• Speck

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Jis skrev 2011-05-04 10:33:06 följande:
    jag ska ta det lugnt med att bära, nu får mannen bära hädanefter (vilket han gör nu oxå iof). jag är väldigt aktiv, cyklar till jobb, springer runt å har ett rätt stressigt jobb i omgångar..det påverkar säkert oxå. men dom på gyn säger ju bara lev som vanligt.
    Asså allas grav är ju olika, men är din ens litegrann som min så får du vackert ta o acceptera att "leva som vanligt" kommer ändras ganska snart. Stressen på jobbet gjorde att jag kunde få ont i magen, och vad jag för aktiv kunde jag också få ont i magen (detta i tidig grav så det var inte sd som jag har nu) och bärförbudet gjorde att jag kunde inte göra sånt osm jag tycker om t ex möblera om och hålla på mycket aktivt..
    Så för mig är det - vila, ta dte lugnt, gå långsamt, bär ingenting, stressa inte, lyssna på kroppen... Alltså jag har haft jättesvårt för att acceptera att jag inte kunde leva som vanligt! Jag hade ett par veckor då jag verkligen GNÄLLDE över allt jag inte fick göra.
    Nu har jag accepterat läget.

Men, en kvinna på jobbet som är beräknad 1 dag före mig - hon lever i princip som innan grav. Stress på jobbet, jobbar heltid ännu, verkar inte ha några fysiska krämpor så det behöver ju självklart inte bli som det blivit för mig - jag vill blott påpeka att livet "som vanligt" kanske inte går att ha som gravid.
  • Speck

Jis: inte meningen att stressa upp dig eller nåt, jag bara menade att du skulle vara beredd på att det kanske inte går att leva som vanligt även om du vill eller hur jag ska säga. För mig (dumt nog) kom det som en chock. Jag trodde jag skulle kunna leva på i princip som vanligt även fast jag var gravid. Men som jag sa - vissa kan det! Men lyssna på kroppen Glad

• Speck

Jis: Tråkigt beteende av din vän. När jag berättade för mina vänner så frågade dom "vet den o den om det" och om jag sa nej så väntade dom med att prata med varandra om det tills jag hade berättat. Det är så en vän SKA göra enligt mig.

• Speck

Nu åker jag bort till landet i ett par dagar, härliga semester mitt på våren! Kunde ha varit bättre väder men jag är övertygad om att vi får det härligt ändå. Sakna mig inte för mycket babes!

• Speck

Carlan: lätt hänt, var inte för hård mot dig själv. ett tips till för oss med gravidhjärna - sätt påminnelse på mobilen - FÖR ALLT!! Räkna ALDRIG med att "det där kommer jag ju ihåg" för att guess what - det är så jävla lätt att glömma. Jag läste nånstans att det är en myt det här med gravidhjärna - men jag vettefan om jag håller med. Min hjärna klarar inte av att komma ihåg ens de enklaste småsaker nu för tiden.

Kelsson, Jis - jag har också en jättestor och spänd mage idag! Den trycker upp mot lungorna o magsäcken o gör det tungt att andas!

Jis - fosterdiagnostik är verkligen nåt att tänka på, gemensamt. Ni måste veta var ni står redan innan - OM det visar sig vara något fel med barnet ska ni behålla eller inte? För att försöka ta ställning till det efteråt...

• Speck

Fina bilder Kelsson! Din bebis va väldigt lik min bebis på vul, men vi verkar ha gjort ung samma dag!

• Speck

Bleeh apropå dumma kroppar.. idag har jag varit in på förlossningen akut på extra koll då jag haft såna hemska förvärkar idag! Kunde inte  gå och de försvann inte trots att jag la mig o vila.. så där har jag tillbringat lördag em /kväll. Ingen höjdare. Tappen dock opåverkad, ingen urinvägsinfektion, allt bra. "försök ta de lite lugnare" jag har knappt gjort nåt idag!
    Trams.
    Men fortsätter de såhär så tyckte hon att jag ev skulle bli sjukskriven - noes! Då kommer jag bli galen.. Hoppas de försvinner magiskt inatt. Det har blivit bättre på så sätt att de inte gör ont, men har fortf mellan 1-3 /timme.. Vilket är störande. Hoppas ni alla andra har kunnat njuta av sommarvärmen iaf!

• Speck

Jis - detsamma får jag väl säga till dig! (hoppas att det ger sig dvs)

• Speck
    missan skrev 2011-05-08 09:55:01 följande:
    Speck: jobbigt med så kraftiga förvärkar! Vilken vecka är du i nu igen?? Ja, det är ju svårt att ta det lugnare än lugnt.. :)
    Ego:Gårdagen försvann i ett töcken. Sov jättemycket hela dagen, annars slöade jag i soffan. Min man åkte till landet själv för att jag har så mkt med skolan och för att jag ville fixa lite i kaoset här hemma. Gick ju inte så himla bra alltså.. Foten i munnen Illamåendet tilltog och blev mer kraftigt igår vilket resulterade i att jag fick köra porslinsbuss.. Kräks
    Nu ska jag försöka ta mig själv i kragen!!
    Jag är i vecka 26 nu, så fortf långt kvar!
    Usch jobbigt att behöva köra porslinstruck, det slapp jag ju helt som sagt. Känns himla skönt, kräkas är bland de värsta jag vet - känner mig alltid så äcklig efteråt o tycker inte man blir av med kräkdoft/smak... Jag har bara kräkts 1 gång under denna grav o de va av migrän.
    Jis skrev 2011-05-08 17:35:13 följande:
    jag testade mammakläder idag, vilket hån. Herregud. Jag blev så besviken. H&M hade inget som var speciellt roligt alls. Köpte två kortärmade vida blusar på Gina Tricot.
    Kläder å mode som är mitt största intresse, hur ska detta gå? Bröööööl!
    Det är ju det jag sagt!! Det finns iNGA snygga gravidkläder (med bra passform)!!! Jag fick låna lite korta klänningar av en kompis och ett par gravidleggings som hon hade töjt ut resåren i duktigt när hon va gravid och det är det jag ska ha på mig framöver. Det och så har jag fått lite kjolar med slapp resår av en jobbarkompis. Så atte.. det där med att försöka "följa sin egna stil" under grav är bara o glömma. Ta det som passar o är skönt är mitt råd.
    Vickan I skrev 2011-05-08 19:58:18 följande:
    Speck - Usch då hoppas det gett med sig nu och att du kan vila. Själv har jag börjat åka på blygdbensfoglossning from hell REDAN och höll inte på att ta mig hem igen igår. På IKEA idag började jag nästan lipa när det slog till. Gör så jäkla ont och fasar över att behöva bli sjukskriven tidigt .

Mammakläder körde jag bara "vanliga" toppar med sonen så hoppas det ska fungera denna gång med. Hade bara jeans (hm) och en kjol (PoP) som var riktiga mammaplagg. Håller med om att utbudet är kasst så är glad att det fungerar.
    Mja det har tyvärr inte gått över, eller asså jag har inte haft lika som igår, men däremot haft en hel del sd och några av dom har gjort ont. Har försökt att ta det lugnt med det är som att min kropps och min egna definition av "ta de lugnt" är olika.
    USCH USCH, men jag hade också ont i främre fogen (blygdbensfogen) från vecka 12 (samtidigt som grav migrän blev värre), och bakre fogarna smällde till i vecka 18.. och så nu sd .. haha jadu somligas kroppar har de lättare än andras med omställningen det är att vara gravid.
    Men främre fogen upplevde jag gjorde mindre ont när jag fick ont i de bakre fogarna (nog för att den smärtan "överröstade" främre fogens hugg) så det är bara vänta tills de bakre fogarna ger upp så kanske de känns bättre Flört 
    Förstår att du är nojjig över tidig sjukskrivning, det blev ju mitt fall och jag undrar om inte läkaren kommer uppmana mig att utöka till 50% sjukskr nu när han får höra om hur jag har det med sd..
  • Speck
    Kelsson1 skrev 2011-05-08 20:34:31 följande:
    Speck: Vilken skrämsel att åka in till förlossningen redan! Hoppas innerligt att förvärkarna ger med sig så du slipper heltidssjukskrivning!

Strössel: Vad synd att det inte fanns bra mammakläder. Jag har inte börjat söka än på allvar, hoppas utbudet är större här.

Ego: Var hem till faster i helgen (därför inga inlägg från mig) o berättade för henne! Tog bara fram ultrabilderna o hon tittade bara storögt på mig o frågade flera gånger om det var sant! Blev en verkligen bra helg förutom att illamåendet som varit bättre blev sämre idag igen så tog mig inte upp från hennes soffa på hela dagen...
    Jo det var lite nojjigt, men nu hittar vi iaf till KS Solnas Förlossning, alltid nåt positivt Flört Jag hoppas på att slippa heltidssjukskrivning, men jag kommer följa läkarens råd på torsdag, hans råd och rekommendation blir min lag känner jag. Om han tror jag kan fortsätta så gör jag det, annars utökar jag min sjukskr. Vill INTE riskera föda för tidigt - vi är inte klara med barnrummet än! Barnvagnen har inte kommit, vi har inte köpt nån säng eller skötbord eller NÅT än! Huuua, känner lite stressen komma över det nu haha!

Kelsson, jag är ledsen, men utbudet av mammakläder suger lika fethårt i sthlm som överallt annars.

Härligt att faster blev så glad! Själv hjar jar haft svägerskan över på besök idag och hon tyckte jag hade så fiin mage så! (Men att jag var ganska stor redan..)Glad
Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011