• Speck

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Kelsson1 skrev 2011-05-08 21:09:51 följande:
    Speck: Ja du har inget annat val än att ta det lungt. Speciellt om barnrummet inte är klart Glad. Ja ja, minsta problemet är väl mammkläder, JAG ÄR JU GRAVID då spelar det ingen roll om jag går klädd i säckväv Skrattande. Håller med din svägerska du har fiiiin mage (av bilderna att döma)!

Hahahah, ja det kan du säga nu! Inte är de bättre sen när du inser att dte faktikst inte finns nåt du kan ha på dig och du känner dig fet och otymplig och affärerna suger och du har div krämpor o hormonerna rusar.. Herrejistanes. Då känns säckväven långt bort och du önskar ändå nånstans där inne att du kunde få visa upp din gravidmage i lite fina kläder.. Flört
    Men du har rätt som vanligt att man ska fokusera på det positiva.

• Speck

Jis: C:a 2-3kg, om jag inte missminner mig. Jag var på inskrivning i vecka 11 och då tror jag vågen stod på +2, men jag hade varit uppe på +3kg innan, men vikten är svår o lita på i början.. Man är förstoppad o svullen o hu jeda mig. Glad Det pendlade en del.

• Speck
    Kelsson1 skrev 2011-05-09 17:05:51 följande:
    Speck: Känner mig redan fet, har ju passat på att gå upp i vikt redan. Innan försöket nu fick jag på mig storlek 40, nu kommer jag inte ens i storlek 44 som jag hade sparat från tjockistiden...!
    Trosor hade jag stl 36-38 i innan, nu sitter stl 42-44 skönt på nederdelen.. De e bara o gilla läget. Såg ett foto på syrrans hund som är hyffsat nytaget, och då ser man bara mina ben i bakgrunden - ÅH HELVETE va chockad jag blev när jag insåg att det var MINA feta lår man såg i bakgrunden. Jag har verkligen rundat på mig. Nåväl. Bara dryga 3mån kvar sen så poff försvinner de mesta innan jag ens lämnat bb Flört
  • Speck

Kelsson: Självklart! Visst är det bebisen som är huvudsaken! Men iom att jag haft ätstörningar tidigare så kanske jag har det svårare än andra att acceptera förändringen som sker med kroppen. Jag vet inte, bara spekulerar. Det är i självbilden problemet sitter, ingenstans annars. Förnuftet tar det hela med ro Glad
    Du o jag får ses i vinter o ta nån barnvagnsprommis så ska du se vi kan peppa varandra i viktnedgången!
    Alla i min familj är överviktiga eller har varit så det ligger lite i släkten hos mig. Men skitsamma vikt är tråkigt.

Däremot är sparkar roligt och idag när jag låg i soffan var de så himla kraftiga kickar att de kändes nästan som den försökte sparka mig upp ur soffan Flört Nu ska jag gå o lägga mig o se fram emot kvällens föreställning. Lill-Speck brukar alltid ha massa kul för sig i magen så jag blir helt fascinerad över att ibland petar magen åt höger, ibland blir den konformad, ibland skogaholmslimpsformad Skrattande Och så hoppar de under huden av alla sparkar o slag att det ser ut som jag kokar haha..
    Ååh vad jag ser fram emot att ni andra kommer till detta underbara stadie när man känner kickarna!

Aporopå nåt annat, jag har tametusan börjat läcka bröstmjölk! Förvånad Hoppas de inte ska hålla på o läcka varje dag nu...

• Speck

Kelsson: Vikt schmikt eller hur?! Flört Vi är gravida, vackra kvinnor i våra bästa år!
    Känner mig lite snopen, blev ingen föreställning igår kväll när jag gick o la mig, lill-speck var nog lika trött som sin mamma så vi somna in båda två så fort jag la mig ner Tungan ute
    Jaa.. jag har tänkt på det där med ilägg men usch. Det finns ju inte ens nån amningsbh som passar mig va jag hittat än.. Suck suck.

Hur mår ni andra gravida idag då?

• Speck

Tråkigt ni som fått bannor för er vikt oavsett om det är för att ni väger mycket eller lite. Jag var lite rädd att min bm skulle kommentera min viktuppgång när jag vägde mig andra gången men hon sa typ bara "bra" och anteckna.

Men asså Vickan och Mumlan, hur har ni egentligen gjort för att inte gå upp.. Jag måste äta mellanmål dels ett på förmiddagen mellan frukost o lunch, och sen ett till när jag kommer hem vid 15-tiden på em. Och sen äter jag någon grönsak som mellanmål på kvällen efter middagen... Jag äter väl kanske lite föör mkt därav min viktuppgång, men om man är hungrig så man mår illa så förstår jag inte hur man ska kunna låta bli.

Jis - tråkigt att relationen med kompisen strular men som du sa - det är nog mkt hormoner i cirkulation där..

• Speck

Kelsson: Tidigt i grav är att äta det enda som hjälper mot illamåendet. Jag älskade att äta apelsiner, morötter, sallad och gröna äpplen alt skorpor, mackor, filmjölk... Anyways. Äta = det enda som hjälpte mot att göra mig mer illamående.

• Speck

Vad jag läst på livsmedelsverket så behöver man i regel en frukt extra första trimestern, en frukt och ett mellanmål extra andra trimestern, och sen typ 2 mellanmål extra i tredje trimestern.. Nåt sånt stod de. Men jag är bara i 2a trimestern och äter redan 2 extra mellanmål och frukt/grönsaker.. Men asså. Va i helvete, man får göra det som krävs för att klara av omställningen det innebär att bära och utveckla ett barn!

Kelsson: Haha, ja nog kan det vara så att du prövas, men det är bara o fortsätta intala dig att du tar vadsomhelst för att du är gravid så kommer hjärnan fatta så småningom kan man hoppas.. lite fake it til you make it Skrattande

• Speck

Viksan: Ja.. vad är det för slags huvudvärk.. den sorten som gör ont? Flört Nää men oftast ensidig, migränliknande, blir ljud o ljuskänslig och lite "dum i huvet" = kan inte ta in instruktioner så lätt, eller komma ihåg vad folk säger till mig ens medans vi pratar o sådär...
    För mig har jag huvudvärk oavsett om jag jobbar eller är ledig, den var varje dag förut, nu är det bara ett par ggr/vecka. Däremot tycker jag att sjukskrivning hjälpt på så sätt att om man har skitont i huvet, så vill man ju inte hålla på o sjukskriva sig varje gång man får det - det funkar liksom inte. Så jag har ju varit på jobbet trots huvudvärk och då är det VÄLDIGT skönt att kunna gå hem kl 14 och lägga sig och ändå tjänat lite kosing under dagen.
    Så sjukskrivning förbättrade inte huvudvärken, men livskvaliten för mig. 6 tim är mer hanterbart än 8, och man förlorar ändå inte SÅÅ mkt pengar på att vara sjukskriven 25%...

Jag har haft lite problem med yrsel men inte så mkt. Jag har dock väldigt lågt undertryck så de är blodtrycket som gör de för mig. När var du o kolla blodtryck senast? Vad är du i för vecka?
    Alternativt kan det vara en idé för dig att börja äta Niferex o se om huvudvärken blir bättre av det.. Vad hade du för hb på inskrivningen?

• Speck
    Kasa: Fy va obehagligt!! Himla skönt att sett att bebisen levde o mådde bra. Min läkare förklarade för mig att ett missfall börjar alltid med att bebisen dör - sen kommer blödning. Så om man blött men bebis lever så är de inte missfall! De va iaf himla skönt att veta tyckte jag.
    Hm, äppeljuice? Va ska de va bra för?

Kelsson: Jag är också sjukt sugen på morötter jämt, o har varit de under hela grav.

Strössel: Precis de har jag varit rädd för ska hända fast att våra katter hoppar upp på magen! Den ena väger dryga 8 kg så det är som en mindre hund.. Skönt att allt såg bra ut!

Viksan: OJ det var himla lågt blodtryck! Jag har aldrig varit under 105 i övertryck.
    Jag började få sådär mycket huvudvärk ungefär till vecka 12 när illamåendet var över... och sen blev de bara värre o värre.. men efter jag började med järntabletter så blev de lite bättre, sen dess har jag inte huvudvärk varje dag längre.
    Jag deltidssjukskrev mig inte förrän jag fick sjuka besvär av foglossningen, men min livskvalité va inge vidare innan sjukskrivningen pga huvudvärken o de långa arbetsdagarna.. Jag gick mest runt o grät och orkade ingenting o ville ingenting.. Så sjukskriv dig innan du kommer så långt är mitt tips - ingen vits o slita på sig själv mer än nödvändigt.
Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011