• Cathie

BF våren 2011 i närheten av Malmö

Hej,

Någon som har bf under våren 2011 och som bor i närheten av Malmö?

Själv har jag bf den 18 april och bor i Skurup, men är född och uppvuxen i Malmö.

• Svar på tråden BF våren 2011 i närheten av Malmö
  • abbi

Hanna1983: Härligt att det gick så bra att vara iväg flera timmar!
    Vi körde till Ullared igår, det gick också bra! :)

• Smilla

Hej å hå vad det skrivs här. Jag hinner knappt logga in på datorn här om dagarna. På söndag flyttar vi så just nu bor vi i värsta flyttkaoset. Och det är verkligen inte lätt att hinna med någon packning och flyttstädning när man har en liten. Ena dagen gör han inget annat än sover och är hur snäll som helst. Nästa dag vill han bara vara i famnen och gnälla hela dagen. Så jag har inte haft någon tid alls att gå in här.

Eftersom att vi håller på och packar m.m hinner vi inte gå ut så mycket och dessutom har vi ju ingen hiss så det är lite meckigt att ta sig ut. Jag är väldigt orolig för att vi inte kommer att hinna med allt innan flytten. Vi måste ut ur lägenheten på en dag och hinna städa allt samma dag också. Så det blir inte så lätt. 

Det har gått ganska bra med "koliken". Det är inte kolik som tur är. Han har ont i magen och är väldigt gasig och så men inte jättefarligt. Vi kör hårt med miniformen och hoppas att den hjälper till. Men kvällarna blir bättre och bättre. Det har bara varit kanske 2 kvällar men tokskrik från honom, annars har det faktiskt varit ganska lugnt. Man bär och vyssar.....

Vi har dock varit ute ett par gånger och jag har ammat ute, inga problem alls. Jag har en tunn filt över så att jag slipper blotta mig. Förra helgen var vi på Hansacompagniet här i stan och han blev tokhungrig och jag blev tvungen att amma honom där vid 3-tiden på eftermiddagen. Jag hade precis bytt på honom så vi befann oss på källarplanet så jag satte mig vid ett av borden där nere. Precis när jag börjat amma honom så kommer en av kökspersonalen fram och säger lite spydigt till mig att "Man måste faktiskt beställa något om man ska sitta här". Så onödigt att säga något sådant. Så jag sa till honom att för det första så finns det faktiskt ingen annanstans att sitta och för det andra så är här helt folktomt så det köar ju inte precis folk till er restaurang..... Då blev han tyst iaf.

• SuzR
    Smilla skrev 2011-05-23 11:21:10 följande:
    Hej å hå vad det skrivs här. Jag hinner knappt logga in på datorn här om dagarna. På söndag flyttar vi så just nu bor vi i värsta flyttkaoset. Och det är verkligen inte lätt att hinna med någon packning och flyttstädning när man har en liten. Ena dagen gör han inget annat än sover och är hur snäll som helst. Nästa dag vill han bara vara i famnen och gnälla hela dagen. Så jag har inte haft någon tid alls att gå in här.

Eftersom att vi håller på och packar m.m hinner vi inte gå ut så mycket och dessutom har vi ju ingen hiss så det är lite meckigt att ta sig ut. Jag är väldigt orolig för att vi inte kommer att hinna med allt innan flytten. Vi måste ut ur lägenheten på en dag och hinna städa allt samma dag också. Så det blir inte så lätt. 

Det har gått ganska bra med "koliken". Det är inte kolik som tur är. Han har ont i magen och är väldigt gasig och så men inte jättefarligt. Vi kör hårt med miniformen och hoppas att den hjälper till. Men kvällarna blir bättre och bättre. Det har bara varit kanske 2 kvällar men tokskrik från honom, annars har det faktiskt varit ganska lugnt. Man bär och vyssar.....

Vi har dock varit ute ett par gånger och jag har ammat ute, inga problem alls. Jag har en tunn filt över så att jag slipper blotta mig. Förra helgen var vi på Hansacompagniet här i stan och han blev tokhungrig och jag blev tvungen att amma honom där vid 3-tiden på eftermiddagen. Jag hade precis bytt på honom så vi befann oss på källarplanet så jag satte mig vid ett av borden där nere. Precis när jag börjat amma honom så kommer en av kökspersonalen fram och säger lite spydigt till mig att "Man måste faktiskt beställa något om man ska sitta här". Så onödigt att säga något sådant. Så jag sa till honom att för det första så finns det faktiskt ingen annanstans att sitta och för det andra så är här helt folktomt så det köar ju inte precis folk till er restaurang..... Då blev han tyst iaf.
    hehe jag har en familjelivs-app på min iphone! Perfekt när jag sitter och ammar, kan man gå in hit och checka läget...:) förstår att det är jobbigt med flytten! Du får tänka på hur fint allt kommer bli när ni flyttar in! :)
  • Peecock

SuzR: Tack för tipsen, vi har börjat disskutera olika alternativ till detta eviga ammande här hemma. Om det nu fortsätter någon längre tid. Hur blir dem efter ersättning ? Får man en mätt och sovande bebis?Hon äter och kommer liksom inte till ro på kvällen. Till natten och på dagen så äter hon...sen sover hon...sen äter hon...sen sover hon. Men det fungerar inte alls så på kvällen. Funderar på att ge ersättning när vi ska fira min fars 60 års dag. Vi ska till The Lodge och hade varit väldigt trevligt om man kunde käka den där 4 rätters middagen utan att slänga i sig maten, iaf inte alla fyra rätterna :)
    Matar ni med drickskål eller flaska ? Ska man isf köpa någon speciell?
    Sen verkar det vara så att hon har en favorit tutte..... hon ammar så bra från min vänstra! Det andra blir så hårt så hon får liksom inte grepp. Funderar på att bara amma favvo tutten och pumpa från den andra....

Igår somnade jag 22:30 direkt efter jag ammat. Vaknade med andan i halsen kl 05 och kom på att jag inte ammat på hela natten. Hon sov fortfarande som en gris.....vi väckte henne med ett blöjbyte och ammade sen. Skulle kanske låtit henne sova färdigt ändå? Jag amma mest för min egen skull kändes det som.

• SuzR

Carro: ja min bebis somnar gott och är med all säkerhet mätt efter ersättningen. Om hon inte somnar så är hon vaken en stund och ligger lite i matkoma. Går jag ut med henne somnar hon.hon är lite kvällsgnällig så då ger vi ersättning men inte mer än 3 ggr om dagen ibland blir det bara två. Vi ger från en flaks som jag köpte på Hemköp som är bra för den kan man sterilisera i micron i 3 min istället för att koka varje gång! Välj en flaska med napp för nyfödda.
    Matilda har oxå favve tutte men hon får gott ta från båda annars läcker den andra.
    Enda nackdelen med ersättning kan vara att dom börjar gnälla vid bröstet för att inte mjölken kommer snabbt nog. Från flaskan forsar det ju ut om man jämför! Så risken blir att dom ratar bröstet till slut..det hände med min systerdotter efter 4 mån men inte med min systerson, han ville både ha bröst och flaska! Så det är olika.

• Smilla

Jag har nog också tröttnat på mat-maratonet på kvällarna. Han kan äta en gång i timmen minst då (tycker han själv iaf). Jag orkar inte med det. Jag funderar på att börja ge ersättning. Vad ger ni och hur mycket och när? Vad har ni för tips när det gäller ersättning? Köper man det på apoteket eller? Det känns som om jag helt enkelt inte har tillräckligt med mjölk för att han ska bli mätt när han vill äta så ofta. Har ingen aning alls om vad jag ska hitta på.

• abbi

Här är högertutten favoriten, men tror det är jag som har favoriserat den inte William! :)

De flesta bebisar är lite extra gnälliga på kvällen..! Då vill W gärna äta 1 gång i timmen, men då är man ofta hemma så det är ok tycker jag!
    Har ju också iphone med familjeliv app.. Guld värd vid amningsstunderna!

• Renesme
    Peecock skrev 2011-05-23 16:56:35 följande:
    Matar ni med drickskål eller flaska ? Ska man isf köpa någon speciell?
    Sen verkar det vara så att hon har en favorit tutte..... hon ammar så bra från min vänstra! Det andra blir så hårt så hon får liksom inte grepp. Funderar på att bara amma favvo tutten och pumpa från den andra....
    Om man vill fortsätta amma och inte förvirra barnet så har jag hört mkt gott om Tommee Tippee (http://www.nappflaskor.se/nappflaska-med-brostkansla-tommee-tippee/), har dock inte testat den själv eftersom jag inte ammar alls. Använder mig av Mam's first bottle tror jag den heter och Dr Brown. Mam flaskan hittar du i de flesta affärerna för en billig peng!
  • SuzR
    Smilla skrev 2011-05-23 21:53:33 följande:
    Jag har nog också tröttnat på mat-maratonet på kvällarna. Han kan äta en gång i timmen minst då (tycker han själv iaf). Jag orkar inte med det. Jag funderar på att börja ge ersättning. Vad ger ni och hur mycket och när? Vad har ni för tips när det gäller ersättning? Köper man det på apoteket eller? Det känns som om jag helt enkelt inte har tillräckligt med mjölk för att han ska bli mätt när han vill äta så ofta. Har ingen aning alls om vad jag ska hitta på.
    jag ger Nan, 60 eller 90 ml (eller är det cl??)  2, max 3 gånger om dagen. Jag köper på hemköp men det finns typ i vilken ica som helst.
  • Paulamaula

Dom flesta små är lite kinkiga och vill äta mer på kvällen eftersom mjölken är tunnare än vad den är på dagen. Jag ammar Freja helt men jag hade gärna gett henne flaska då och då så man kunde komma iväg för sig själv...

Tyvärr har jag negativa erfarenheter av flaskmatning från våra två andra barn. Både Julia och kian gav upp bröstet vid tre/ fyra månaders ålder till fördel för flaskan.
    Det var så lätt för dom att äta ur flaskan. Jag tyckte detta var jätte jobbigt då barnen fortfarande åt på natten fram till dom kunde börja med välling.... Jobbigt och gå upp på natten o fixa flaska några gånger....
    Men alla barn är olika :) och man gör det som känns bäst !

Vi kommer ut på lite småsaker, affären, tagit en fika med en kompis och mindre promenader till från dagis... Annars är det mest folk som kommit hit på besök. Veckorna går jättefort och mina stora går på dagis tis-tors så övriga dagar det fullt ös här hemma. :)

Svar på tråden BF våren 2011 i närheten av Malmö