• Kelsson1

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Vill att alla som kämpat med IVF och äntligen lyckats ska kunna känna sig hemma här!

Hit vill jag även ha alla från ursprungliga tråden: www.familjeliv.se/Forum-7-134/m55236143.html 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-08 17:30
    Bara för att det finns en ursprungstråd betyder det inte att vi inte vill ha andra IVFare hit, tvärtom! ALLA är välkomna. Ju fler desto roligare!

• Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011
  • Sputnik II

Vi  har inte varit öppna med vår IVF utan kände att det var vår resa. Blivande maken skulle ha kunnat varit öppen med det från början egentligen, men det är nog jag som stoppat. Jag tyckte att det var stressigt nog ändå och kände att jag inte ville ha frågor huruvida det gick eller så.....

När vi sedan fick veta att vi lyckats berättade vi för våra föräldrar samt blivande makens bror med familj. Mina syskon och våra vänner vet inget ännu. Som det känns nu kommer vi berätta och vara mer öppen när bebis kommit. Jag vill så klart att människor ska få mer kunskap om detta och jag/vi har ju mycket att ge där. Men det kommer!

• Najje79

Hej tjejer! Jag tänker faktiskt utmana ödet och hoppa in här... är bara i v 5 (4+5) och har väl egentligen två krisveckor framför mig men vad fan... jag är ju gravid just nu eller hur...

• Kelsson1

Speck: Tur för oss att du hinner ta reda på svar på de flesta frågor innan det är dags för oss

Najje: Vad lycklig jag är över att få välkomna dig hit! Du är sååå gravid o det kommer att gå bra den här gången så njuuuut av det! STOR STOR KRAM!

• Jis

Välkommen hit Najje. Här ska du stanna tills the bitter end..eller iaf tills barnet är ute

Åh, gud, vilken grej, idag har vi tagit bort sängstommen och satt dit ben på sängen, allt för att en spjälsäng ska på plats. Nu väntar jag bara på sängkappan jag beställde från Ellos ska komma så kommer det bli toppen! 

• Vickan I

Underbart Najje - Helt rätt att hoppa in här  !

Speck - Välkommen till livet som mamma, en lååååång väg av oro som aldrig försvinner, bara ändrar fokus . Vill bara säga att BVC absolut inte är något facit och att man även ska gå på sin känsla. De är i mångt och mycket bara tyckare de också. Hade ex en dispyt med min ang sonens sömn, då hon sade att 5 mm (sovmetod) var enda vägen att gå för att få han att börja sova hela nätter och ingen diskussion typ. Ville vi inte testa det var vi inte tillräckligt trötta/lidande!? Hemskt metod som jag inte skulle testa. Men visst är det skönt ha att bolla med. Vår kille var ett plåster till han blev strax över 5/närmare 6 månader. Då plötsligt sov han gladeligen i egen säng i eget rum från att ha legat klistrad mot mig. Är övertygad om att man ALDRIG kan skämma bort sitt barn med för mkt närhet. Tillgodoser man behoven när de är så här små så blir de trygga och då löser sig det mesta självt sedan.

Strössel - hade inget med larm med sonen och tänkte att man var närvarande jämt men det hjälper ju inte alltid, men har inte tänkt nu att jag ska ha ngt, men har läst två skräckhistorier om PSD där bebisen dött fast föräldrarna varit närvarande så vet inte. Ena i vagnen under en promenad (i ngn mammatidning) och den andra som sov middag i sin korg i samma rum som föräldrar och gäster som hade kalas (här på FL) så kanske tänker om när bebisen är här, men ska inte köpa ngt i förväg.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Najje79

Tack för välkomnande!

Jag är ju som sagt precis i början och kommer nog att oroa mig massor nu i början. Men jag hoppas så att jag kommer få se bebis om drygt tre veckor. Ska ringa till kliniken imorgon och få tid för VUL.

Vad skönt att ha alla er härinne som har gått igenom samma sak!

Kramis!

• Vickan I

Jis - Det finns olika varianter och olika bra. En anledning till att vi inte köpte ngt förra gången var att vi fick höra att de falsklarmade en hel massa och att det skapade mer oro och rädsla. Nu ska de väl ha blivit bättre har jag förstått. En del fäster man i blöjan och en del är som en platta som ska ligga under madrassen. Båda reagarerar på ojämna andningsmönster/uppehåll och larmar då. Finns kanske fler varianter. Om du ska köpa ngt så läs på ordentligt vilka som är bra. Finns i barnaffärer och på nätet.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Kelsson1

Najje: Här får du nojja ifred , det har vi alla gjort i tur o ordning . Men vi kommer inte att acceptera annat än att det går hela vägen den här gången!

• Viksan07

Najje: Stort GRATTIS och välkommen hit till pustråden!! Vad härligt att du har lyckats!

Strössel: Har också funderat på andningslarm denna gång, för att jag denna graviditet är mycket oroligare av mig. Med sonen hade jag inte så mkt oro för PSD. Men kommer nog inte att köpa pga att risken är så liten. Förut hörde jag att larmen kunde fellarma ofta och då väckte bebisen, vet inte om de gör det längre. Jobbigt att förstöra den lilla sömn som bebben i början har.

Vickan: Haha, det som var räddningen för mig vad 5min-metoden. Hade gått in i väggen utan den då jag var ensamstående och sonen skrek tre timmar per natt Han sov som ett litet lamm efter ca 2 dagars helvete. Men det finns nog ingen metod som fungerar för alla :)

Speck: Som sagt - tror stenhårt att man får finna sina egna lösningar, trial and error typ. Jag tog i början allt på blodigaste allvar, alla råd och anvisningar. Orolig inför att BM skulle tycka att jag gjorde fel etc. Sen insåg jag att man får göra det som funkar bäst för en själv och bebisen -och att man själv att expert på sitt barn.
    Angående amning - så länge bebben verkar må bra, och beter sig som han blir mätt, och du inte får svinont i brösten, så behöver du nog inte oroa dig så mycket - men det är ju alltid bra att prata med BM om du är orolig!
    Ang att bebis sover i sängen - det är ju nästan ofrånkomligt i vissa perioder. Sov länge med Viktor i samma säng, lät honom amma medan jag sov. Såg då till att han inte hade några tjocka täcken i närheten av sig, utan lät honom sova med en filt på sig för att inte bli för varm.

EGO: V 28 och tredje trimestern! Jippi vad tiden går!
    Här försöker man att ta sig igenom världens jobbigaste gravidhumör och trötthet. Såå slut och grinig hela tiden, lite jobbigt, men helt värt det för att få en bebbe!!

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011