• Kelsson1

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Vill att alla som kämpat med IVF och äntligen lyckats ska kunna känna sig hemma här!

Hit vill jag även ha alla från ursprungliga tråden: www.familjeliv.se/Forum-7-134/m55236143.html 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-08 17:30
    Bara för att det finns en ursprungstråd betyder det inte att vi inte vill ha andra IVFare hit, tvärtom! ALLA är välkomna. Ju fler desto roligare!

• Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011
  • Lulis7

Jis: Jag är bara i vecka 16 så jag tänkte snarare att jag kanske har mer glädje av det längre fram. Får väl ringa och fråga. Finns kanske ingen kurs som startar om 7-8 veckor, så då kanske jag väljer att gå lite tidigare ändå. Man kan ju alltid fortsätta yoga hemma när kursen är slut.

• Jis

Lulis, jag kan tänka mig att det är skönare att vara lite större. Jag valde att vänta med vattengympan tills jag är i vecka 28, vill gärna känna mig lätt och smidig i vattnet :)

• vinterbebis12

Strössel: Exakt 3 månader mellan våra BF. Snart är oktober här. Tittade på livet på BB igår och vill att det ska vara 21 januari NU!

Jis: Finns det alltså träningskläder för gravida på H&M?

Deaily:glömde säga igår - va skönt att blödningen har avstannat! Du ska se att pyret mår bra därinne.

Ni som kommit lite längre än jag kanske kan ge mig lite klädråd. Var och provade gravidkläder igår och då sa tjejen i butiken att man oftast lägger på sig på magen och inte på övriga kroppen senare delen i graviditeten. Kan det stämma eller är det en önskedröm? Funderar på att köpa ett par jeans som sitter bra nu men är rädd att min bak ska svälla....

En annan fråga: Hur öppna är ni andra med ivf? Flera på mitt jobb har frågat mig om det gick snabbt, om barnet var planerat etc. För mig känns det givet att det vid min ålder är planerat så där svarar jag ja självklart men att behöva redogöra för människor jag träffar någon gång i veckan, ibland mer sällan (alltså inte ens nära kollegor) att vi kämpat två år, haft missfall och gjort ivf känns väldigt konstigt och privat. Samtidigt vill jag inte ljuga. Vi har berättat för nära vänner och familj. Resonerar så att vi inte ens har fått det här barnet och förmodligen vill ha fler barn och vill inte att alla ska veta och känna att det är fritt fram att fråga om våra barnplaner, provrörsförsök etc så vi ligger lågt till övriga. Någon mer som inte berättar för alla och som har något bra svar på "gick det på första försöket"?

• Jis

Tredje maj: Oh yes, dom har gravid träningskläder, typ någon byxa å sen t-shirt/linne. Byxan kostade 199 kr å de kan du lätt ha efter grav oxå, bata en reså du kan dra upp eller ner på magen.

det där med kläder, jag är normalt en 44:a, men köpte 46 i jeans och jeanskjol. Kjolen är grym men jag känner arr jag minsann lagt på mig lite om rumpan efter semestern så jeansen känns lite tightare. Är mkt osäker på om dessa kommer fiunka så många veckor till dessvärre.

Hm det där med IVF är lite svårt, jag har berättat för vänner och familj och vissa nära kollegor. De andra har inte frågat så jag har inte behövt fundera på vad jag ska svara. Jag hade nog sagt att det tog lite tid, men att nu så . Å det är ju så, de flesta får ju kämpa rätt länge innan det vill sig oavsett IVF eller inte. 

• vinterbebis12
    Jis skrev 2011-08-27 09:06:59 följande:
    Tredje maj: Oh yes, dom har gravid träningskläder, typ någon byxa å sen t-shirt/linne. Byxan kostade 199 kr å de kan du lätt ha efter grav oxå, bata en reså du kan dra upp eller ner på magen.

det där med kläder, jag är normalt en 44:a, men köpte 46 i jeans och jeanskjol. Kjolen är grym men jag känner arr jag minsann lagt på mig lite om rumpan efter semestern så jeansen känns lite tightare. Är mkt osäker på om dessa kommer fiunka så många veckor till dessvärre.

Hm det där med IVF är lite svårt, jag har berättat för vänner och familj och vissa nära kollegor. De andra har inte frågat så jag har inte behövt fundera på vad jag ska svara. Jag hade nog sagt att det tog lite tid, men att nu så . Å det är ju så, de flesta får ju kämpa rätt länge innan det vill sig oavsett IVF eller inte. 
    tack för svar Jis! Får bege mig till H&M snart. Har bokat in mig på vanlig yoga och dansaerobic nästa vecka så nu jäklar ska här tränas. Bra förslag på svar. De flesta vänner eller kollegor som frågat oss har faktiskt själva lyckats på första försöket, vilket de gärna berättar både en och två gånger,
  • strössel
    Tredjemaj: Jag är i v 33 och jag har samma storlek på kläder som innan, L i mammabyxor och XL i tröjor.  Benen är svullna och fötterna och armarna känna lite större men inte så att jag har behövt gå upp nån storlek iallafall. Men det är så olika för alla människor, jag har inte köpt så mycket mamma kläder kört på mamma leggings vanliga klänningar och långa linnen. Nu i höst har jag köpt ett par mamma jeans och långa leggings.

Det där med ivf, dom vet på mitt jobb att jag har haft många mf så att jag är gravid nu så frågar dom inget utan mest gratulerat. Det är väldigt få på mitt jobb som vet att det är ivf, jag vill inte att alla ska veta. Och det är bara mamma och pappa och svärföräldrarna och min mans syskon som vet att vi gjort ivf.
  • strössel
    Jis skrev 2011-08-27 10:03:31 följande:
    Gud va skönt strössel att kunna ha samma klädstorlek. Jag har knappt gått upp 6 kilo men dom hat uppenbarligen satt sig på rumpan och höfterna. Mindre roligt!
    Det tränar du bort sen Skrattande jag tycker det är skönt att jag lyckats ha samma storlek. Linnerna kan jag ha sen med om dom nu inte blir förstörda i slutändan att dom töjs ut runt magen. Men vi har bara en butik som säljer mamma kläder här så jag tror det är därför det har blivit lite mammakläder dåligt utbud.
Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011