Inlägg från: Sunseed |Visa alla inlägg
  • Sunseed

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

7879 skrev 2013-01-29 13:39:02 följande:
    Söt krabat du har i magen som sparkar på stetoskåpet, så gjorde min tjej när barnmorskan skulle lyssna på henne.   
    HjärtaBaby
  • Sunseed
    Kelsson1 skrev 2013-01-29 17:16:14 följande:
    Sunseed: Varningens ord bara. Jag var helt för att ge både ersättning och bröst då valde min lilla Jenni bort bröstet redan när hon var 5månader gammal och hade då fått kämpa i två månader för att få henne ta bröstet alls... Så om det råkar bli en till kommer jag vara extremt restriktiv med flaskan o ge om jag är absolut tvungen inte annars. Vet att du  har andra förutsättningar men värt att veta att risken finns att de tidigt väljer bort bröstet om de får flaska också.
    Tack för tipset! Ja, BM pratar jättemycket om att inte mata med flaska, i alla fall i början för att inte störa sugtekniken, utan välja kopp om jag måste varva. Det blir ju svårare längre fram, men jag får helt enkelt fråga om råd här eller ringa henne och fråga om det strular. Det kan ju hända att jag blir tvungen med flaska, men då får jag kanske räkna med att det där med bröstet får vara ett avslutat kapitel.

Idag har vi kollat på en massa amningshjälpmedel och så har jag provat bärsjal med en fyra kg låtsasbebis i. Det var jättemysigt! Jag tror jag blev skenförlöst.... Säger man så om man är som skendräktig, fast man har fött....
  • Sunseed
    Najje79 skrev 2013-01-29 17:53:16 följande:
    Sunseed: va bra den kursen låter!! En sådan hade jag och min man behövt att gå innan. Han hade väldigt lite förståelse för hur jobbig amningen var i början, visst pratades det om det på föräldragruppen men väldigt ytligt. Låter som hon som håller i kursen har en sund inställning och bra att du känner dig stärkt av den så du kan du göra som du vill på BB!
    Vi börjar föräldrakursen i slutet av februari. Det ska bli kul att höra vad man går igenom där.
    Som jag förstår det är den här kursen lite av en fördjupning. Man snuddar vid informationen på föräldrautbildningen, men här stannar vi upp lite mer och reflekterar och pratar. Det är ganska nytt i Sverige och ska spridas under detta och nästa år.

www.amningshjalpen.se 
  • Sunseed
    7879 skrev 2013-01-29 22:01:43 följande:
    Sunseed: vi började att mata med kopp de första dagarna, sedan när det behövdes större mängd än 30 ml så var det mer praktiskt att ta flaska. Vi kör med MAM flaskor och deras nappar gör att de tar ett liknande grepp som vid amning. Min äldsta tjej ratade inte amningen pga. Flaskan utan min mjölk tog slut helt. Hoppas det går bra för er och låter som en jättebra kurs!

Tack! Jag har hört talas om MAM flaskor! Ett jättebra tips jag tar med mig.
  • Sunseed
    Kelsson1 skrev 2013-01-29 20:53:11 följande:
    Sunseed: Du har tur som är gravid just nu när du får fördjupningskursen.

:)
  • Sunseed
    Luella skrev 2013-01-29 22:54:46 följande:
    Sunseed: Angående fri amning. Det är inte alla bebisar som klarar det. Mitt första barn var en riktig sjusovare. Hon bara sov och sov och sov och åt någon gång ibland. Hon rasade i vikt. Henne var vi absolut tvungen att väcka var tredje timme och ge mat, annars hade hon tynat bort. Men min son däremot, han åt jämt. Han sov som allra bäst med bröstet i munnen så han kunde vakna till några sekunder och dricka en slurk.

Mitt bästa amningstips är nog alvedon som jag skrev förut. Jag har låg smärttröskel och jag tyckte att det gjorde så himla ont. Sen med Anton hade jag någon specialflaska som jag blev rekommenderad av BVC eller amningsomtagningen. Den gör att det är svårt för bebisen att få ut ersättningen. En av farorna med flaska är att det är relativt lätt för bebisen att dricka och mjölken kommer på en gång, sen när bebisen ligger vid bröstet tar det oftast en liten stund innan mjölken kommer plus att det inte kommer ut lika mycket som ur en flaska. Jag hade den här: www.medela.com/CA/en/breastfeeding-consumer/p....
    Jag hoppas att ingen har uppfattat det som att jag tror att det går som på räls. Jag har verkligen försökt vara tydlig. :)

Jag vet inte ens om jag kan amma alls, så jag bara vidarebefordrade vad vi går igenom på kursen, eftersom någon ville veta. Bara så att vi förstår varandra här. Jag tar det som det kommer. Jag har med mig tips som kan användas i de bästa av världar. Kunskap som jag aldrig hade fått om jag inte hade gått den här kursen. Men det betyder ju inte att jag tror att allt kommer att vara som i de bästa av världar. Just därför har vi en massa andra tips och råd att ta till om det strular.

:) 
  • Sunseed

Ps. Som sagt. Jag är glad om vi bara kan hobbyamma.
    Och tidpunkterna löser sig när man får sin individ som man lär känna. Det går ju inte att göra på något annat vis än det som fungerar bäst i den konstellationen vi har framöver. Och jag kommer inte att tveka att ringa kursledaren/barnmorskan när vi stöter på patrull, för det lär vi göra. Hjärta

Och vem vet. Jag tycker att det verkar så härligt med fri amning och vissa ställningar och diverse annat. Det kanske slutar med att jag ger ersättning i flaska var tredje timme, för att det andra inte har fungerat. Men då är det så. Solig 

• Sunseed
    Luella skrev 2013-01-30 23:24:47 följande:
    Jag har inte uppfattat att du skulle mena på något annat sätt. Jag ville bara dela med mig av mina erfarenheter och berätta det jag önskar att någon berättat för mig.
    Vad bra. Glad
    Ja, det är synd att fördjupningskurser inte verkar ha funnits tidigare för dom som vill gå, för det ju är otroligt mycket tips och råd man får. Allt från "de bästa av världar" till problem (nästa gång ska vi prata om det mesta som kan dyka upp som problem). Nio timmars utbildning istället för en liten glimt på föräldrautbildningen blir ju såklart lite djupare och bredare.

Jag är imponerad av er alla som har lyckats!

• Sunseed

Vad använder ni för skötväska (om ni använder det) och är ni nöjda?
    Det är en av få grejer som jag inte kommer att ärva av min bror, och det är ju en djungel. Glad

• Sunseed
    Luella skrev 2013-01-31 21:54:34 följande:
    Skötväskor är galet svårt. Det finns så många fina. Jag har fyra (4!) st.

Den första vi köpte var den här:

shop.ju-ju-be.com/Be-All-at-Ju-Ju-Be-PID10697-05MM01D.aspx

Jättenöjd med den väskan. Lite mindre än normalskötväskan och då tyckte jag det var bra för att väskan kunde inte bli så tung. Min man använder den fortfarande

Den andra vi köpte var den här när vi skulle få syskon:

shop.ju-ju-be.com/Be-Prepared-at-Ju-Ju-Be-PID10785-07MB01A.aspx (men svart)

Lite tung och otymplig men den rymmer allt och mer därtill. Skulle nog inte köpa den igen dock. Jo, kanske förresten.

Den tredje jag köpte var den här:

www.skiphop.com/product/studiodiapertote.html

Supernöjd med den också. Den använder jag under veckorna och har den faktiskt till jobbet för att slippa packa i och ur alla viktiga saker (jag jobbar 3 dagar i veckan och är föräldraledig 2 dagar). Den är lagom stor tycker jag och snygg.

Den fjärde jag köpte var den här:

www.storksak.com/product.php&variantid=456

Den är jag nog mest nöjd med tror jag. Rymlig och praktisk.

Om du hittar skötväskor men inte riktigt vet vilken finns det oftast folk som lägger upp filmer på Youtube där dom demonstrerar sina skötväskor. Sök på namnet på väskan.

Tusen tack!!
Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011