• Jis

Jag pratade med en kompis idag, hon väntar sitt andra IVF-barn å idag hade dom varit på KUB-test å fått 1:104 i risk, förra gången (för 1.5 år sedan) var det 1:12000. Visst kan det inte vara de 1.5 åren som gör att det är så stor skillnad? Jag tycker så synd om dom, nu ska dom göra moderkaksprov...

• Jis

Idag har jag en kille som äter som en häst, han är inte nöjd efter amning av båda brösten (inser att det inte kommer floder, men lite iaf...) och 60 ml ersättning, nu ammar han och vill ha 90-120 ml ersättning. Wojne. Vart ska detta sluta?
    jaja, sålänge han är nöjd och mätt så är jag nöjd :) 

• Jis

W är 6 veckor på onsdag å hela dagen idaghar han varit gnällig, den enda gången han är riktigt nöjd är när han ammas eller får flaskan. Inte ens i gymmet eller sitter är han nöjd, vilket han brukar vara. 

Läste detta, kan ju stämma rätt väl i tid, 5 och 8 veckor...

Fas 1: Först en jobbig period när barnet kräver extra uppmärksamhet. Det är inte bara vi föräldrar som inte känner igen vårt barn. Barnet känner heller inte igen sig själv! Allt har förändrats, barnet har liksom trätt in i en ny värld.

Tecknen på att ett nytt utvecklingsprång är på gång är ungefär desamma varje gång:

Barnet...

skriker oftare och mer. vill ha mer fysisk kontakt och vill att du ska ägna dig mer åt det. har sämre aptit. är blygare och klängigare än vanligt. sover dåligt. suger mer på tummen. är tystare och mindre livligt.

Fas 2: Själva utvecklingssprånget: Vad som händer varierar för varje språng.

Fas 3:
     Nu följer en lugn period. En vila efter den ansträngande utvecklingsfasen och inför nästan stora språng. Under viloperioden är barnet gladare och mer självständigt än tidigare. Både föräldrar och barn kan njuta av barnets nya färdigheter.

SPRÅNG 1
    Vid omkring 5 veckors ålder, ibland redan vid 4 veckor, börjar barnet ta det första språnget. Barnet genomgår en rad förändringar. Bland annat ändras matsmältningen, barnet börjar gråta med riktiga tårar, kan fokusera med ögonen och andas mer regelbundet. Nu kräks och rapar barnet mindre och ofta och kan vara vaket längre stunder.

Inför den stora förändringen blir barnet mera mammigt eller pappigt. Detta varar ibland bara någon dag, men ibland en hel vecka.

Barnet brukar också gråta, skrika och vägra att somna. Föräldrarna förstår ingenting och går kanske till doktorn eller BVC för att kolla. Men förändringen beror alltså på att barnets värld skakas om.

Så kan du hjälpa barnet:
     Barnet behöver all tröst den kan gå. Att bli vaggad, buren, kramad, smekt och få bröstet hjälper.

SPRÅNG 2
    Nästa förändringsperiod infaller vid omkring 8 veckor och nu börjar spädbarnet återigen att uppleva världen på nytt. Det börjar kunna känna igen enkla mönster i sin omvärld. Barnet upptäcker sina händer och fötter och kan fascineras av hur ljuset kastar sina skuggor på väggen. Det kan ägna lång tid åt att studera mönstret på ett tyg.

Det är mycket nytt att vänja sig vid och då behövs en trygg och välkänd omgivning. ”Mammighetsperioden” kan den här gången vara från några dagar upp till två veckor. Barnet blir krävande. Skrikande är det bästa sättet att visa hur jobbiga de stora förändringarna är. Känsliga barn gråter mer än tidigare. De flesta lugnar sig om de får vara nära mamma och pappa.

Andra språnget är en milstolpe i utvecklingen. Efter det vet föräldrarna vilka färger, smaker, lukter och ljud deras barn tycker bra eller illa om.

Så kan du hjälpa barnet:
     Låt barnet utforska händer, fötter och tår. Titta på saker tillsammans när ni är utomhus. Prova ”dra-upp-leken” när barnet lärt sig lyfta huvudet själv. Ta ett bad tillsammans. Sätt upp ett spännande tyg vid sängen och häng en rolig mobil över skötbordet. Sätt på musik och speldosa.

• Jis

en fråga, ni som ammar och ger ersättning, hur mkt ersättning får era barn per matning? Hur ofta? hur gamla är dom? Försöker få en bild av om W äter väldigt mkt eller inte, å har inget att jämföra med...

• Jis
    Speck skrev 2012-01-15 20:02:41 följande:
    Jis: menar inget ont nu! men det är ju "fri amning" som gäller dvs barnen får äta så mkt o ofta dom vill! Jag som helammar har inte den blekaste om hur mkt Loke äter. Och det är ok! Så länge de växer o mår bra!
    Jag tror du tänker alldeles för mkt på hur mkt han äter.. låter så iaf. :)
    Han får hur mkt bröst han vill, men det finns inte så mkt i dom Han sväljer inte så ofta som han borde dessvärre.Så jag vill bara försöka bilda mig en uppfattning av hur mkt han får i sig. Ska testa att väga honom innan och efter en amning så jag blir lite klokare.
  • Jis
    Najje79 skrev 2012-01-15 20:19:32 följande:
    Har en fråga till alla mammor: Ligger man mycket vaken på nätterna och lyssnar efter andningen? Det är nog det jag är mest nojjig över, att inte höra om de slutar andas. Jag vet att det finns andningslarm och så, men är de verkligen tillförlitliga??
    Det vi har ett Babysense 2,www.babysense.se/andningslarm_bs2.php 
    Jag tycker det är skönt att ha det, jag kan slappna av och sova gott. Nu har jag iof W precis brevid mig så jag hör honom andas, men detta gör mig så mkt lugnare :) 
  • Jis

Najje, vi har såhär i W.s säng:
    En fast madrass, underlakan, sen har vi rullat två filtar längst sidorna så att det blir mer ombonat för honom, sen har en tunn kudde och en bomulls filt. han sover alltid i PJ utan fötter, men med strumpor :)
    Dom ska gärna ha en tunn kudde och absolut inte täcke utan filt det första året. 

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011