• Speck

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Viksan: Usch stackare, jag vet allt om det där med plågsam foglossning :( jag funderade också på kryckor men orkade inte svara på flera kommentarer o frågor som jag vet att kryckorna hade medfört. Dumt resonemang kanske men jag blev verkligen apless på att svara på frågor och kommentarer från främlingar på jobbet.

EGO: Bläää snortrött idag. Harf börjat få såna förvärkar om kvällarna att jag måste ta dubbla alvedon för att dom ska släppa så jag kan somna o sen vaknade jag 4:25 imorse av att maken inte kunnat sova på hela natten heller. Och sen kunde inte jag somna om.....
    Bebisen gör sitt bästa för att ge mig sömnsvårigheter också genom att den hickar jättemycket nu och det är sjuuukt störande, och sen så ligger den o sparkar mot revbenen... hoppas ni andra sovit bättre.

• Speck

Anderska: Grattis tull lyckat ul! Alltid så härligt att se dom små liven där inne!

Kelsson: Jadå, nog hinner man träna sig på att inte få sova bra under en graviditet, sant somd et är sagt. Glad

• Speck
    Jis: Jättegrattis till lyckat ul! Förlåt att jag har så noll koll, men visst var det RUL du var på .. eller?

Viksan: Usch fy fan va hemskt, jag lider med dig, jag har verkligen också haft sådär jätteont att man bara vill gråta. Min bm frågade bara varför jag inte sjukskrev mig själv på heltid om jag hade så ont.. (svaret är nån konstig dum lojalitet mot jobbet). Men iaf, du är inte jag och jg rekommenderar dig absolut att få en heltidssjukskrivning och kolla upp om det är sån där falsk ischias som man kan få under grav och se till att få en dejt med en sjukgymnast också! Jag gjorde faktiskt övningarna en del och tyckte de hjälpte, men ju större jag blev destu svårare fick jag att ta mej ner på marknivå för att göra de olika sakerna så sanningen är att jag lagt ner nu, fick så snablans ont av att ligga på sidan o rygg, osv.  

Strössel: Vi köpte på IKEA Vyssa Slöa för 299kr, den de hade bäddat med i butik för det verkade så gosigt i den sängen så vi köpte dom madrasser (madrass och bäddmadrass) de använt. Jag förstår inte hur det kan va motiverat att köpa den för nästan tusen kr, jag tror bebis kommer sova finfint på denna! De va inte billigast, inte dyrast, verkade skön. Ang bäddmadrassen skulle vi köpt den för 99kr Vyssa Tulta, men den var slut i flera veckor så till slut köpte jag den för 199kr (vyssa tröst) bara för att jag ville ha allt hemköpt o klart.
  • Speck
    Lillstintis: Det hade inte jag heller en aning om tills jag frågade för några dagar sen! Jag hade i flera dagar, veckor kanske, känt ett rytmiskt dunk då o då i magen och trodde först det var pulsen, min alltså, pga att jag låg eller satt dåligt men det var långsammare än min puls och gjorde att det kändes som att det ryckte i hela magen..
    Men sen fick jag veta att det är hicka, utan tvekan. Det - som jag skrev - rycker till i hela magen, känns mest där jag har bebisens rygg (typ mitten på magen) och är väldigt rytmiskt som hjärtslag! Fast med typ 2 sek mellan, hick....hick...hick...hick... och kan hålla på i flera minuter upp till en kvart! (stackars bebis). 

• Speck
    LGT: Wow halva tiden, ni är många som börjar komma ikapp mig nu känns det som, haha!

Jag kan inte fatta att det bara är 5,5 vecka kvar Förvånad 
    Jag blir så hänförd när jag tänker på det vi gick igenom i höstas, med alla mediciner, och äggplock och misslyckat ET och så detta FET som lyckades.. Vi har alltså fått se denna bebis utvecklas från att den bara var 4 celler stor! Och nu ligger den och sparkar på mina revben på höger sida. Fantastiskt.

Idag fick jag sovmorgon! Sov till 5:15 Flört Försökte somna om men gav upp efter en timme. Ska till BM idag, ska bli kul o höra om jag har rätt i att den fixerat sig (men kan inte tänka mig annat med tanke på vad mkt bättre min foglossning är nu).

En fråga angående Försäkringskassan till den som vet! Jag har försökt hitta på FKs hemsida men ser bara info om att deras månader är från den 21a till den 20e.
    Vad jag vill veta är - när måste man senast begära föräldrapenning?
    T ex, jag har hört att det är den 10e varje månad. Så 10/8 senast ska jag begära föräldrapeng för perioden 21/7- 20/8? Kan någon bekräfta eller dementera detta? Tack Solig Om inte så får jag lov o ringa dom men jag har hört att de har hemska tfn köer.
  • Speck
    Kelsson: Nemen jag ska ju beama ut ungen - har du glömt det? Flört Jag har beställt en star trek förlossning Tungan ute Kul att din bebis också har knasig ställning i magen, min har ju legat på huvet med fötterna framför huvet om man säger typ hela andra halvan av grav haha! Favoritställning.

Jis: Kul! Jag började också känna bebis massa mer efter RUL - undrar hur det kommer sig egentligen `? Är det psykologiskt eller blir de helt enkelt starkare i den veckan...

Lillstintis: Jag började dock inte känna av hickan förrän efter vecka 30, det finns ju dom som känner tidigare, men inte jag... Eller så har jag känt det men inte vetat vad det var..
  • Speck

Ojoj, känner mig verbalt våldtagen utav kvinnan på FK. Hon va jättestressad när hon prata så de va MASSA info på jättekort tid. Men hon sa iaf att det är en handläggningstid på 30dgr och jag bör mao ansöka ganska omgående om föräldrapeng så jag är säker på att jag hinner få mitt ärende handlagt, och jag skulle se till att få ett intyg från löneavdelningen asap som jag kunde skcika in till dom om min nya lön. Sen så skulle hon skicka hem papper till Mattias om hans inkomstuppgifter för tillfällig föräldrapeng. Ujuj det är mkt att tänka på. Det här kanske jag skulle kollat upp tidigare haha Tungan ute
    Men det blir nog bra det här. 

• Speck
    Strössel: Jo visst fick jag det! Men sen fick jag löneökning och alla löneökningar över 3,5% måste styrkas av arbetsgivaren. Jag har tjatat på min chef att jag velat ha lönesamtal sen maj och jag fick lönesamtal 30 juni, dvs näst sista dagen på jobbet. Och så gick jag till löner och ville ha "bevis" på min nya lön men de hade inte fått den nya lönen bekräftat av personalavdelningen ännu och lovade att skicka hem ett sådant intyg till mig förra veckan. Och nu har jag mailat båda personerna på löner om det där intyget men ingen svarar Obestämd
    Men hon på FK sa att jag kan ange min nya årsinkomst när jag ansöker om föräldradagar och sen skicka in intyget så fort jag fått det, men eventuellt kanske inte dom hinner handlägga ärendet i tid då.....

Och sen så bad jag henne skicka hem papper om anmäla makens inkomst och kontouppgifter så allt är klart så han bara kan meddela dom när bebis är född och han påbörjar sina 10 föräldradagar han får i samband med bebis födelse sk tillfällig föräldrapeng.
    FK känns plötsligt jättestruligt.

Kelsson: Sant sant. Jag råpluggade om FK och föräldrapeng runt vecka 20 eller så och nu när det verklligen börjar bli aktuellt med de kunskaperna är de som bortblåsta. 
  • Speck
    Cah: Hehe Elsa var ett förslag hos oss också om det blir en tösabit. Men jag tror inte det blir det nu ändå, känns som att maken och jag har snöat in på 2 namn och trots att jag gått igenom SCBs lista över 200 namn från förra året lyckades jag inte hitta nåt namn som jag tyckte om. Alicia är fint, men maken har en moster som heter Alice. Novalie är lite fint, men det är även ett märke på strumpor. Olivia gillar jag också, men t'nker på oliver (stenfrukten asså). Felicia är fint också, men jag vet inte, jag börjar bara nynna på Wreeswiks Felicia förvsann... kan någon säga hur... Tungan ute Och aporpå Cornelis så har jag även övervägt Cornelia. Men äh. Namn är skitsvårt. Svårare än FK tom!!
    Och ni ser att där är bara tjejnamn. Killnamn har vi bara ett vi gillar, ALLA andra killnamn gillar jag inte av en eller annan anledning. Svårt svårt svårt.

Usch jag ansökte inte om föräldrapeng igår, skulle sätta mig o göra det men fick lite panik o sket i det Tungan ute Det är så svårt att veta hur man ska göra för att få dagarna att räcka och ekonomin att gå runt. Men aja.

Åååh jag kom på en till fråga till FK! Jag minns att efter att man varit hemma 1 år måste man ta ut 5 dgr/v för att skydda SGI, men nu är frågan - gäller det även om man byter så att maken är hemma efter 1 år?
    Nån som vet? Eller ska jag måsta ringa dom igen. Suck. Fast jag tror jag mailar den här gången det var för stressigt att prata med dom.
  • Speck

Namnen som jag tror att det blir är Loke om det blir pojke, Freja (eller Freya) om det blir tjej.

Äntligen ansökt om de första föräldradagarna. men sökte bara från 8/8-20/9, hade tänkt att söka till 20/10 men det var nåt strul med deras hemsida och efter 1 timmes bråkande så gick det tillslut att ansöka men då hade jag bara fyllt i till september och vågade inte göra om ifall det skulle strula igen.
    Även fått besked från lönekontoret att löneökningen min inte kommer bi retroaktiv från april som jag blev lovad utan börjar gälla först i juli. Men vafaaaaan. Så jag mailade min chef och ifrågasatte det då både han och personalchefen lovade mig en löneökning efter 6 mån på tjänsten, vilket är 1a april. Det hade ju inte suttit fel med en retroaktiv löneökning på 3 månader såhär nu när vi inte kommer ha de så gott ställt 1,5 år framåt.
    Jag ska bråka lite med dom men står dom på sig så får dom väl göra det, jag vet inte hur mkt jag orkar bråka. Känner mig bara irriterad att man blir lovad en sak och sen skiter dom i det.   

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011