• Kelsson1

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Vill att alla som kämpat med IVF och äntligen lyckats ska kunna känna sig hemma här!

Hit vill jag även ha alla från ursprungliga tråden: www.familjeliv.se/Forum-7-134/m55236143.html 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-08 17:30
    Bara för att det finns en ursprungstråd betyder det inte att vi inte vill ha andra IVFare hit, tvärtom! ALLA är välkomna. Ju fler desto roligare!

• Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011
  • Vickan I

Viksan - haha ja alla är olika och har olika gräns för kollaps och man ska ju fungera för sitt barn också. Härligt att tiden går, men håller med dig om att oron är mkt värre denna gång. Tror det bidrar lite till tröttheten och humöret också lite så där omedvetet.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Kelsson1

Viksan & Vickan: Vad är 5min metoden?

Viksan: Grattis till ny vecka o tredje trimestern!

• Vickan I
    Kelsson1 skrev 2011-08-28 21:38:48 följande:
    Viksan & Vickan: Vad är 5min metoden?
    Hehe, enligt mig en hemsk metod där man låter barnet gråta sig till sömns ensam i sitt rum. I stora drag så går man in till det gråtandet barnet var femte minut (där av namnet, fem minuters metoden), men får inte röra eller prata lugnande med barnet. Bara visa sig och bestämt säga typ "du ska sova nu" och gå ut igen. Till slut så orkar inte barnet gråta längre och somnar av utmattning för barnet gråtit så mkt. För vissa barn går de fort att ge upp och de slutar gråta efter några dagar, medan det för andra tar längre tid. Alla gör det dem anser krävs, men för mig var det omöjligt att göra det. Finns enligt mig bättre och skonsammare metoder att få små barn att sova. Men visst vår kille vaknar fortfarande på nätterna (2 ½ år) och hade vi kört 5 mm så hade han kanske sovit HELA nätter nu....men jag hade mått kasst också då.
    (¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • strössel

Viksan07: Grattis till v 28 Flört

Najje: Välkommen till oss du är så välkommen så Glad

Speck: Skönt att höra att det går bra, och jag vill inte heller ha besök i början bara den närmaste familjen kompisar får gott vänta.

Tack alla ni som har skrivit om andningslarm, jag ska fundera vidare på det och jag kommer nog inte köpa nåt innan utan efteråt om jag känner att jag vill ha det.

Jis: Om jag ska köpa ett andningslarm så ska jag köpa ett Snuza Halo som man fäster på blöjan kostar 1595 kr finns bla på jollyroom och babyproffsen. Den vibrerar för att få igång barnet om det slutar att andas, och man kan ha med den i tex bilen, när man åker bort, går med barnvagnen osv. Drivs av batteri som ska hålla i 1 år.

• Viksan07

Man ska inte köra 5minmetoden mer än två - tre nätter om det inte ger effekt - vissa barn blir inte hjälpta utav den och då ska man inte använda den. Det handlar ju ganska mycket om inlärning och att lära bebisarna att somna på egen hand, trösta sig själva. Men om det inte fungerar efter några nätter, så ska man inte fortsätta. Min mamma och många andra var emot den, men jag gjorde som sagt det som bäst i min situation.

• kasa01

najje!!! vad glad jag blir!!! våga inte lämna oss nu, största grattis till dig!!! kramkramkramkramkram!

• Kelsson1

Vickan: Tack för info. Vi får väl se hur blödig jag är , misstänker att jag kommer att ha bebis i famnen ända till att det är dags att återgå till arbetet

• kasa01

SPECK, jag tror alla nyblivna mammor hamnar i ett kaos de första dagarna. Man har i 9 månader gått o längtat o väntat, (i vårt fall ännu längre) o när bebisen äntligen kommer uppstår tusen frågor, osäkehet o otillräcklighet, som blandar sig in i babylyckan. Jag kände mig ganska utlämnad när vi kom hem från BB. Sen har man dessutom efter 3 dygn ett GIGANTISKT bortfall av alla endorfiner kroppen byggt upp inför förlossningen, vilket kan göra att man känner sig lite nedstämd. Man kallar det "3 dagars blues". Från det du beskriver tycker jag du verkar klara dig utmärkt, hejja dig! 

Min son gillade inte alls att ligga på rygg som du beskriver, o mage är ju no no. Jag la honom på sidan i stället, o bullade upp m kuddar så han kände sig lite "instängd" o det funkade mycket bättre. Annledningen till att de sover bättre på mage är att de liknar mer situationen i magen, att man är omsluten. På rygg finns hela den läskaga värden över en, och många barn verkar inte gilla det. De vänjer sig så klart, men sidan m kuddar funkade bättre för oss.

• kasa01

Strössel, blir både lesen o upprörd över det du skriver. SÅ otroligt okännsligt, och heller inte sant. Nu har ju de flesta av oss lyckats med våre egna celler, (spermier o ägg) men många får ju förlita sig på donnatorer till slut. Känner en 30 årig tjej vars äggreserver är helt slut och vad gör man då??? O de som inte har några spermier alls, eller ens förstadie... Blir förvånad av hur mycket dumhet det finns, och oupplysta människor. Trist att höra att du varit med om det.
    Jag är också skeptisk till andningslarmen. Nu var det ju 8 år sen min son föddes, men det var som många redan skrivigt, larm som gick i onödan och skapade onödig oro och stress hos föräldrar. Om de dessutom inte gick blev man stressad för att de inte fungerade som de skulle... Men som sagt, det var några år sen.

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011