BF våren 2011 i närheten av Malmö
Hej,
Någon som har bf under våren 2011 och som bor i närheten av Malmö?
Själv har jag bf den 18 april och bor i Skurup, men är född och uppvuxen i Malmö.
Hej,
Någon som har bf under våren 2011 och som bor i närheten av Malmö?
Själv har jag bf den 18 april och bor i Skurup, men är född och uppvuxen i Malmö.
Jag ger Matilda ersättning på morgonen efter jag ammat och sen går ut med vagnen och då sover hon i 3-4 timmar men det är den enda och längsta sammanhängda sömnen under dagen. Kanske blir det en powernap senare men snart vaknar hon och då vet jag att jag kommer få sitta och amma större delen av dagen och kvällen och så blir det ersättning igen sen. hon tar både napp och flaska tack och lov! På natten ammar jag av och till, har lite koll eftersom jag sover mig igenom amningarna! När jag vaknar till har hon somnat och jag lägger henne i hennes säng, men ibland får hon ligga kvar mellan oss. Var på BVC idag hon har gått upp 300 g sen förra veckan! Så nu är hon uppe på 3,1 kg:)yes!
Vår lille Edvin sover ju som tur är väldigt bra och väldigt länge mellan varje mål men så har han ju sin vakenperiod på eftermiddagen/kvällen. Vad gör man med bebisarna då? Vi kan ju inte lägga lillkillen för då blir hans missnöjd efter en stund och vi kan ju inte gå och bära på honom hela tiden under alla de timmarna. Vad "underhåller" man dem med? Vi tänkte snart införa babysittern då han förhoppningsvis är tillräckligt stabil för den och då kanske det blir lite bättre men finns det något annat bra att göra med dem under deras vakna "kinkiga" perioder?
Vi har redan prövat baby sitter men satte en liten kudde som ryggstöd och där satt hon typ 10 min. Annars vet jag inte riktigt hur man underhåller de små liven..jag lägger Matilda i soffan så får hon lugga där och glo lite tills hon blir gnällig och vill ammas igen. Hon är lite kvälls gnällig och då ger jag henne nappen om jag precis ammat. Smilla, hat ni prövat att ge honom napp?
William har också vakentid gaanska många timmar på kvällen.. Slumrar då o då men annars får han ligga i babygymet, bli buren en stund, i soffan på en kudde...osv.. :)
Frejas vakentid går i perioder, den ens dagen är verkligen inte den andra lik. Ena dagen sover hon jätte mkt o har vakentid på kvällen och andra dagar är hon mera vaken dagtid.
Hon brukar gilla att ligga under babygymmet en liten stund och titta annars så funkar babysittern en liten stund. oftast vill hon bli buren och vara nära. Har nu fått låna en bärsele så jag kan göra saker samtidigt som jag skall bära på Freja. Hoppas det funkar bättre att handla, städa och annat sånt där måste man gör... :)
Vi har testat napp och det fungerar jättebra. Började med det redan när han var 2 dagar gammal. Det är inte ofta han behöver den men när hans sugbehov är som störst (på kvällen och eftermiddagen) är den väldigt bra att ha =)
Jag är lite rädd för att vi har fått ett kolik-barn. Har märkt de senaste dagarna att han varit mer och mer orolig i magen och haft ont i magen verkar det som. Igår kväll/inatt skrek han i 3 timmar oavbrutet och det märktes att han verkligen hade ont i magen. Vi har påbörjat miniform droppar och hoppas att det hjälper. Verkligen inte kul när de bara vrålar och skriker och man inte kan göra något för de små sötisarna mer än att bära och vagga. Hoppas det blir bättre i natt och i kväll.
Smilla: hoppas det inte är kolik utan bara ngt tillfälligt..!
NU så är hon här !
I måndags vaknade jag upp och tänkte - Nehe, inte inatt heller altså... gick upp och käkade frulle och kolla lite tv.
Kl åtta kände jag lite mensvärk och att det rann till. Hmm..jaha..vad var nu detta? Mer slemmis tänkte jag....
Men denna mensvärk kom med 7 min mellanrum och emellanåt kom där jag-kan-inte-sitta-still-värkar. Ringde till förlossningen vid tolv och frågade och jag var välkommen in. Ringde till min sambo....inget svar.... inget svar på en halvtimme och 15 signaler. Fick lite panik...undrade var fan han var.... jag hade ändå meddelat att jag misstänkte att mer slemmis gått. Så min far tar ett manligt beslut ute i vellinge, kör in till Johans jobb....traskar in... de har ett stort månadsmöte på hans jobb men in där stormar min far och skriker JOHAN DET ÄR DAGS....Johan stormar ut till ljudet av applåder från alla arbetskamrater. Haha som på film liksom :) Jag var dock inte lika road i måndags. Johan trodde av min faders dramatik att barnet nästan var ute...men riktigt så var det ju dock inte.
Vi var uppe på förlossningen ca 13 och kl 22:15 föddes vår dotter på 2 krystvärkar. 3465g och 52cm lång.
Jag hade jäkligt ont redan från början och gjorde allt dem sa till mig på förlossningen.....låg knappt ner på hela tiden bara under de svaga ögonblicket då en BM tyckte jag skulle prova dessa fruktade sterila kvaddlar..... och jag min nöt går med på det och de var precis så verkningslösa som alla sagt att de var + så gjorde det så jäääkla ont dessa 16 kvaddlar. När Bm satte dem så skrek jag in i lustgasmasken så frågar hon - är det värkar ? och jag svarar.... NEJ DET ÄR DU OCH DINA JÄVLA KVADDLAR !!!!
Ja det blev mkt sagt under dessa nio timmar :) Så skönt att allt gick bra....brast inte så mkt...ett par stygn krävdes. De känns förståss ändå !
Kom hem tors eftermiddag. Stannade extra länge på BB för jag hade lite problem med ammningen. Det går bättre och bättre men känns som en hel vetenskap det här med ammning.
Känns så skönt att vara hemma....läskigt också ! nu ska jag se till så hon överlever.....hur ska detta gå? :)
Men hon är en nöjd bebis änn så länge!!
Vi tror att hon ska heta Signe :)
Grattis Carro! Äntligen! Vilka bm hade du? Skönt att allt gick bra trots filmdramatiken i början!!
Ett stort grattis! Äntligen! Vilken härlig historia om hur din pappa hämtade din man! Haha! Hoppas att ni njuter ordentligt nu där hemma och att amningen går bra.
Lilleman verkar spendera sin vakentid på samma sätt som era små, dvs. i babygymmet, i babysittern, på soffan eller i famnen eller selen. Skötbordet är också en favvisplats så där brukar vi också vara och "prata" med varandra.
Sover era små i spjälsängen på dagarna? Vår kille sover mest på soffan eller på min mage under dagtid. Ibland tänker jag att han borde ligga i sin säng istället för att vänja sig mer vid det men om man ska flytta honom från mig eller soffan (där han somnar efter amningen) så är jag rädd att han kommer att vakna och han somnar tyvärr inte om så lätt.
Smilla, vår kille har också haft (och har fortfarande ibland) gråtattacker då inget hjälper. Men det har blivit bättre med Sempers droppar och Minifomen. Hur gammal är din bebis nu igen? Det är kanske dags för ett utvecklingssprång (http://www.viforaldrar.se/artiklar/2003/03/20/forsta-arets-sju-mentala-s/index.xml)? Eller har
det varit såhär hela tiden? Håller tummarna att dropparna kommer att hjälpa för gråtet gör så ont i mamma- och pappahjärtat...