• Luella

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Kel: Sånna dumheter att man måste lära barnet att vara utan föräldrar när det är nyfött eller ens under det första levnadsåret. Klart man ska hålla bebisen!

Kasa: Så himla söt verkligen. Grattis igen!

Jis: Sötnosen

Strössel: Jag glömmer dom där dumma knipövningarna. Måste bättra mig.

Anderska: Grattis till körkortet!

• Luella

Strössel: Vad söt han är!

I dag var vi och vägde sista gången innan jul-helgerna och nu väger han 5150 gram och är 57 cm lång. Eftersom hans kurva ser så bra ut så behöver vi inte komma förrän om en månad då det är dags för vaccin. Så himla skönt att slippa komma dit och väga hela tiden!!

Och till min stora lycka startar föräldragruppen den 11/1. Hoppas hoppas att det blir bra den här gången. Förra gången var det verkligen katastrof eftersom knappt hälften dök upp och sen flyttade eller slutade i princip alla utom jag och en tjej till som jag inte hade jättemycket gemensamt med. Jag var verkligen besviken.

Ni som sparar till barnen, hur sparar ni? I fonder, aktier eller på sparkonto?

• Luella

Vad mysigt med din pappa Najje!

Hoppas att alla har haft en fin jul, det har vi haft.

• Luella
    Jis skrev 2011-12-26 19:10:21 följande:
    en fråga till er som ammar men ger tillägg ändå, hur mkt ger ni era barn per måltid samt hur ofta ger ni, sett på ett dygn?
    Vi ger W 60 vid varje tillfälle och sedan 90 på natten då jag inte ammar (han är för trött å blir arg när han inte får mat pronto)...de senaste två dagarna verkar 60 vara för lite för honom, Jag ammar honom var tredje timme minst, ofta vill han kanske snutta lite emellan oxå... 
    Vi ger 110 efter amning i en nappflaska från Medela som han måste suga i för att det ska komma något.

Jag ammar ungefär var tredje timme. På natten får han ingen ersättning, då ligger han vid bröstet hela natten.

I morgon fyller han 2 månader!
  • Luella

Aurora: Vilken söt kille!

Strössel: Åh, hoppas att det löser sig på något mirakulöst sätt. Och hoppas att den dumma knölen försvinner.

• Luella

Grattis till Hector Eileen! Fint namn tycker jag

Viksan, fy vad jobbigt. Varför måste han jobba? Du kan väl vara sjukskriven så får han ta f-dagar. Min man har haft svårt att inse att han faktiskt måste vara hemma ibland.

• Luella
    Lillstintis: Vad tråkigt och ledsamt när man längtat efter en bebis så mycket. Förlossningsdepression är ju vanligare än man tror  men ingen pratar någonsin om det. Jag hoppas verkligen att det vänder nu och skickar massor av kramar.

Strössel: Nää, fy vad dåligt!! Jag förstår att du blir sur! Det kan inte vara jättesvårt att följa enkla instruktioner. Visst om han tycker att det är jobbigt att bebisen gråter men då kunde han ha ringt och rådgjort med dig hur ni ska lösa det. Min man gav en hel portion ersättning utan att tänka sig för när mina bröst höll på att sprängas. Man blir ju inte så glad. Men det viktiga är att de förstår att det var fel och att det inte händer igen.

Viksan: Jag tycker att du ska börja vara hårdare min din man. Så där kan du ju inte ha det. Jag har blivit hård och omedgörlig här hemma. Han får banne mig prioritera familjen framför sitt jobb. Han var tveksam till att vara hemma och vabba med tjejen när hon var kräksjuk och inte kunde vara i samma rum som lillebror. Hur skulle jag ha klarat det själv liksom? han insåg tack och lov att det inte hade funkat efter en dag hemma.

Jag har också världens sötsug. Jag äter något onyttigt varje dag och går upp i vikt istället för ned. Det får bli nya tag efter nyårsafton. Jag funderar på att gå med i Itrim igen men jag ska testa det där med vatten först och hoppas att det hjälper. Det blir ju billigare
  • Luella

Tredjemaj: Jag skrev vilken smärtlindring jag ville ha och inte ha samt om min rädsla att bebisen skulle dö. På BB Stockholm hade varje Barnmorska läst mitt förlossningsbrev. De var alltid pålästa innan de kom in till mig när de gick på skiftet. Mycket proffsigt måst jag säga. Det borde vara likadant överallt men det är det ju inte. Om barnmorskan inte läst förlossningsbrevet skulle jag säga till dom att göra det och sen komma tillbaka.

• Luella
    Jis skrev 2011-12-29 09:52:56 följande:
    Åh, tråkig start på morgonen, min man å jag delar inte uppfattning. Hon på amningscentrum tuckte vi skulle dra ner på ersättningen från 60 till 50 ml sp W ville ha mer av mig, min man fattar inte det där utan ger honom allt vilket resulterar i att min produktion aldrig kommer gå upp. Hur svårt kan det vara att sluta ge honom lite innan? Det är ju inte så att jag vill svälta W på nått sätt utan bara få igång min egen kropp! Suck! Aurora: jag har aldrig hört det ljudet, tyvärr. Jag är bara så nöjd att jag hör W svälja ibland...dock inte alls så ofta som han borde om det vore rejält m mjölk i brösten...
    Trist! Ger ni ersättning innan eller efter bröstet?
  • Luella
    Strössel: Jag lider verkligen med dig .

Det där med maktkamp låter verkligen jättekonstigt, skulle ett spädbarn ägna sig åt maktkamp? Kan du inte prova att ringa Amningshjälpen och höra vad dom säger bara för att få en annan syn på saken? Eller kanske bara lite nya pigga fräscha råd.

Jag fick råd av min BVC-sköterska att först ge ersättning när bebisen är hungrig för att sedan gå över till bröstet när bebisen inte är lika uppe i varv och inte lika vrålhungrig.
Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011