• saknaden

Vi som fått barn med IVF i falun.

Här hänger vi som äntligen fått våra små med hjälp av Ivf i falun. Andra är självklart oxå välkommna att diskutera allt som vi nyblivna föräldrar har i huvudet!

Här diskuteras allt mellan himmel och jord!
    Från avslag till blöjor. Rädslor och amning, magknip och allt ni bara kan tänka er..
    Så häng med du oxå.Baby

• Svar på tråden Vi som fått barn med IVF i falun.
  • Rasmusnalle

Hej tjejer

Jag är mitt uppe i ett virrvarr av matning av lilla Ronja. Hon går inte upp i vikt. Har stått stilla i 2 veckor så nu började jag igår med att pumpa ur. Matade henne en stund och när hon började bråka och dra vid tutten så fick hon nappen en stund och pappas famn. Då kunde jag pumpaa ur och jag fick ut 50ml som hon sen fick på flaska. Jag är livrädd för att ge flaska..vill inte att hon sen ska rata mitt bröst.
    Hon åt gott och slocknade och sov 4½ timme inatt..perfekt.

Nu imorse när jag matade åt hon ättefint från bröstet i ca 1 timme o 15 min men kunde bara pumpa ut ca 5-10
    ml som hon fick och hon verkade vilja ha mer efteråt.

Nyss när jag skulle ge henne bröstet då gallskrek hon bara och ville inte alls ha..tänk om det inte finns nån mjölk till henne nu för att jag pumpade ur..hon tog inte nappen heller. Vill hon ha flaska nu??
    Hon tvärslockande nu istället.
    Vill inte pumpa ut och ge henne en slurp på flaska först för då kan jag ju inte amma henne, för då är det ju tomt..OND CIRKEL??!!!??

Vi ska till BVC imorgon igen få se om hon har ökat. Har sagt till bm att jag inte vill ge henne ersättning, jag vill pumpa ut min mjölk först och ge henne eftersom jag har mat. Gör jag fel??

• Ms Kanga

Hej Nalle, roligt att du har hittat hit.
    Det här med amning är inte enkelt Både du och Ronja måste lära er det. Rent spontant tycker jag det låter lite länge att amma mer än 30-40 min/ tillfälle. 
    Har du prövat att ligga ner och amma så bebisen kan styra själv lite mer hur nära hon vill vara med näsan? Du kan också testa om du har stora bröst som jag (F-kupaFörvånad) att ha en hoprullad tvättlapp/gästhandduk så att tutten inte åker in mot kroppen lika mycket när du ammar. Man ska även kunna låta barnet sitta i famnen och amma upprätt för att de inte ska få i sig så mycket luft men det har jag aldrig lyckats med. Det kan vara så att hon får sig luft så hon får ont i magen och det är därför hon krånglar.

Du kan inte gå på hur mycket mjölk du får ut i bröstpumpen med hur mycket mjölk som bebisen kan dra ut därifrån. Jag t ex släpper inte till någon mjölk till en manuell bröstpump och bara 10-20 ml till en elektrisk trots att det finns bra mycket mer därinne.

Jag har givit tillägg till båda mina pojkar och ingen av dem har vägrat tutten i förmån för flaskan. Jag har använt avent-flaskorna så att de har fått jobba lite för att få ut mjölken, inte bara ligga och gapa och svälja. Först amma tomt i båda brösten sen fylla på med ersättning tills de varit ordentligt mätta.

Lycka till och testa lite olika ställningar i amningen så ska du se att det ger sig. Hör med BVC/amningsmottagningen om de kan ge dig några bra tips om de kan vara med vid ett amningstillfälle. Jag hoppas Ronja gått upp ordentligt i vikt imorgon

Mina ljuvliga pojkar Junior 071017 & Lillebror 100726
  • dalamilla
    randigarutan skrev 2010-10-05 01:32:26 följande:
    det tycker jag verkligen att vi ska!
    Fika alltså!
    men Dalamilla, vad ger du henne en gång per dag? TIllägg eller från bröstet?
    jag har också en jättenöjd bebis och känner också ibland och undrar, jaha när kommer bakslaget då?
    Han har bara lite ont i magen då och då och övertrött annars sover fint överallt och blir nöjd när han fått mat.. Men jag tycker inte man förtjänar nåt annat när man kämpat så hårt för att få barn! 

Jag ger henne tillägg.
    Då kanske vi ska försöka dra ihop en liten träff. Vilka tider passar er??

Rasmusnalle: Det är tufft det där med amning. Kom ihåg att jag hade tufft med min första. Innan man lär sig. Nu går det mycket lättare med henne. I början hade jag en amningskudde med småkulor i. Var skönt men nu så ammar jag henne utan eftersom jag har stora bröst och hon är stor så kan hon ligga i mitt knä nästan. Men när vi är hemma och är själva ligger vi i sängen och ammar. Tycker att hon tar bättre då..

arwen00: Hihi jag har också stora barn. Var på BVC idag med henne. Två månader idag och hon väger nu 6070 och är 61 cm lång. Min son var 6000 gram och 63 cm när han var två månader så de följer varandra rätt lika....

• Wehee

Hej på er. Hoppas ni har det riktigt bra med era småttingar. Jag tänkte ge mig på att sy babynest i dag. Ni som gjort det..Hur läng tid tog det ungefär?
    Rasmusnalle, jag måste nog gå in i din blogg för jag minns att du hade sån bra beskrivning där.

Kram kram

• Elias Emil

bor ni  närheten av varandra eftersom ni pratar om fika?

• saknaden

wehee. För mig tog det ca 1,5 timme att sy nästet. Har man bara allt hemma så. Det är det bästa vi har Maria sover jämt i det, hon älskar det. Men vi sydde i fel tyg. Ett kallt i bomull. I dag hade jag sytt i flanell eller liknande. Men vi har en snutte filt i botten nu så. . . lycka till.

• saknaden

Nalle. Hur gick vägningen? Så där håller Maria oxå på. Men hon går upp, har försökt ge henne ersättning då jag trodde hon inte fick mat, men den vägrar hon ta. Tar inte napp heller. Men dom har ju uppåtar dagar då dom äter dom mer. Det sätter fart så man tillverkar mer mjölk då. Jätte bra att du pumpar då får du mer fart. Själv får jag knappt ut något när jag gör det. Och sova 4,5 h vilket lyx. Den här donnan sover max 2h sen är det mat som gäller. Men det är mysigt. Jag är oxå livrädd att inte ammningen ska fungera. Vill ju så gärna. . . .Som vanligt skriver jag från mobilen. . .

• randigarutan

Elias emil, jag tror en del av oss bor i närheten medans kanske andra lite ifrån, har själv lite dålig koll..

Fika vore ju kul, nu i oktober kan jag alla helger utom 23-24.. om det nu bara är helger som funkar vill säga...

ja det där med amningen.. suck...
    Saknaden, förstod inte din beskrivning av hur du ligger på natten men jag ligger bara på tex höger sida då han ammar på höger bröst och han ligger strax nedanför det och min högra arm lägger jag under kudden som jag ligger på. Funkar bra men är lite öm när jag vaknar sen två timmar senare om jag somnat ifrån..
    Däremot tycker jag det kan va svårt att få till det i sittande position.. använder amningskudde men lite svårt det med i bland då han hamnar så långt nedanför så jag ändå måste hålla upp honom... 

MsKanga, är aventflaskorna som tomme tippee? Jag har köpt såna och använder när jag ger utpumpad eller tillägget..
    Jag tror inte bebis vägrar bröstet bara för att de fått flaska men ifall det är så kanske det kan hjälpa med amningsnapp?  Jag använder det varje gång nu för att vi drog slutsats att kanske Simson inte kunde suga riktigt rätt utan och därför gick ner lite i vikt så imorgon får vi slutdomen om han lyckats gå upp i vikt bara genom amning och amningsnapp utan tillägg... nervöst!

Oj nu vaknar han måste rusa!

kram

• Rasmusnalle

Wehee: Lycka till med babynestet, självklart får du gå in på min blogg
    Min lilla Ronja hatar att ligga där Hon har sovit där en gång då jag la ner henne sovandes i den..men hon va snabb att vakna.. vet inte varför hon inte tycker om den..kanske för att hon va så lång när hon föddes..55cm. Hon är nu 58cm. Ska ge den till min katt Sotis ist han tycker om den

Saknaden: Jo då hon har gått upp lite från 4420 till 4490 så det tar sig. Jag har längtat efter den här stunden så länge, att amma och mysa tillsammans så man blir ju lite ledsen när det inte fungerar.

Kanga: Tack för tipset med avent flaskan ska kolla upp den. Idag har vi tommee tippiee, ser ut som ett bröst..ska väl efterlikna bröstet. Den fungerar bra, kanske lite för bra.

Imorgon ska jag iaf träffa en kvinna från amningshjälpen..ska bli spännande

• Wehee

Nu är jag klar med nästet tack var Nalles beskrivning. Tack! Ok Ronja gillar inte att ligga i sin. Hoppas min kommer gilla det. Det är ju så praktiskt eftersom man kan flytta med det lilla nästet i hemmet liksom.
    Nu vill jag också över till den här tråden. Sex dagar till bf.

Svar på tråden Vi som fått barn med IVF i falun.