• Speck

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Jis: jag har fått 3 åderbråck o 2 synliga "ådernät" som ser ut som blåmärken på benen av denna grav.. sad but true. Men det ligger i generna, mamma fick också massa åderbråck när hon va gravid så jag va lite beredd på de..

• Speck
    Jis: ja sådär ser mina ådernät ut, fast starkare. Mer starkt blåa så de ser ut som ett riktigt praktblåmärke :) Och angående vikten, förlåt men.. jag skrattade faktiskt när jag läste om att du hade gett dig själv 13kg att gå upp, jag hade också hoppats på att hamna där, men lär väl landa på runt +20 i slutändan om jag börjar binda mkt vätska o så. +13 kom och gick utan pardon eller hänsyn till mina önskemål =P
    En kompis till mig som är ganska överviktig fick höra att hon inte skulle gå upp mer än max 6kg under sin grav pga sin övervikt... Dessutom, du som tränar mycket ska inte ta hänsyn till BMI och såna saker då muskler väger mer än fett och ha rman mkt muskler så kan såna där uträkningar bli väldigt missvisande!

Kelsson: Åderbråcken och ådernäten har blivit värre nu när jag börjat bli tung, men jag skulle väl gissa att de började bli mer märkbara efter v 28 eller så..
    Weleda havandeskapsolja funkar inte enligt mina vänner, och precis som Vickan säger så går det inte att förhindra genom att smörja in sig, men det är skönt ändå att göra! Jag smörjer bara med fet hudsalva på magen. Body shops body butter är jätteskön!
    Men juste, weledas olja är för det första asdyr enligt mig, men finns till salu hos hälsokostbutiker samt babyland/barnens hus har jag sett det hos! 
    Usch att du har en dålg dag gumman, och vll du vara lite extra snäll mot maken pga dåligt samvete mot beteende så har jag märkt att en god middag eller att baka nåt åt dom alltid tenderar att öka deras förståelse ;) 

Vickan: De är så olika, vissa säger att man inte alls går upp mkt på slutet av grav medan andra säger att de går upp 0,5-1kg/v efter v 30.. Jag hoppas på att inte gå upp mer men vi får se, lär som sagt få en 4 kg till eller så..   
  • Speck
    Kelsson: Justja, förlåt! Tänkte inte på det.. kanske defragga hans hårddiskar eller nåt då? Hahah.. :P  

Jis: Jag menade inget illa, bara att det kan vara väldigt svårt att styra sin viktuppgång just när det gäller under en graviditet.  

Jag va in på IKEA idag o köpte 2 glasflaskor till, ska göra 1 liter lingonsylt, 2 liter lingondricka, 1 liter vinbärssaft och så ska jag baka en långpanna med svärmors vinbärsmums i veckan! Idag bakade jag blåbärspaj också - mycket mumsigt! Jag har haft massa bär i frysen som bara har väntat på att jag ska ta hand om dom och nu är det dags :D Sen har jag tänkt o göra nånting med rödavinbär och rabarber också, men vet inte om det blir saft eller paj. Fast det blir nog inte förrän onsdag eller torsdag, ska visst va fint väder imorrn då vill ja inte stå inne o svettas...
  • Speck

Kelsson: Jaha är det imorrn det är RUL?? Lycka till! Kommer gå finfint!

• Speck

Usch asså magen min har varit lite strulig under grav också.. I början är man massa gasig och lite förstoppad.. och sen vart den normal igen ett par veckor/månader.. sen nu på slutet så strular min mage massor igen, jag tror iofs det kan vara värmen o att man dricker så mycket som gör att den strular nu. Och sen är det väl inte lätt för de stackars tarmarna o få plats där inne med min lilla bebis som upptar all ledig plats Skrattande

• Speck

Kelsson: Usch jag minns känslan allt för väl. Obestämd Gå o ta en kaffe och smit ut 5 min o ta lite frisk luft!

• Speck

Kelsson: Men en kopp te då Glad Kaffe är ju inte skadligt under grav (om man inte dricker mer än 4,5dl/dag). Jag drack inget kaffe de första 4 månaderna för att jag mådde illa av det, men nu går det jättebra. Det var en riktigt lifesaver de dagarna då ögonlocken var som tyngst.. Men självklart gör du ju som du vill Skrattande Jag vet bara att det hjälpte mig massor.

• Speck

Och angående att jobba in.. så länge ni inte har nåt "punch in-punch out" system så tycker jag gott att de kan bjuda dig på en halvtimme, så länge inte cheferna vet om att du tog längre lunch haha! Skrattande

• Speck

Kelsson: Grattis till tösen!

Jag tror inte att bm har någon skyldighet alls att berätta kön, det stod tom på kallelsen vi fick hem att ultraljudet inte  var till för att kolla kön och att de inte har nån skyldighet att berätta... Men vi hade fått veta om vi ville.

Sen enligt mig så är bebisen väldigt verklig även fast jag inte vet kön, och angående namn så kollar vi efter namn för båda kön. Jag hade ändå inte inrett rummet i rosa eller blått oavsett om jag visste kön eller ej. Alla gör som dom själva vill angående ta reda på kön, men jag tycker det är kul att inte veta - blir som en extra morot inför förlossningen haha Tungan ute 

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011