• Luella

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Tredjemaj: De började med att presentera sig och direkt efter sa de "Jag har läst ditt förlossningsbrev" och sedan pratade de om specifika saker som stod i det som var relevant för situationen just då. Jag hade tex skrivit att jag ville ha 100% koll så jag ville inte ha lustgas samt att de skulle berätta exakt vad som hände samt bekräfta hela tiden att bebisen levde och hjärtljuden var bra. Det pratade vi om och jag märkte på samtalen att de var pålästa vad jag skrivit.

• Luella

Jag kan väl passa på att klaga lite på amningen jag med så här i reklampausen i filmen. Alltså, jösses vad lilla bebisen ääter! Nu satt jag och ammade ca 45 min på fyra bröst. Jag hör att han dricker och klunkar i sig mjölk så det finns ju där. Sen när brösten känns helt tomma och han börjar leka med brösten istället så ger jag honom till min man och efter bara några minuter börjar han med det där pickandet för att visa att han är hungrig. Jag går och fixar ersättning, 110 ml som han slurkar i sig. Efter det är han fortfarande hungrig och får 110 till. Nu verkar han var nöjd. Men är det inte jättemycket för en två-månaders??

• Luella
    Jis skrev 2011-12-29 23:17:41 följande:
    Karmosin: det låter mkt, han kanske bara har en växt-spurt? Jag vet att dom kan äta mkt, framförallt på kvällen.
    Ja, det måste det ju bara vara. Så där mycket mjölk kommer aldrig få plats i mina bröst. Jag försökte pressa ut någon droppe efter amningen för att smörja bröstvårtan med men det var omöjligt, det var helt tomt.

Nu sover han, det lilla matvraket så nu ska jag gå och lägga mig också.
  • Luella

Det är så roligt med bilder på söta bebisar

Jordgubbe: Jag tycker att amningskudde är jättebra. Det är inga problem precis i början att hålla bebisen när man ammar men så fort den blir tyngre så sliter det på handlederna av att sitta stilla med tyngden. Med min dotter så gjorde jag misstaget att amma utan amningskudde (jag fick låna en som var helt värdelös av en kompis och det blev att jag inte köpte någon bra) vilket resulterade i inflammation i ett senfack (Morbus de Quervain). Det gjorde helt ohyggligt ont och jag fick bära ortos och min man fick vara föräldraledig när jag var sjukskriven. Inte riktigt det man tänkt sig under sin mammaledighet.
    Vi har skötbordet på tvättmaskinen, vi har en smal tvättmaskin så vi köpte ett hårt skötbord som sticker ut lite åt båda hållen. Sen finns det ju varianter som går att ha på badkar eller hänga på väggar. Men det funkar säkert att ha skötbord i annat rum men jag tycker det är smidigt att skölja av bebisen när han har bajsat istället för att torka med våtservetter.

I dag har jag äntligen börjat få upp lite bebiskläder på Tradera och det känns så skönt. Jag köpte så himla mycket till min dotter och jag har drivor av kläder som jag inte kommer använda.

• Luella

Min nuvarande amningskudde heter Doomoo och är verkligen toppen tycker jag. Det är den extra långa varianten så jag vikar den delen som är under armbågen där bebisens huvud är.

• Luella
    Speck skrev 2011-12-31 11:27:28 följande:
    Jordgubbe: vi har skötbordet i hans sovrum o går till ba drummet o blöter papperstvättlappar. Inga problem, de man ska tänka på är ju o inte lämna barnet på skötbordet medan man blöter tvättlappar utan jag brukar ta med Loke till badrummet. A ng amningskudde klarar jag mig alldeles utmärkt utan. Loke äter så snabbt nu att de blir aldrig tungt att sitta med han o jag har baea vanlig soffkudde en i svanken o en under armen. Du kan ju avvakta att köpa en o om du tycker du behöver en när bebis är född kan du ju köpa en då.
    Visst kan man ha en annan kudde än amningskudde, bara det avlastar ordentligt. Jag fick det där när min dotter var 5 månader. Det är inte förrän dom är tyngre som man märker att man sitter fel. Googla på det där Morbus de Quervain, det finns sätt att upptäcka det i tid. Det är som sagt hemskt att få och det enda sättet att bli frisk är att inte belasta den armen och handen och det är svårt när man tar hand om en liten.

Blomspruta låter jättesmart! Här är vi lite lata och använder oss av våtservetter .

Byta blöja kan man göra var som helst som redan påpekats. Viktigt att tänka på om det blir många blöjor om dagen att tänka på hur man står när man byter så man inte står hukad över bebisen. Ursäkta att jag tjatar om det här med kroppsställning och belastning men mammors belastningsskador är det ingen som pratar om (precis som amningsproblem). Det är först när man har det som alla säger att jaa, det där hade jag också och det var så himla hemskt. Jag önskar att någon berättat det för mig innan.

Gott nytt år tjejer Skål!

Stora kramar från morsan
  • Luella
    Jis: Jag förstår verkligen hur du känner, det kan vara så himla jobbigt. Om du tycker att det är för jobbigt och tar för mycket av din energi så tycker jag att du ska sluta och istället njuta ordentligt av tiden när han är bebis.

Men jag tycker inte att det är fel att delamma om du känner att det kan vara ett alternativ. Jag har kommit till ro med att han kommer äta mest ersättning men jag vill grunda med bröstmjölk nu under vintern för att han ska få i i sig lite av mitt immunförsvar i alla fall. Men jag har en flaska med ersättning att fylla på med när jag känner att jag ammat klart. Den stora fördelen att fortsätta med delamningen tycker jag är att det är ett sätt att trösta bebisen på när inget annat hjälper. Sen kan man befinna sig i situationer när ersättningen tex är slut eller om något hänt med flaskan så man inte kan ge ersättningen. Då kan det vara bra att kunna erbjuda en slurk.

Min dotter delammande jag tills hon var 6 månader och 1 vecka. Jag tyckte att allt föll på plats när hon var typ 5 och en halv månad och det var tråkigt att sluta amma samtidigt som det var så himla skönt att få tillbaka min kropp och börja ha vilka kläder jag ville.

Men du känner nog själv när du har funderat några dagar hur du vill göra. Fatta inte ett för snabbt beslut när du är trött.

Stor kram!
  • Luella

Då delammar du Kelsson precis som jag . Helamma, då är det 100% bröstmjölk.

Men det är inte alltid det känns ok för alla. Jag har gråtit floder över den där ersättningen som jag ger och har gett mina barn. Det är väl dom där hormonerna.

• Luella

Grattis till söt bebis Carlan! Jag tittade in på din blogg nu och vill skicka en jättestor kram. Ni verkar inte ha haft det lätt alls. Hoppas att allt blir bra riktigt snart!

• Luella

Strössel: Man blir ju förbannad när man läser vad BVC håller på med. Testa sig fram på en liten bebis?! Är dom helt från vettet?! Men varför ska dom göra det igen? Det låter ju helt galet faktiskt.

Jis: Jag förstår att det är jobbigt att han kräks men om man får vara lite positiv så måste han ju fått i sig för mycket för snabbt och det är ju fantastiskt. Vilken fin bild!

Eileen: Stort tack för att du ville dela med dig av din berättelse. Stackare vad du har fått gå igenom. Skönt att det fick ett lyckligt slut med en friskt liten bebis.

Speck: Det funkar inte att ha bebisen i vagnen inne? Vi har jättesvårt att få våran stora dotter att somna så vi går ut en liten sväng så hon somnar och sen går vi in och har vagnen i hallen. Ibland kryper hon upp i vagnen i hallen på eget bevåg och somnar . Hon gillar sin vagn.

Själv är jag så himla trött. Vi har en hemsk period med läggningen av våran dotter som befinner sig i någon form av period då hon vägrar att gå och lägga sig på kvällen. Efter flera timmar av att försöka få henne i säng sitter vi utmattade och försöker få lite egen tid innan det är dags att stupa i säng. Det är då lilleman vill ha mat och uppmärksamhet så då är jag vaken en timme till. Som tur är fixar min man frukost innan han går till jobbet. Jag älskar min lilla tjej men det ska bli skönt när dagis börjar på måndag och jag bara har en bebis att sysselsätta på dagarna.

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011