• Jis

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Massa: jag såg hjärtat i vecka 7, så det behöver inte vara för tidigt. GRATTIS å välkommen i tråden.

• Jis
    Najje79 skrev 2012-01-04 11:12:04 följande:
    Tror vi har bestämt oss för vagn iallafall blir en sådan här www.carenababy.com/CARENA/Sweden/STROLLERS/Tw....

Den ska gå in i vår bil utan problem och vara lätt och smidig att hantera och köra. Blir nog en röd, makens önskemål. Ska ner till Gbg nösta vecka och förhoppningsvis blir vi med vagn då....
    Den ser smidig ut, min bror å dom har en Emmaljunga, den är sjukt tung (typ 25 kilo) å väldigt otymplig...
  • Jis

åhhh, gnällandet fortsätter idag med, det är någon som inte är nöjd med livet. Å det är så svårt att veta vad man ska göra. Jag har testat att gå, vyssjat, gett bröstet (funkar ändå ok efter att han fått ersättning)...nu sover han i vagnen. Så skönt. Det är som att W inte kommer till ro, kan ju vara magen (han är lite pruttig)...

• Jis
    Najje79 skrev 2012-01-04 14:12:39 följande:
    Massa: jag såg hjärtslag i v 6+6 så det är nog inte ett för tidigt VUL då hade de inte satt en tid för det! Håller tummarna för dig!

Jag börjar få panik, tjejer! Hur ska jag lyckas ro detta i land?? Jag funderar hela tiden på hur vi ska lösa allt praktiskt, ekonomiskt, mentalt... nu vet jag iallafall hur vi ska möblera i sovrummet för att få plats (vi bor i världens minsta hus med bara 60 kvm ett sovrum. kök och tv-rum med öppen planlösning.  och två loft på ca 20 kvm vardera. När twinsen blir större får de vårt sovrum och vi flyttar upp på ett av loften, där vi har gästrum och förråd nu). Vet inte riktigt vad jag vill med detta inlägg, måste bara skriva av mig lite.

Hur många dagar tar ni som är föräldralediga ut? Vi får 180 extra dagar, 90 med sjukpenningnivå (tror jag det var) och 90 med lägsta nivå. Hur delar ni upp er ledighet med er man?
    det låter som en klyscha, men det löser sig. Ekonomiskt så löser det sig alltid (säger jag som själv har panik över hur lite pengar det är egentligen). Man får tänka lite långsiktigt, köpa saker på Blocket och Tradera (vi har köpt många saker till W från Blocket, Babynest, andningslarm, babyskyddet osv). Sen kanske ni har vänner som har barn som kanske vill bli av med kläder och andra bebis prylar (vi har tex fått babysitter, badbailja, babybjörn, spjälsängen och massa kläder). Eller så kan ni kolla på IKEA; dom har super bra och prisvärda barn saker.

Det jag är glad att jag la pengar på är vagnen, det är så viktigt att den är lättkörd och smidig.

Plats hemma, det är samma där, det löser sig, vi bor rätt litet (en trea på 70 kvm) å det funkar, man får rumstrera om lite och så. Det är ju helt ok när dom är små, då kräver dom ingen plats nästan (vi har köpt den största IKEA Malmen byrån som W har sina kläder och saker i), det är ju värre sen när det är leksaker å grejjer. Vi har tänkt att vi ska köpa en fotpall från IKEA som matchar vår soffa, i den är det  förvaring å där ska leksakerna ligga är planen.

Mentalt, det är samma där, det kommer lösa sig. Det är klart att det är jobbigt. Som idag när W har en usel dag, det är skrik, gnäll å bara blä..men det är bara att bita ihop å tänka att det går över...det är inte lätt men ja...

Stor kram! 
  • Jis

Najje: Ett babynest är den blå grejjen W ligger i på bilden jag postade igår. Det är toppen, lätt att flytta med (han kan tex sova i soffan, på köksbordet å mellan oss i sängen).Vet att det är rätt lätt att sy sin egen, ny kostar den 1500 och jag köpte den för 700).

• Jis

Lulis, jag var på 4 TUL, första +6.3%, sen 15.6% sen 13.2% och sista 22%, då var jag i vecka 38+3, då uppskattades vikten till 3990 gram, när han föddes en vecka senare så vägde han 4590 gram, så det stämde nog rätt bra. Jag var livrädd att föda W, men han hade litet huvud så det gick bra. Jag sprack väldigt lite, dom fick sy mig med två inre och ett yttre stygn.

Ang föräldrarpenning, jag tar ut 5 dagar i veckan, samma sak med min man. Jag kommer vara hemma 10 månader, sen delar vi på två månader halvtid å sen går min man hem i antingen 6 eller 7 månader + semester å det. Vi har fått olika tips om när man ska skola in på förskolan, någon tipsade om att man kunde göra det i maj så blev det inte så jobbigt att göra det efter sommaren. Då är barnet inne i det litegrann, sen blir det ett litet brejk för semester å sen kör man på igen. Samt att det är bättre att inte ta det när det är stor-terminsstart...vi får se. 

• Jis

Lulis, jag håller med Karmosin, köp på dig allt du behöver, å tipset är att du även köper på dig lite ersättning (finns färdig både Semper å Nan) utifall amningen inte vill komma igång. Det är så skönt att ha en back-up kan jag säga. Å behöver du den inte så har du lagt ut typ 8 kr för ett paket trygghet

Klart att det kommer gå bra med förlossningen. W var stor OCH lång, jag  menar 54 cm skojar man inte bort...å nu när han var 3 veckor vägde han 4740 gram och var 57.5 cm lång...jisses :) 

• Jis
    Speck skrev 2012-01-05 00:00:45 följande:.
    Jis: om han har problem m magen, gör du kolikmassagen? Hjälprr till att bryta ner fisarna o få ut dom. förebygger även magknip.
    Jag fick en folder från BVC om massage, ska läsa den idag tänkte jag, Har du något bra tips på vart man kan hitta bra underlag för hur man gör annars?
  • Jis
    strössel skrev 2012-01-05 00:09:38 följande:
    Jis: Om W har gaser och ont i magen, så är jag till 99 % säker på att han får det av semper ersättning för han fick väl det ?. Det fick Liam när han fick det på BB, drog upp benen skrek och hade gaser.
    Nope, vi kör på Nan då jag hört att det är mildare än Semper...
  • Jis

dealiy: Vi har köpt Sempers magdroppar å igår så köpte jag Minifom. Dom väntar jag med tills det är kris på riktigt. När P bytte på honom inatt så bajsade han super mkt, så det var säkert det som tjorvade igår. Idag verkar han vara på bättre humör

Jag köpte olja från Weleda som är till för att smörja in mellangården så att man inte ska spricka så mkt. Tror den heter förberedelseolja. Å sen kan man be dom att lägga på varma handukar där..det var guda skönt. 

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011