Inlägg från: Kärt barn har många namn |Visa alla inlägg
  • Kärt barn har många namn

4 missfall.. Finns det hopp?

Hej! Får man vara med här? Beklagar att ni också får lida igenom detta. Ingen borde få vara med om detta!

Smulan: blöder du mycket? Jag skulle åkt upp och tagit en koll!

Fick mitt fjärde MF/MA för 12 dagar sedan. Skulle också haft i mars, med tanke på Vickan. Är helt hjärtekrossad! Imorgon är det dags att jobba igen, fick livmoderinfektion efter skrapningen...

Men nu ikväll kommer det färskt blod, har som mensont också. Vad är detta?
    De andra gångerna har jag fixat att få ut det med cytotec, men denna gången blev det skrapning. Fick inte välja. MA i v 10+4, fostret dött v.8+3. Upptäcktes på bil, tack vare min historik. Annars inga tecken på att något var snett.

Får fortf positivt på gravtesten, Men svagt.
    Ska man ringa kvinnoklinken imorgon? På två vul har de sagt att allt är ute. Varför blöder man då? Varför tar det så lång tid att få ur all hcg ut kroppen? Någon som vet?

Tack!
    Blödde färsk och det minimalt endast natten efter skrapning o sedan bara pytte bruna flytningar, igår o idag kommer det färskt blod. Man blir så trött på eländet.
    Har som mensont också... Ja jag ringer direkt imorgon bitti.
    Fick remiss på utredning. Någon som gjort det här? Är det bara tester o vul?

Dum som man är så hade jag ej ont imorse o inget blod än idag. Så jag ringde inte. Inget brev med tid heller...undra hur lång tid det kan ta?

Timoa: ledsen jag blir, hur gör ni nu? Självmedicinerar och kör på?

Nu blöder jag igen!!! Åhh blir så ledsen. Vad är detta? Någon som haft liknande? Imorgon är det ju två veckor efter skrapningen o att jag ej blödit första veckan men nu??

1. marieh (TS) - 39 år, 1 barn född -01, 5 MF (Ofostrig, MA, MF, MF, MA).
    - Har sedan februari (sista skrapningen) försökt att ta hand om min kropp genom TCM, akupressur, vitaminer mm mm.
    Men kommit på att allt bara stressat mig mer, allt har nog handlat om ett kontrollbehov och ett sätt
    att vägra inse min maktlöshet... Har släppt det nu och går hos en akupunktör i syfte att få ner min stress/oro (plus att hon sätter för fertilitet). Äter även vissa vitaminer som jag läst ska vara bra att stötta kroppen med.
    Kommer vid nästa försök äta prednisolon & trombyl (utan läkares ord) samt progesteron & fragmin (läkares ordination).

Flawless" 37år,
    ett barn född -94.
    Försökt få ett till i ca 5år men bara fått 3 mf, senaste i sep-10.
    Har inte mycket hopp men ger ändå inte upp det.

Najje: 31 år
    Inga barn
    försökt i 7 år, 1 MA (juli 2009), 2 MF (okt & dec 2010).
    Pågående missfallsutredning. Genomgår IVF och hoppas komma igen i början på juni.
    FET (embryo från frysen) 28/5 Testdag 9/6 - Negativt resultat
    Ny IVF, började spraya 5/7, insättning i början på augusti
    ET (insättning av embryo) 2 st 11/8
    Testade positivt 26/8 på ruvardag 15

Annica P: 38 år 1 barn 2004, sedan 5 MA i v 8-11 2008-2011 (2 skrapningar inkl 1cytotec, 3 naturliga)
    Utredning har visat/inte visat kardiolipinantikroppar och sammanväxningar i livmodern (opererade). Ordinerad Trombyl, TrioBe, Progesteron, Fragmin och Prednisolon. Även Pergotime för att bli gravid.

Görling: 36 år
    1 barn född 2009, 5 Mf (1 ofostrig + 3 MA före sonens födelse, sedan sent MFi vecka 18 i okt 2010). Utredning visade inget fel. Har egnomgått missfallsutredning som inte visade ngt fel. Åt Trombyl i den lyckade graviditeten. Försöker nu med Prog kräm + kontakt med MF - läkare Lennart Blomqvist.

Ninnin82: 28 år
    Inga barn, har försökt i 2,5 år men de har slutat med 5 MA första i v. 17 och dom andra i v. 8-10. Samma här utredningarna visar inget fel. Har också kontakt med Lennart Blomqvist. Nästa graviditet kommer jag ta Progesteron och Trombyl.

Timoa, 41år
    1 barn född 2009 (gm IVF), under 2010 gjorde 3st IVF:er, samtliga blev graviditet men slutade i MA/MF
    (v8,v8 samt v5). Samtliga ggr fått progesteron. Ny IVF jan2011 blev lyckad graviditet, som jag hoppas ska gå hela vägen. har varit enormt orolig för MF och tacksam för varje vecka som går.... BF 6okt2011.
    denna gång fick jag trombyl som jag ätit sedan ET (isättning av embryo)

Vilaa, 26 år:
    1 barn född 08. Försökt få ett syskon sedan 09, 4 missfall. MA vecka 11 - Okt 2009, MA vecka 8 - Maj 2010, Spontant missfall v 5 - Juli -2010, MA vecka 15 i decmber 2010. (3 skrapningar)
    Utredningen visade inga fel, åt trombyl i den graviditet som gick till v 15, men tyvärr inte hela vägen. Gjorde en operation i livmodern och tog bort sammanväxningar våren 11, ev kan sammanväxningarna komma från alla skrapningar jag gjort efter MA:na.
    Blev gravid igen aug-11, åt trombyl, levaxin och progestron. Slutade tyvärr ett till MA i vecka 9. Ytterligare skrapning. Tror själv det har med immunförsvaret att göra, har konstaterade antikroppar mot sköldkörteln, vill testa prednisolon mm.

Mojsen21, 34 år:
    1 barn född 2008. Har försökt med syskon i 2,5 år. Har fått tre MA runt v.9 (nov- 2009, nov- 2010, maj- 2011). Ska påbörja missfallsutredning innan sommaren. Fick börja med Levaxin efter första MA.

Kärt barn, 31 år:
    1 barn född 2009. 3 MA i v.14 (dec -07), v.10 (april -08) och v.11(aug -11) och ett MF v.5. (mars -11).
    Det tar alltså sin lilla tid för oss att blir gravida också...Nu när jag äntligen blev gravid i juli, självmedicinerade jag med albyl från ÄL för första gången. 
    Ska påbörja missfallsutredning och väntar på att få en tid inom kort förhoppningsvis.

Annica P skrev 2011-09-12 22:16:12 följande:
    Välkommen kärt barn! Vi vill ju egentligen inte hänga här utan vara glada föräldrar. Men när situationen är som den är finns här ett fantastiskt stöd. Beklagar verkligen dina missfall och hoppas att en utredning kan ge er svar. Ofta gör de tyvärr inte det. Jag har gjort en utredning som vid ett tillfälle visade antikroppar i blodet och även en sammanväxt livmoder, troligen efter två skrapningar. Dock har inte varken operationer för det sistnämnda eller diverse mediciner gett effekt än, jag har nu 5 MA i bagaget (dock med en lyckad graviditet först som tur är).
    Tack! Ja det är ju skit att vara i den här tråden egentligen! Men ni ger mig redan hopp och peppning {#emotions_dlg.flower}. Skönt med några som verkligen förstår.
    Ser man sammanväxtningar på vul?
    Vad äter du för mediciner nu?

Ninni: Känner igen mig! Varm kram!
    Min granne är gravid nu. Ja vi känner oss som hemma hos varandra och umgås mycket.
    De började försöka när de fick höra om oss....och lyckades på första försöket... 
    Jag vill inte veta av de numera, såå hemskt. Jag skäms för mina känslor. Men jag pallar inte, dock känns det lite bättre idag men ack vad tungt det är. Och denna avundsjuka. Här har vi kämpat i ett år och när man väl får ett plus, har sett ett hjärta slå och så blir det ändå missfall! Ja, då är det SURT! Gråter 

Jag ringde och kollade med kk. Så länge det inte var några större mängder så skulle det vara lugnt och de trodde smärtan berodde på att livmodern drar ihop sig. Så nu kör vi på det och jag ringer igen om det blir värre tänkte jag. Tar ett nytt grav test kanske idag önskar att jag kunde hålla mig tills på lördag men.... jag vill ha det neg nu! Så vi får börja om. Plus att jag faktiskt börjar bli desperat efter gubben Skäms. Det trodde jag aldrig, så trött jag var på allt med sex efter att ha kämpat så länge...  

Vad gör prednisolon?
    Annica P skrev 2011-09-13 23:27:12 följande:
    Kärt barn: Nej, sammanväxningar måste kollas "från insidan", vul räcker inte. Det hade jag gjort många innan och trodde då att det borde räckt, men icke. Just nu äter jag inga mediciner alls, utan har en "plan" om en mer naturlig graviditet som stöttas av kinesiska örter vid ev plus. Funkar inte det skulle jag göra ett sista försök med full medicinering från ÄL, med risk för mycket mediciner under lång tid. Trots vad jag just skrivit har jag egentligen gett upp, sannolikheten är mikroskopisk. Då tar det hela heller inte så mycket energi. Istället för att bli värre för varje missfall blir det "bara ett till" i raden.

Trombyl har jag ätit konstant tidigare, men de andra började jag inte med förrän vid plus. Prednisolon är kortison och ska hindra immunförsvaret att angripa embryot. 
    Går det bra med blödningarna?

marieh: vilken bra tanke att dela upp alla missfall över alla kvinnor! Den stödjer jag helhjärtat. Vet inte vad jag ska säga om resten, mer än att du har mitt fulla stöd och empati. Att vi kan reagera så olika på hormonerna, jag känner som sagt ingenting. Ditt liv verkar bli helt upp och ner, och det är ett högt pris om man måste hålla på ett tag. Förstås värt det om det blir en lycklig utgång, men det finns ju inga garantier. Grattis 10-åringen! Fokusera på henne så gott det går.

Kram alla Hjärta 
    Inifrån, hur gör de det? In via livmoderhalsen o tittar? Och hur vet man om man fått en sammanväxning? Blir så trött på detta!
    Spännande med "rent" tänk. Jag ska till en magi-dam på koll i nästa vecka. Hon hade hjälpt en tjej som fått 14 missfall! Trombylen, hur åt du den när det kom mens? konstant? Blödde mer?

Själv så är det inget färskt blod mer ..... än...... bruna flytningar dock.
    Barbaboo skrev 2011-09-14 10:40:47 följande:
    tack timoa  :)  jag har testat tidigt alla gånger jag varit gravid, därför är jag neggo ;)

nu har jag bokat tid med min "braiga" gyn-läkare, fred 30 sept.

sköterskan lät inte så himla positiv om att jag skulle kunna få hjälp.. och fertilitetsutredning
    verkar inte kunna gå för sig, eftersom jag inte försökt bli gravid i 1 år..och att jag tidigare kunnat bli
    gravid osv osv.. men jag vill ha lite pepp, stöd och mediciner, sen är jag rätt självgående tror jag...

men jag tänkte på pergotime.. måste man ha utrett att man inte ägglossar för att få det utskrivet?
    eller kan man få det som ett litet stöd.. för att jag känner ju att det är brottom..

behöver tips o råd, vad tycker ni att jag ska ta upp med henne.. det känns som att det är sista chansen
    till hjälp.. blir ju 40 i december och de hade en gräns vid 40 sa hon jag pratade med.. (men det kanske handlade om fertilitetsutredning.. hjälp o stöd från sin gynekolog måste man väl få efter 40?)

ja snurr snurr.. lätt att släppa taget, right ??

tack å lov man har ett jobb att sköta ;)

kramisar
    Jättebra att du har fått en tid! Man kan stärka sin egna Äl med pergo time. Helt klart värt att prova, och som jag förstått det, en av de vanligaste insatserna när man söker hjälp. Är det samma pappa? Grattis till 10-åringen! Säger som de andra och som jag själv gör, lägg fokus på det barn man har. Även om längtan är svår så kan jag komma på mig att längta mer än vara närvarande med mitt barn och då blir jag riktigt deppig.  

EGO: Igår kväll somnade jag med ett leende på läpparna! Jag fick Äl-slem!! Tjoho! Hur är det nu? Är det östrogen som producerar slemet?
Svar på tråden 4 missfall.. Finns det hopp?