• Kelsson1

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Vill att alla som kämpat med IVF och äntligen lyckats ska kunna känna sig hemma här!

Hit vill jag även ha alla från ursprungliga tråden: www.familjeliv.se/Forum-7-134/m55236143.html 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-08 17:30
    Bara för att det finns en ursprungstråd betyder det inte att vi inte vill ha andra IVFare hit, tvärtom! ALLA är välkomna. Ju fler desto roligare!

• Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011
  • strössel
    Kelsson1 skrev 2011-05-22 13:13:30 följande:
    Strössel: Min mamma säger att hon tror att jag väntar en pojke just på grund av att jag mår så illa... Jag däremot hoppas på en flicka Glad
    Jag blir lika glad oavsett om jag får en flicka eller en pojke Skrattande 

Jag har hört att om man mår illa länge och mår sämre så kan det vara en flicka, väntar man en pojk har jag hört att då brukar man må jättebra, men som sagt det där är inget man kan lita på Flört 
  • Kelsson1

carlan o Ankaja: Måste bara säga att DS är det minsta jag är rädd för. Googlade för ett tag sen (innan grav) på andra former av trisomi o det var inte rolig läsning! Värsta formerna betydde svåra smärtor för barnet o att barnet sällan levde till ettårs dagen.... Det är det jag är mest rädd för att jag ska orsaka lidande o det vill jag inte!

• Cahela

Min mamma mådde inte illa vare sig med mig eller min bror så jag tror illamåendet är individuellt. En kompis till mig som varit gravid tre gånger och fått tre pojkar har mått dåligt länge i graviditeterna och varit sjukskriven just pga detta. Andra menar att de som mår väldigt illa förmodligen väntar tjejer eftersom östrogen påslaget blir större i kroppen. Vet inte om forskningen kommit fram till något om terorierna kring illamåendet?

Kelsson1 skrev 2011-05-22 12:20:08 följande:
    Jag har nog bestämt mig för att KUB ska ge bra resultat men om inte så kommer vi gå vidare med ytterligare prover, om det blir fostervattensprov eller prov på moderkakan vet vi ännu inte. Känner spontant att lindrig Downs skulle nog inte få mig att ta bort bebis. Däremot finns det andra värre missbildningar (andra former av trisomi) och skulle det visa sig att bebis har något av det så älskar jag mitt barn redan nu så mycket att jag vill inte att h*n ska lida...
    Får man reda på det vid proverna om det är lindrig eller svår grad DS?
  • Cahela

Spets: Jag är i vecka 12 och tar fortfarande proggisar. Man kan inte överdosera så kör på om du vill och har kvar.
    Jag gick dock ner till 2 stycken om dagen från vecka 6.

• Speck
    Cah: Så resonerade vi kring att köpa nya eller begagnade saker.. Vi har fått kämpa och utstå så mkt prövningar innan vi ens blev gravida så vi vill unna oss och bebisen nyköpta saker.

Strössel: Ja asså det där att få gå o köpa skötbord o bebissaker är ju sånt man har drömt om i flera år! Jag tyckte det va himla kul, synd dock att spjälsängen va slut så vi inte kunde montera upp den också. Men det är ju ingen stress :P
    Mamma har massa kläder och saker sparade från när jag var liten som jag ska få om jag vill så jag ska dit i veckan och plocka på mig Glad Kappahl hade lite könsneutrala saker, men de var ganska intetsägande öht, i vitt, beige eller grått... könsneutralt = tråkigt? Förstår inte dagens barnmode.

Kelsson: Så skönt att ni fick till det igår då Flört Ja det är så himla kul att äntligen våga köpa hem saker! Från vecka 28 är ju bebis så pass "klar" att de oftast klarar sig utan men så nu känns de verkligen som att man vågar lita på att det blir bebis, haha! Jag ser verkligen fram emot att bädda bebissängen och få göra allt superduperfärdigt, köpa hem blöjor o allt sånt också - men det dröjer ca 10 veckor till tror jag Tungan ute

Strössel igen: Jag har också hört att man ska må sämre med tjejer än med killar men det har inte stämt alls bland mina vänner.. ingen av mina vänner som fått tjejer har kräkts alls..

Carlan: Ingen hormonrand hos mig! inte ens en tillstymmelse. Undrar egentligen vad det beror på om man får en eller inte?
  • Jis

Herregud, är det nu det vänder? Har haft sån otrolig energi hela helgen, varit social, varit vaken till efter 24 två dagar i rad, städat, kört ett jobbigt Bodycombatpass, lagat mat och hängt med min brors söta 5 månders tvillingar + varit på 1 års kalas. för en vecka sedan var allt detta en omöjlighet, gud va skönt det känns att ha fått tillbaka energin,d en har varit saknad!

Å det bästa, jag mår SÅ bra, om jag räknar efter mina illamående dagar fram till vecka 12 så ryms dom på ena handens fingrar. Kollade med min mamma hur hon mådde när hon väntade mig, å hon mådde så bra sa hon. Hoppas att det är genetiskt

• Kelsson1

cah: Ingen aning om man får reda på grad. Däremot vet jag att andra former av trisomi (inte den som ger DS) kan ge väldigt allvarliga missbildningar som jag inte vill riskera att mitt barn föds med.

Jis: Härligt att någon mår bra, för det gör jag fortfarande inte. Får halsbränna för inget (även om jag äter losec) o illamåendet kommer punktligt varje kväll, har inte heller krafter till något.

Ego: Något positivt, orkade äntligen ta mig till centrum o handla mammakläder! Dyrt blev det men var det värt. Blev H&M o tyckte att de hade helt ok utbud. Det är väl jag som bryr mig mer om datorer än kläder men var nöjd med inköpen. Speciellt köpte ett par vita linnebyxor som var sååå sköna att jag inte ville ta av mig de!!!

• vinterbebis12

Känns jättekul att få vara med i tråden. Tack Speck och Kelsson för tips om hur man laddar upp bilder. Jag hänger med och läser lite. Är ju minst en månad efter de flesta av er så jag har inte riktigt kommit till frågor såsom CUB etc som er ännu. Har lite andra funderingar som ni kanske kan hjälpa mig med:

Hur snabbt börjar det synas? När tänker ni berätta på jobbet? Antar att några har gjort det redan? Hur snabbt berättade ni för omgivningen? Säger alla att det är en ivf-bebis (folk har ju en tendens att fråga hur länge det tog så kommer nog komma upp). Vi var på bröllop igår och jag råkade ut för flera som frågade rakt ut varför jag drack alkoholfritt. Trodde inte mina öron och hade inte förberett något typ "jag kör". Trodde det var en oskriven regel att man inte frågor någon om en graviditet om de inte har mage (dessa var dessutom två helt okända människor varav en lät hela bordet veta "jaha, du dricker alkoholfritt ser jag".

Kram

• Kelsson1

tredjemaj: Härligt starka streck, inga tvivel där inte!!! Tycker att det är kul med folk i olika faser av graviditet, inte länge sen jag var helt ny o ställde en massa frågor. Kul att kunna svara åtminstone på en del nu...
    Jag har ju varit svullen från ÄP, men för mig har själva gravidmagen ännu inte behagat att visa sig. Även om det igår kväll kändes en hård bula. Är så pass rund sen innan att jag antar att det dröjer bra länge innan något syns. Jag är konsult så har berättat för mitt konsultbolag, var enklare när jag var tvungen att vara borta en del med IVF. Har ännu inte berättat för kunden, bävar lite för det...
    Vi valde att berätta för närmsta familjen plus närmsta vännerna i princip omgående när vi fick plus på stickan. Resten får vänta till efter KUB (om det går bra). Vi har varit öppna med IVF behandling, tycker inte att det är jobbigt att prata om det o personligen tycker att det är bra om folk får lära sig mer om det.
    Jag har som tur är kunnat undvika tillställningar med alkohol o när det är dags för bröllop i sommar har jag gått så långt att vid det laget har jag väl berättat för alla redan. Men kan vara bra att förbereda någon story typ kör bil, tar medicin som absolut inte går ihop med alkohol etc om man inte vill berätta än.

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011