• Cathie

BF våren 2011 i närheten av Malmö

Hej,

Någon som har bf under våren 2011 och som bor i närheten av Malmö?

Själv har jag bf den 18 april och bor i Skurup, men är född och uppvuxen i Malmö.

• Svar på tråden BF våren 2011 i närheten av Malmö
  • Hanna1983

Min lille kille gillar inte heller värmen, så länge han inte får ligga i bara kortärmad body på en filt utomhus. Inomhus är värmen besvärande för såväl honom som mig... Han äter oftare nu när det är varmt, men som vanligt så småäter han mest istället för att äta ordentligt och sen klara sig längre mellan gångerna. Men i natt sov han faktiskt 7 h! Kanske var ovädret sövande för våra små?! Eller så var de medvetslösa av skräck?! Haha!

Jag fikar gärna men kan bara på måndag nästa vecka. På tisdagen ska vi på träff med föräldragruppen kl 13 så då kan jag eventuellt före eller efter det. Övriga dagar tänkte vi spendera på landet.

• Peecock

Ni som är lite före mig kanske kan hjälpa mig med en grej!
    Tjejen är imorgon 1 månad. Senaste veckan tillbaks har hon börjat böka vid tutten. Suger en stund och när hon börjar äta så blir hon ledsen. Släpper taget och gnäll/skriker böjer sig bakåt som en ostbåge.... och jag blir bara mer och mer stressad...för lite mjölk?fel tag?? Någon som haft samma...något råd ?

• Renesme
    Peecock skrev 2011-06-08 17:41:42 följande:
    Tjejen är imorgon 1 månad. Senaste veckan tillbaks har hon börjat böka vid tutten. Suger en stund och när hon börjar äta så blir hon ledsen. Släpper taget och gnäll/skriker böjer sig bakåt som en ostbåge.... och jag blir bara mer och mer stressad...för lite mjölk?fel tag?? Någon som haft samma...något råd ?
    Nu ammar visserligen inte jag och gjorde inte vid 4 veckor heller.. men jag har för mig där är en ökningsperiod däromkring... googla ökningsperiod och se om du blir klokare :)
  • Renesme
    Peecock skrev 2011-06-08 17:41:42 följande:
    Är det bara vid tutten hon bökar föresten? hon gnäller/skriker inte och leker ostbåge resten av tiden?
  • abbi

Yeahcarro så gjorde/gör W också ibland! Det är som dom ställer in bopparna! :)

Hanna1983: min lille småäter också tycker jag. Oftare men snabbare!

Jag kan också på måndag!

• Peecock
    Renesme skrev 2011-06-08 18:35:37 följande:
    Är det bara vid tutten hon bökar föresten? hon gnäller/skriker inte och leker ostbåge resten av tiden?
    Njae hon har gått från att vara väldigt harmonisk och lugn till att bli gnällig och bökig och vill äta hela tiden (senaste veckan) Varannan gång hon ammar så är det sådär ...hon skriker med tutten i munnen och släpper taget...böjer bak sig som ostbågen och verkar arg och frustrerad !

När amningen kom igång åt hon 45 min i taget...sen i någon vecka åt hon 10 min / bröst och nu är vi tillbaks i 45 min träsket igen! Det skiftar så hela tiden att jag tycker det är väldigt jobbigt med amningen... och nu när hon börjat skrika och böka så tappar jag modet lite.

Dessutom helt själv nu, min sambo jobbade sin första dag på jobbet idag och det kändes lite läskigt att vara ensam. Märker att jag inte till 100% känner henne som jag önskar att jag gjorde. Meeeeen det kommer väl? :)

Men hon försöker altså öka på mjölken med detta bökiga sättet !? Jag har känt att där liksom inte finns mat eller att hon inte kan locka ur mjölken...hoppas det inte är så! Imorgon är det vägning på BVC

Oj vad långt det blev!
  • SuzR

Carro: sådär gör Matilda jämt typ varje kväll men enbart på kvällen. Suger släpper skriker och så håller det på. Jag brukar byta bröst och det kan hjälpa eller så tar jag med henne i sängen och lägger mig och ammar, det kan oxå hjälpa..vet inte varför hon gör så men har fått för mig att mjölken inte kommer snabbt nog och att den är blaskig på kvällen och att hon blir frustrerad! 45 min är ganska lång amningsperiod, så var det för mig med tills jag upptäckte att hon var mätt men ville bara snutta och då prövade jag med napp och det funkar ibland! Men jag har nog kortat ner snutteriet en liten stund. Napp funkar bara när hon är helt mätt och bara är snutt sugen.

• SuzR

Carro: ja du kommer lära känna henne:) har du tänkt på ersättning? Du kan ju amma typ i en halvtimme och sen toppa upp med ersättning så blir hon helt mätt.

• Peecock

Ja jag har tänkt på ersättning! Jag vet inte riktigt varför jag inte börjat...gissar att jag önskar att amningen någon gång ska bli kontinuerlig och inte flacka fram och tillbaks. Så , jag ger det tid gissar jag ! Men hur länge ska man "hålla på"? När du toppar med ersättning, hur mycket ger du då?

• Hanna1983

Vår kille blir också arg ibland när han äter. Många gånger tror jag att det beror på att han egentligen är mätt men vill ha närhet och behöver tillfredsställa sugbehovet. Då vill han ta bröstet samtidigt som han blir arg när det kommer mjölk! Vid dessa tillfällen funkar det oftast att ge honom nappen istället. Ibland blir han även sur när jag ger honom det "dåliga" bröstet eftersom mjölken nog rinner till långsammare vid detta. Så det kan bero på lite olika orsaker hemma hos oss och vi har lärt oss (någorlunda iaf) att tolka honom efter hand. Om det kan vara till en tröst så tycker jag att andra månaden har varit mycket enklare än den första. Man både känner honom bättre (och han oss) och han är mycket gladare och nöjdare under sina vakna stunder. Han är även mer självständig och behöver inte bli buren, äta eller ligga i en rullande vagn för att vara nöjd (riktigt så illa var det nog inte, men ibland kändes det som det!).

Nu har vi fått sova oavbrutet till ca kl 5 två nätter i rad. Håll tummarna att det blir en tradition! :)

Svar på tråden BF våren 2011 i närheten av Malmö