hem igår och resan gick väldigt bra.

• Flybe
    Heavy skrev 2012-09-15 15:05:45 följande:
    Vi stod i förrgår på plats nummer 30 och vips så var vi på nr 27 i går 3 nummer  på en dag är inte illa.  Solig

Jag pratade med en vän i gårkväll som äntligen blev uppringd av AC igår. Dom + 2 till familjer plockades bort från listan igår och får nu skicka sina papper. Dom säger ju inte gärna så mycket på AC men läget ser väldigt positivt ut där nere nu och äntligen så tror dom att det ska kunna gå åt rätt håll!
    Undrar om det betyder att det kommit fler bb igår. Hoppas det. :)
  • Flybe
    Qermit skrev 2012-10-30 15:46:59 följande:
    Det tycks gå trögt för väntande i den här tråden... Jag tänker massor på er och önskar så att detta blir sista veckan att vänta! Stor kram!
    Instämmer med Qermit, hoppas att det ska komma flera bb den här veckan. Det behövs ju för att väga upp mot alla veckor när det varit tyst.
  • Flybe

Hoppas på en trevlig vår med många barnbesked från Sydafrika.
    Är så oerhört tacksam att vi hann hem med lillebror innan vårt medgivande gick ut (dagen efter vi kom hem).
    Har gång på gång under december och särskilt under julhelgen tänkt på hur det kunde blivit om vi inte fått bb när vi fick det och så har jag tänkt mycket på er som inte hann träffa era barn innan julen också.

• Flybe

Idag firar vi att det är sex månader sen vi fick får son! Vi har haft en fantastisk tid, med mycket äventyr och många gosiga stunder också. Idag hoppas och ber jag att någon, några ska få ett extra fint BB-datum. <3

Svar på tråden Sydafrika-tråd!