Inlägg från: MissCat |Visa alla inlägg
  • MissCat

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Ursäkta dubbelinlägget men det blev störning på wifi just nu.

• MissCat

Idag var vi på bvc. Dels för att väga och mäta och aedan för ett mammasamtal. Mammasamtal för att se om jag gått ner i förlossningsdepression. Jag är på gränsen där så jag skall börja gå på samtal en gång per vecka så att det inte hinner slå över till depression. Jag upplever inte som förra gången då jag tyckte det var jobbigt med min dotter och upptäckte det så sent som 9 mån efter förlossning. Nu är jag väldigt överbeskyddande istället samt att jag är VÄLDIGT känslosam, visserligen känner jag mig bättre denna vecka då jag pinar mig ut.

Pratade igår med sambon och sa hur jag mådde, så han har lovat att jjälpa mig mer även på vardagarna. Jag är glad över att han förstår allvaret i att vara på gränsen till förlossningsdepression. Förra gången tog det mig 3 år att komma tillbaka samt att det kostade ett förhållande. Det som kostade mesy var att mina döttrar inte såg mig på nästan ett helt år.

Ni kanske undrar varföt jag skriver lm detta? Dels föt att det är vanligare än vad man tror och sedan är det lite skämmigt att tala om. Känner man att man är lite mer olycklig och ledsen än vanligt är det bra att prata med sköterskan på bvc så sätter de in hjälp direkt.

• MissCat

Tack Gloxi! Jag läste om det där med magknip och det kan ha med matsmältningen att göra och att systemet inte riktigt utvecklats ännu. Sålänge man ammar så är bajset lite kornigt ocj löst och ofta så bajsar de oftare när man bara ger ersättning så blir det lite hårdare och går längre emellan. Jag läste en del som ger sina nyfödda en tsk rapsolja när de har magknip. Det är tydligen viktigt att det är den oljan och inte majsolja då det kan ge motsatt effekt. Jag vet inte, jag jar inte årovat ännu då jag ger minifom. Har tänkt att prova oljan fast kanske lite mindre när jag ändå ger ad droppar.

• MissCat

Tack Najje det värmer! Jag fick tips om att prata öppet om det för min omgivning och jag känner ett stort stöd hos er härinne.

Känns det bättre för dig nu?

• MissCat

Sunseed: Det är bra att du är medveten om detta och tala gärna om detta för din bm så att det står i din journal och säg det till din bvc sköterska sedan så de kan hålla lite extra koll på dig.

Kelsson: Ja har man haft depression tidigare säger de att man har enklare för att utveckla detta. Bra att vara medveten omdetta

• MissCat

7879: Tack för att du berätta om ditt snitt. Detär svårt med amning och framförallt när man gjort kejsarsnitt då mjölken inte rinner ttill lika fort. Jag trodde inte min mjölk hade runnit till på kvällen men det hade den. Det var en bastant bm som tog tag i min bröstvårta och tryckte till, sen fick jag handmjölka ut de värdefulla dropparna. Det är svårt det där. Hoppas att sllt löser sig för er.

• MissCat

Hej tjejer! Det är fullt upp här! Ludwig mår bara bra och växer så det knakar. Han är 62 lång och väger 5800g drygt. Har nu i dagarna gett ifrån sig ett underbart leende . Själv är det mer eller mindre kaotiskt. Jag berättade inte för er då... men fem dagar efter vi kom hem från bb så fick min svärfar reda på att jan hade cancer och nu efter muclet umdersökningar har vi fått reda på att det är bukspottkörtelcancer och metastaser i levern och han har fått 3-6 månader. Detta i allt gör att vi vill döpa Ludwig så (farfar) kan vara med och då skall vi även gifta oss samtidigt. Detta kommer ske redan den 9/3 så det är verkligen kaotiskt! Mycket känslor nu....

Jag själv mår lite bättre och har nog kommit ur baby bluesen. Skönt det för jag har inte tid med det

Hoppas ni alla mår bra och Välkommen Hemulen.

• MissCat

78&9: Jag ville inte säga något innan eftersom du berätta om din pappa. Allt är så otroligt orättvist. Vi verkar vara många i tråden som mist en förälder alldeles för tidigt.

Jag förlorade min mamma hastigt för två år sedan i cancer. Hatar denna cancer som förstör allt i sin väg!! Hoppas att behandlingen fungerar då ni får mer tid, det är otroligt viktigt.

Ludwig är nu 7 veckor och tiden går så fort.

Kramar

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011