-
Grattis och välkommen hit!Söte79 skrev 2012-01-11 16:50:40 följande:Hejsan tjejer! Har följt er tråd ganska länge nu, hoppades komma med för längesen! Men nu efter 10 st IVF är jag äntligen gravid och i vecka 12. :0) Jag vet att många är hög gravida nu men kanske får man vara med ändå?! Några av er känner jag till sen andra trådar. Respekterar och förstår om jag är liiite "sen"! Kram
-
I dag var förresten första tillfället för föräldragruppen. På BVC har dom en föräldragrupp för omföderskor och vi är 5 mammor nu. Det var jättekul verkligen att träffa dom andra mammorna och höra om syskon och olika förlossningar och erfarenheter av olika dagis på Kungsholmen. Det vore så underbart om det fortsätter att funka så bra, förra föräldragruppen rann ut i sanden.
-
Deaily: I min förra bil hade jag bilbarnstolen i fram när jag körde själv med barnet. För mig är det tusen gånger bättre och helt klart minst stressigt om jag har bebisen brevid mig och har koll. Dessutom är det lätt att peta in nappen om bebisen tappar den. Man blir helt galen av att försöka köra med en bebis som skriker och skriker och skriker. Nu med ny bil har vi ännu inte fixat så det går att stänga av krockkudden i framsätet vilket har resulterat i att jag aldrig kör bil om ingen är med i bilen. Dessutom är det jättejobbigt för den som är vuxen att sitta bak inklämd mellan två barnstolar så vi ska ha en stol fram så snart vi fixat airbagen.
Strössel: Jag var jättestressad även när vi försökte få andra barnet, för mig var det jättehemskt när det inte gick så snabbt som vi hade hoppats. Jag slutade amma efter 6 månader för att vi skulle kunna sätta igång så snart som möjligt med nya försök. Vi har tre embryon i frysen som jag redan har börjat fundera på hur vi ska göra med. Jag vill gärna se om någon av dom blir en bebis men min man verkar skeptisk till tre barn. Men med tanke på hur grymt svårt vi hade att få nummer två så tror jag inte att det blir något av de sista tre. Men varmt lycka till med syskonförsöken för er, hoppas att det bara blir ett försök!
Ego: Fy vad jag är trött. I dag när min mamma kom hem med min dotter efter dagis så frågade jag om hon kunde ta med sig min dotter för att byta blöja på bebisen. När hon var borta somnade jag på golvet utanför toaletten och sov i en kvart. I dag har jag varit och lånat boken "Växa inte lyda" av Lars H Gustafsson och den verkar jättebra av det lilla jag hunnit läsa i dag. -
Kel: Åh, jag känner igen mig! Sista gången vi träffade barnmorskan på MVC innan min dotter föddes så pratade hon också om preventivmedel och att det var viktigt. Vi försökte förmedla att vi gärna vill ha barn, helst på naturlig väg då det blir så dyrt annars. Hon envisades och vi sa inget mer, bara suckade och sa att vi hade bestämt oss för att inte ha preventivmedel.
-
Vickan: Min tjej hade också ett par envisa koppor som vägrade att ge mig sig. Vi gjorde inget med dom men jag antar att man kan testa att sätta på något uttorkandde för att se om det kanske hjälper, typ zinkpasta.
-
Jag är som dig Dealiy, det känns bättre att ha koll på bebisen och när jag är lugn så kör jag bättre. Det är ett enormt stresspåslag när bebisen skriker. Jag kör antingen i Stockholms innerstad eller typ E4:an och där är det inte så lätt att köra in mot vägrenen, det är nog mer trafikfarligt skulle jag tro. En napp är det lätt att stoppa in vid ett rödljus, så har det iaf varit för mig.
Välkommen Inanna! Jag förstår att du är orolig, jag håller tummarna för att det ska gå bra!
Jis: Ja, visst är Brio Go en fantastisk vagn. Jag saknar den så himla mycket. Jag undrar om det går att övertala min man att få köpa en ny sen. Det har ju kommit en ny petroliumblå som jag gillar. Men då får vi sälja syskonvagnen först och det lär vi ju göra som senast efter sommaren och den gamla Brion. -
Om man vill så finns det massor av frågor och svar på NTFs hemsida om just var man placerar barnen. Man får lite olika svar tycker jag.
www.ntf.se/konsument/fraga1243.asp
www.ntf.se/konsument/fraga1424.asp
www.ntf.se/konsument/fraga3959.asp -
tredjemaj: Här kommer ett sent svar, jag missade det första gången. Min mamma är en så aktiv pensionär så jag är mest glad att hon kan hämta min dotter en dag i veckan. Men jag ska nog försöka få några timmar till tror jag. Det är skönt att sova.
Jag förstår att tiden går långsamt när man bara vill att bebisen ska komma. Om du orkar är mitt bästa tips att aktivera sig och träffa kompisar och läsa roliga böcker som inte handlar om barn.
Jis: Vad jobbigt för din vän, hoppas att det går bra! Men jag tycker nog i alla fall att det är bättre att få veta innan istället för när man precis har fött sitt barn. Förlossningen är så jobbig i alla fall och tiden efter när man bara gråter fast allt är bra. Jag skulle inte vilja ha en obehaglig överraskning då. Det kan man iofs få även om man gjort KUB.
Lulis: Vad jobbigt med jobbet. Som förälder till ett dagisbarn där två duktiga pedagoger slutade samtidigt förstår jag verkligen dig och föräldrarna. Hoppas att det löser sig till det bästa!
Kel: Grattis till första natten i vagga. Här samsover vi fortfarande hela familjen . Lilla A sover oftast hela natten, ibland vaknar han och vill amma. Nu ammar jag i sömnen, ibland får jag ont i bröstvårtorna dagen efter som han sugit fel men nattsömnen gör det värt det iaf.
Boktips: Jag läser nu en bok som är så himla bra verkligen. Den kan man läsa både när man har spädisar eller har stora barn och även innan bebisen kommer så klart. Den heter: Växa-inte lyda av Lars H Gustafsson. -
Kul förresten att höra om era dop/namngivningsplaner
-
Åh, jag satt precis och funderade på om det var ett nytt svårt ord som jag skulle lära migvinterbebis12 skrev 2012-01-15 12:16:12 följande:aktivera mig menar jag förstås
Du har rätt, jag måste fråga om mer hjälp!