-
-
LGT: Grattis till lyckat RUL!
Kelsson: Isf köp bara en vanlig badbalja på IKEA, de har (eller iaf hade när jag köpte) ett startset för baby för 269kr ink badbalja, skötbordsunderlägg+2klädslar, tvättlappar, skallra, madrasskydd på Ikea vilket är helt klart värt. Badbaljan förvarar vi för närvarande under spjälsängen (där är ju ändå "död" yta") då vi inte heller har mkt garderober o sånt till övers.
Hm asså centrum o centrum.. Vi bor uppe i radhusområde, så vi har 5 min gångväg till Coop och pizzeria :P Men ner till Kungsängen har vi 5 min med bil typ. Men ja, det enda kungsängen har är VC/MVC/BVC och pendeltåg som är av intresse för mig. Ja och systembolag o apoteket. Tar typ en halvtimme eller så att gå dit från mig.
Anderska: Jag har hört (men inte kollat upp med BM än) att gravida och små barn inte får bada när det är algblomning för att det blir mkt baterier i vattnet, men detta är bara vad jag har hört och inte kollat med bm än. Jag tror dock att det borde va ok i hav eftersom det är strömmar där o så. Men ska kolla o kan berätta vad jag hör! Än så länge är det dock ok eftersom det inte är algblomning nu!
Strössel: Stackars vovve :/ Men så söta de är :) Jo det känns skönt att fått iordning så mycket, jag ska iväg o handla lite idag och då tänkte jag faktiskt köpa hem blöjor :O Men jag tänkte att det kan va skönt o ha hemma, slippa åka iväg det första man gör som småbarnsförälder och handla blöjor liksom. Men jag vet inte hur jag ska göra - om jag ska köpa hem ett paket pampers eller ett paket libero?? Eller ett av varje?
Kelsson/Vickan: Min bm sa att det är ingen större skillnad att föda en bebis som väger 4 kg vs en bebis på dryga 3 kg, hon sa att det gör jävligt ont oavsett haha! Jag tror hon försökte trösta en som hade en bebis med +12,4% ;) -
Kelsson: Angående de där provpaketen, man fick 4 st pampersblöjor... och är det nåt jag förstått så gör de av med 4 blöjor snabbare än nån hinner tänka "gå o handla flera".. :P Men jag köpte hem ett paket pampers och ska regga mig hos libero också så kanske jag kan få nån rabattkupong av dom också. Jag hoppas att libero sitter bättre än pampers, dels för att de är yttepytte billigare, och sen för att jag gillar liberos klubb, man får grejjer o sånt :D Pampers klubb kan jag inte så mkt om för mina vänner har använt libero hehe. Eller, mina vänners barn har använt.. eller vännerna har använt de på sina barn? Ja. Nåt sånt.
Stod i flera timmar igår och sorterade och vek kläder, stoppade undan sånt som är för tjejigt om det blir en kille och la även undan sånt jag fått som var stl 70-80, det är ett tag fram tills dess.
Köpte som sagt även blöjor, zinksalva och barnolja igår. Asså en fråga till er som är morsor - speciell babybadtvål behövs det? För i en Vi Föräldrar tidning stod det att man badade bebisarna med barnolja i vattnet och nånannanstans läste jag att olja inte rengör lika bra som tvål och således va bättre att bara smörja med o inte tvätta i. Hur har ni gjort och har ni bara använt nån mild tvål eller köpt de lite dyrare bebistvålarna? Och speciella örontops för småbarn - använder ni sånt eller hur rengör ni öronen på barn?
Varför har man så mycket frågor hela tiden??
Jag bäddade även barnvagnen igår, blev huuuuur sött som helst! Ville bara krypa ner däri o lägga mig. Och apropå det - ska man tvätta alla gosedjur innan man låter bebisen ha dom? Nu såhär i början kanske de inte har så stor nytta av gosedjur, men sen?
Ja, som sagt. Frågorna förökar sig långt bättre än vad jag o maken gjorde. -
kasa01 skrev 2011-07-07 13:10:23 följande:Speck, gud vad fint rum ni gjort!!! Känner mig plötsligt lite usel, min son fick inte sitt rum förrän han var över 2 år... Muminfiormen syns inte så bra i profil, det är frammifrån måtten har dubblerats.Märkte det när jag tog bilden, de ser mycker bättre ut än "live versionen" hehe... BH-n är en gammal Salming jag fick när jag gjorde ett jobb för dom, super bra! använder bara dem nuförtiden.
Kom just från RUL, och allt ser toppen bra ut. Liten låg m huvudet nedåt, o fötterna upp mot min högra sida. Lustigt nog hade jag just kännt sparkar precis där, medans de kom mer nedåt igår. Kände rörelser för ca 10 dar sen, men hade sen nästan en hel vecka utan att jag kände nåt. Å andra sidan hade jag min son hemma på sommarlov, o inte mycket tid att känna efter.. Kan ju ha med det att göra.. Moderkakan låg på gränsen till att täcka för utgången, förhoppningsvis flyttar den sig uppåt när magen växer. Gör den inte det finns det risk att de får snitta, och det vill jag INTE!!
Tack =) Men inte meningen att få dig att känna dig usel, jag kan ju trösta dig med att det där rummet såg ut som ett förråd innan och det var verkligen hög tid att vi gjorde nåt åt det. Och vad jag har hört av mina vänner så är det mkt svårare "att få tummen ur" när man har småbarn dels för pengar och dels för energinivån inte är som den en gång var. Kan ju stämma bra då det dröjde till er pojk var 2 innan ni gjorde nåt :D
"När du gjorde ett jobb åt dom"..Låter som du varit fotomodell eller nåt? Vem annars ger en kvinna en bh som har jobbat åt en liksom. :P
I mina andra "vanliga" grav trådar för augusti är det flera som haft moderkakan så den nästan täckt "utgången" men på samtliga har den flyttat sig uppåt när man kontrollerar i vecka 32. -
Vickan: Nu kommer nog inte vår bebis bli lika mini som er blev, jag räknar kallt med en bebis på runt 4kg och runt 53cm lång eller så. Det är min gissning iaf :P Men 19 blöjor/dygn är imponerande... framförallt då det var 27st/paket i de där "new born" paketen..
Jättegrattis till att allt såg bra ut, nu kan du äntligen släppa din oro (eller? ;)) och börja göra iordning för bebis!
Men alltså ni använde då inte barnolja i badet eller till att smörja med ?
Jag har inte hört att det ska vara ok att röntga som gravid, men kanske de ändrat...
Kelsson: Jag grät en hel del över kroppsförändringarna också, o att jag inte fick nån bekräftelse från maken.. Men maken min ger mest komplimanger när jag lilksom "gjort mig fin" och när man bara jobbar o är trött o inga kläder passar o man ser ut som skit o mår likaså o orkar ingenting, då kan jag förstå att det inte faller honom in självmant att ge komplimanger =P Du får helt sonika be om det. :D
Nu ska vi bort över helgen, ska till landet och imorrn ut på restaurang o fira 2årig bröllopsdag! Trevlgi helg brudar! -
Vecka 35 nu! Det är katten som rivit mig på magen... Jag tror för övrigt att bebisen är fixerad nu! I fredags upptäckte jag att det var mkt lättare att gå och jag hade inte längre så ont av foglossningen, och den har ju hållt på o fixera sig i två veckor nu, så jag tycker väl det var på tiden! :D
Ska bli spännande att se på torsdag när jag ska till bm om jag har rätt i att den är fixerad. Men har inte magen sjunkit lite?
Det är varmt och jag är trött o känner mig lite ur fas.. Minns inte att kommentera på nåt, men jag hoppas ni haft en bra helg allesamman! Jag o maken hade en jättebra helg iaf. -
Tack för alla komplimanger om magen, men det är inte för at jag fiskar komplimanger för att jag lägger upp bilder ;) Men ni är väl för söta ändå. Jag leder ju liksom gravidligan här (i antal fullgångna veckor) så klart man måste ställa upp o visa hur ni kan komma att se ut om några veckor :P
Kelsson: nja, 6 veckor kvar, man går ju 40 fulla veckor och jag har bara gått 34+1 eller nåt sånt, men har klivit in i 35e veckan :) Är helt knäppt, det är folk i min augustitråd redan som har börjar få sina bebisar :O Läskigt. Men jag ska knipa till mitten på augusti iaf. Hur mår du nu då? Hoppas du ser ett slut på illamåendet! Kram
Jis: Jo de va himla söta de kläderna :)
Strössel: Jag har lagt dryga 400kr på bebiskläder, 7500kr på barnvagn, 990kr på bilbarnstol, IKEA 4100kr (spjälsäng+madrass&bäddmadrass, spjälskydd, madrasskydd, dra-på-lakan, sängkläder, kudde+täcke, badbalja, skötbord +tillbehör, skallra, tvättlappar, babymonitor, antihalklist till trapp, petskydd (lite tidigt men kan inte skada att ha säkrat lite), gardiner, matta, babyfiltar, taklampa.), barnvagnskudde 99kr, barnvagnspåslakan+örngott 99kr... Det blir 13188kr.. Och så vad, 1 pkt blöjor 19 kr (hade kupong från pampers), babyolja, zinkpasta och amningsinlägg för ca 75kr (hade kuponger från Natusan)..Så dryga 13000kr har jag o maken lagt ut på bebis.
Mamma var förbi igår o kolla efter katterna (vi var ju bortresta) så passade hon på o kolla in barnvagnen och garderoben jag målat om - och så kikade hon in i garderoben och hon sa att hon har aldrig sett en så välfylld garderob åt nån som inte ens är född än =D
Men vi har fått massa kläder.. Bara för att du skrev hur mkt ni lagt ut tyckte jag det kunde va kul o räkna lite på det själv. -
Strössel: Nej självklart gör det inget att man lagt ut så mkt pengar på bebisen, den är ju väldigt efterlängtad! Värd varendra spruta, äggplock, återföring, ruvning, alla vakna nätter av oro - timmar av ängslan att nåt ska hända! Allt detta är det värt det! =D Jag känner mig bara extremt lyckligt lottad som har möjlighet att uppleva en graviditet och få en liten egen bebis efter allt vi gått igenom.
Jadu vikten ja.. Jag ska erkänna att jag har faktiskt stannat, tom gått ner i vikt de senaste veckorna! Men jag ligger för närvarande på +16,5kg. Jag vägde 1,5kg mer för 1-2 veckor sen men värmen (och magen?) har gjort att jag har inte haft samma aptit o så, inte känt när jag varit hungrig förrän blodsockret sjunkit till marken så jag börjat må illa. Jag är ju väldigt hungerstyrd så är jag inte hungrig så tänker jag inte på att äta...
Men försök att inte titta på vågen så mycket, det är mycket som är vätska bara, och sen så fort bebis är född tappar du 14kg utan att blinka o sen ska det ammas o då "suger de livet ur en" som en kompis till mig sa. Så ta vikten med ro.
Jag hade stl 36 i byxor innan grav, nu drar jag stl 44-46 tack vare att rumpa o lår "svällt" upp under grav.. Men jag ger mig själv drygt ett år att komma ner till min gamla garderob och det bör ju inte vara nåt problem vad jag hört. Min man vet hur dålig självkänsla jag får så fort jag går upp i vikt så han kommer verkligen stötta mig med allt det där.
Kelsson: Skönt att du börjar få fler dagar som är ok iaf! Är inte avis på dig som fått dras med illamående så länge =/ -
Kelsson: Haha, asså hm nää.. Min mamma har inte lätt för att gå ner i vikt och är väldigt överviktig, så det är inte från henne jag baserar mina antaganden på =) För henne var det så att hon gick upp några kg för varje grav och blev liksom inte av med dom sen. Men iom att jag har sån extrem skräck för att bli överviktig (skada från ätstörning i tonåren) så tror jag det blir annorlunda för mig, tror inte jag kommer acceptera att kilona har satt sig för att stanna. Vill man gå ner så kan man ju. :)
Jag ville bara vara positiv och uppmuntrande då det inte är så mycket att göra åt när man är smällgravid :)
Härligt med en bra dag! Hoppas på en bra vecka tom!
Anderska: 1kg är jättebra jobbat, jag hade gått upp flera kg i v 12. =) Och ang när du går in i vecka 12, lita på det datumet du fick från din IVF-klinik, inte nåt annat. Du kan alltid ändra BF-datumet här på FL så det stämmer med vad din IVF-klinik har sagt! -
Kelsson: Jag ska inte haka upp mig på detaljer, men ville bara förklara mig.. Jag förlitar mig inte alls på det, som sagt jag ger mig själv ett år att gå ner till ursprungsgarderoben. Iom att en graviditet väger ca 14 kg så går man vad jag har hört av alla mina vänner ner de ca 14kg inom en vecka efter bebis 'r född. Sen sa min bm också att då man blir jättehungrig under amningen är det lätt att ist'llet gå upp i vikt då då man inte alltid har möjlighet att llaga mat o man kanske trycker i sig mera skräp än nödvändigt och då är det ju klart man inte går ner i vikt. Men sen ska jag ju självklart motionera också, ut o gå med barnvagnen och försöka göra en del styrketräning framförallt bål och armar som jag tappat nu under graviditeten...
Så jag tar ingenting för givet, men jag måste ju ändå bibehålla en positiv attityd att det inte kommer va nåt problem (sålänge man tänker på vad man äter o motionerar), dels för min egen skull men så försökte jag även vara uppmuntrande till Strössel som va ite bekymrad över sina +14kg...
Bara så du inte tror jag lever i la-la-land och tror att allt löser sig av sig självt liksom eller hur jag ska säga =)